Social highlights van oktober 2015

Social highlights van oktober 2015
  • Online
  • 29 okt 2015 @ 06:00
  • 6996 x gelezen
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Social media
  • 29 okt 2015 @ 06:00
  • 6996 x gelezen
  • Isobar

Oktober. Wat een maand! De maand dat Instagram startte met advertising, de maand waarin we in samenwerking met Mindshare en JWT twee Effies wonnen voor Andrélon en Robijn en we toch nog een nazomer kregen. Wat er nog meer gebeurde? Dat lees je hieronder.

FACEBOOK

Facebook zat niet stil in oktober. Zo introduceerden zij de video carousel. Geen verrassende stap, maar de video’s geven weer een hoop nieuwe mogelijkheden in vergelijking met de stilstaande variant. Denk bijvoorbeeld aan instructievideo’s van de producten die verderop in de carousel worden aangeboden.

Ook is het straks mogelijk om een korte video in te stellen als profielfoto. Nog meer prikkels in je timeline! De interface van Facebook wordt op mobiel zo aangepast dat de profielfoto/profielvideo meer opvalt. Daarnaast is het binnenkort ook mogelijk om een tijdelijke foto in te stellen. Een goed voorbeeld hiervan is de ‘Pride Filter’ met de regenboogkleuren. Je kunt dan voor een bepaalde tijd een andere profielfoto gebruiken, waarna deze automatisch wordt vervangen door de vorige foto.

Facebook wil net als Twitter dichter op de tv-conversatie zitten en ontwikkelt een set aan tools voor tv-shows, zoals een stemapplicatie en een tool waarmee je eenvoudig foto’s en video’s kunt uploaden.

We zijn dol op liken, alleen is het niet altijd even gepast. Facebook houdt al jaren voet bij stuk om geen dislike button toe te voegen. Inmiddels zijn ze wel zo ver dat er getest wordt met verschillende reacties op posts. Dus na liken kun je straks ook andere emoties uit drukken, van blijdschap, tot liefde, verdriet en woede (video).

Als we online zijn, zijn we naast social media ook druk met online shoppen. Facebook wil daar natuurlijk ook de vruchten van plukken en is aan het testen met een feed volledig gericht op het verkopen van producten. Gewoon rechtstreeks op de timeline een leuk shirtje kiezen en bestellen in plaats van via ads traffic naar een webshop te leiden. Geweldig nieuws natuurlijk voor performance driven marketeers.

TWITTER

Twitter leerde ons in 140 tekens korter en directer te communiceren. Het was dan ook af en toe een hele uitdaging om zo creatief mogelijk een boodschap binnen de 140 tekens over te brengen. Maar nu lijkt het erop dat Twitter zijn limiet van 140 tekens wil schrappen zoals ze bij de Direct Messages eerder ook al deden.

Daarnaast kwam Twitter nog met het nieuws dat polls nu voor iedereen beschikbaar worden, een erg interessante functionaliteit voor merken.

INSTAGRAM

Ze hadden het al aangekondigd, maar 30 september was het dan zover: de eerste promoted post op Instagram ging live. De eer ging naar Hellmann’s en een dag later op 1 oktober volgden een hoop andere merken waaronder Heineken.

Ondanks de aankondiging schrokken Instagrammers van de promoted posts in hun feed en schoven hun ongenoegen dan ook niet onder stoelen of banken. ‘Rot op’ en ‘Nobody cares’ waren nog milde reacties. Kwestie van wennen. Het was hetzelfde toen Facebook begon met advertising.

Instagram biedt verschillende soorten advertenties, zoals bijvoorbeeld image ads, video ads en carousel ads. Genoeg mogelijkheden dus. Op een video ad zit zelfs een limit van maximaal 30 seconden in plaats van de gebruikelijke 15 seconden. Het is alleen een uitdaging om de visuals/video’s zo goed en creatief mogelijk in te zetten zodat het de doelgroep aanspreekt.

Ook werd Boomerang geïntroduceerd. Een eenvoudig te gebruiken video-app waarbij foto’s worden samengevoegd tot een korte video van 4 seconden. Gifjes dus op zijn Instagrams. De eerste video’s schieten inmiddels als paddenstoelen uit de grond en wij zijn fan.

SNAPCHAT

Wil je van je geld af? No problem! Op Snapchat kun je op een rustige dag voor ‘slechts’ $ 450.000 per dag een gesponsorde lens aanbieden. Op een drukkere dag, kan dat oplopen tot $ 750.000 per dag. De eerste gesponsorde lenzen zullen tijdens Halloween te zien zijn, afkomstig van (hoogstwaarschijnlijk) Hollywood Studios.

Niet alleen op advertising vlak, ook wat betreft video views blijft Snapchat gigantisch hard groeien en is er een nek aan nek race ontstaan met Facebook. Beide platformen zeggen 4 miljard views per dag te realiseren. Dat terwijl Facebook 10 keer zo veel dagelijkse gebruikers heeft.

Mashable schreef een handig lijstje van tips voor Snapchat-gebruikers. We love lijstjes.

YOUTUBE

Het view record van Taylor Swift (Bad Blood) stond op 20 miljoen binnen één dag. Adele heeft dit record met het uitbrengen van haar single ‘Hello’ gecrusht met 25 miljoen views binnen 24 uur. Dat is nog eens een comeback!

LINKEDIN

Als je denkt dat er niet genoeg aan het veranderen is? Brace yourself! Op LinkedIn kun je namelijk helemaal losgaan met plaatjes en gifjes. Je zakelijke contacten zullen het vast waarderen als je ze helemaal gek maakt met bizarre gifjes.

Eindelijk! LinkedIn doet de functionaliteiten van groepen op de schop. Hiep hoi. Kort samengevat: alle groepen worden gesloten, een nieuwe spamfilter zorgt voor minder ruis in je newsfeed, afbeeldingen toevoegen wordt makkelijker, aanmaken van subgroepen is niet meer mogelijk en er komt een knipselkrant met een samenvatting van populairste en recentste discussies (= minder mail=heel fijn).

PINTEREST

Sinds deze week biedt Pinterest de mogelijkheid aan om op lokaal niveau naar pins te zoeken. Het is nu mogelijk om pins op land en taal te zoeken.

EN VERDER...

• Efteling heeft als één van de eerste Nederlandse merken gebruik gemaakt van de 360 graden video mogelijkheid op Facebook. Heel vet.
• De 19de deed Tommy Hilfiger iets heel innovatiefs, het merk hostte de eerste digitale runway show in 3D en 360-graden virtual reality, waarbij consumenten de collectie direct online konden kopen. Je leest hier meer over deze groundbreaking case.
• Als je een nummer ‘Hello’ noemt dan is het wachten op de eerst volgende meme. Bij dezen: YouTube en De Beste Social Media.

Geniet van de zonnestralen en in november praten we je, onder het genot van pepernoten en warme choco, weer helemaal bij.

Wil je wekelijks bijgepraat worden? Dat kan natuurlijk. Volg ons op Twitter en Facebook.


Deze bijdrage is geschreven door Lonneke Dötsch, content & community manager bij Social Embassy.

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken