Marketeers en seo-schrijvers moeten zich verzoenen

Marketeers en seo-schrijvers moeten zich verzoenen
  • Online
  • 20 nov 2015 @ 09:00
  • 12574 x gelezen
  • Link
  • Romano Groenewoud
    Romano Groenewoud

    Zoekmachine Optimalisatie Specialist
    SEOGeek.nl
  • Zoekmachine

Technieken om content naar een goede ranking te loodsen zijn de specialiteit van de internetmarketeer. Maar voor de schrijvers van die content, die vaak minder thuis zijn in het marketingwereldje, lijkt het soms of seo een vijand is van goed geschreven artikels. Seo-specialisten kennen dan wel de keywords en opmaakregels die helpen om goed te scoren in zoekmachines, in 2015 worden seo-artikelen allang niet meer voor bots geschreven. Hoe verzoen je dus goed geschreven teksten met seo-regels? Hoe creëer je teksten die niet enkel zoekmachines maar ook lezers raken?

Er zijn seo-schrijvers en schrijvers die ook seo-artikelen schrijven. Het verschil lijkt in de ogen van sommige internetmarketeers wellicht onbelangrijk en toch is het dat niet (meer).

Seo-schrijvers waren het afgelopen decennium één van de belangrijkste tools voor websites die dringend content nodig hadden om hun ranking in zoekmachines te verbeteren. Vaak moesten deze ‘content creators’ geen goede schrijvers zijn, ze moesten vooral snel bandwerk kunnen leveren met respect voor enkele seo-regels. Met zoekmachines die steeds intelligenter worden daalt het rendement van dit soort content echter snel.

Google leert bij elke grote update weer iets meer te denken als een mens en minder als een robot. Zo is ‘author autority’ bijvoorbeeld enorm belangrijker geworden. Ook heeft het gebruik van latente semantiek-indexering het belang van keywords vermindert en dat van organisch geschreven teksten vergroot. En tenslotte heeft wat viraal gaat op sociale media ontelbare keren meer effect op wat goed scoort in zoekmachines dan welke zuivere seo-techniek dan ook.

Iedereen in internetmarketing zou er ondertussen dus van overtuigd moeten zijn dat kwalitatieve content echt belangrijk geworden is. Om die content te creëren zijn goede schrijvers nodig. Schrijvers die rekening kunnen houden met seo-regels maar die toch in de eerste plaats schrijver zijn.

Voor die schrijvers, maar ook voor de seo-specialisten die een beroep op hen doen, is het goed zichzelf regelmatig volgende drie vragen te stellen:

WAT WIL DE LEZER?

Content schrijven die lezers kan boeien, een traditionele seo-schrijver vindt dit wellicht moeilijk, een echte schrijver zou het op gevoel moeten kunnen. Als de teksten op een website niet geschreven zijn in een taal en een stijl die het doelpubliek van die site aanspreekt dan zullen veel bezoekers na een eerste click-through snel weer vertrekken.

Een goed geschreven titel, het juiste gebruik van tussentitels en hoofdingen, grafieken en links kunnen bijvoorbeeld een tekst veel aantrekkelijker maken. Als al deze elementen enkel worden geschreven en gemaakt met seo als doel dan gaat de leesbaarheid van de tekst echter snel verloren. Lezers willen niet enkel de informatie waar ze naar op zoek zijn, ze willen daar ook door geëntertaind en aangesproken worden.

WAT HEEFT DE SEO NODIG?

Bij elke opdracht om content te creëren zouden marketeer en schrijver eigenlijk hun eigen lijstje keywords moeten maken. Er zijn de keywords die vanuit seo-standpunt in de tekst moeten verwerkt worden maar er zijn tegelijk ook die woorden die volgens de schrijver het beste lezers kunnen engageren. Een goede schrijver weet deze twee te combineren in een vlot leesbare tekst. Zo krijgen lezers niet enkel het gevoel dat ze de informatie krijgen die ze zochten maar dat die ook, en dat is minstens zo belangrijk, in een aantrekkelijke vorm wordt gepresenteerd.

Het is met andere woorden aan de marketeer om de thema’s te bepalen en de technieken die gebruikt gaan worden om de content zo breed mogelijk te verspreiden. De schrijvers (en eventuele andere content creators) moeten vervolgens het talent hebben om dit op een inspirerende manier in te vullen.

WAT WIL DE SCHRIJVER?

Eén belangrijk aspect dat seo-marketeers te dikwijls over het hoofd lijken te zien is dat een goede schrijver een eigen stijl, interesses en motivaties heeft. Soms passen die beter bij het ene onderwerp, soms bij het andere. Regelmatig wordt aan seo-schrijvers gevraagd teksten te leveren voor de meest diverse opdrachtgevers zonder te kijken of ze daar wel de juiste achtergrond voor hebben.

De schrijver die z’n vak ernstig neemt, heeft natuurlijk ook een verantwoordelijkheid om z’n opdrachtgever te informeren dat hij of zij misschien niet de meest geschikte persoon is voor het schrijven van bepaalde content. Tegelijk zouden opdrachtgevers er goed aan doen hun schrijvers meer te selecteren op de specifieke content die ze verwachten.

Enkel zo kunnen ze geïnspireerde teksten krijgen die authentiek en origineel zijn (en waar lezers zo van houden dat ze ze bijvoorbeeld aan hun vrienden willen aanbevelen op sociale media). Bedenk goed wat voor schrijvers een bepaalde website nodig heeft. Wie graag een publiek wil lokken met informatieve en wervende teksten over een bepaald thema moet wellicht een andere schrijver in dienst nemen dan wie vooral promoteksten over de aangeboden producten wil publiceren.

De juiste mix

Als al deze ingrediënten in de juiste verhoudingen bij mekaar gemixt worden dan heb je de succesformule te pakken. Bekijk seo-content als een product op zichzelf. Zorg dat dat product van hoge kwaliteit is, maak een passende verpakking en zorg dat het optimaal zichtbaar gemaakt wordt voor mogelijke klanten. Relevante content geschreven op maat van het doelpubliek is, eens hij met de juiste seo-technieken gepromoot wordt, een gegarandeerde winnaar.

Romano Groenewoud

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken