Maak van je scrum team succesvolle growth hackers

Maak van je scrum team succesvolle growth hackers
  • Online
  • 30 mrt 2016 @ 09:30
  • 10285 x gelezen
  • Link
  • Ruud Brink
    Ruud Brink

    Digital Data Expert
    PA Consulting
  • Big data

De voorbije jaren hebben methodologieën als agile en scrum voet aan de grond gekregen om snel een website, dienst of app in de markt te zetten. Scrum belooft een manier om binnen projectteams sneller, beter en flexibeler te werken en agile belooft bedrijven sneller te kunnen inspelen op veranderingen en klantwensen. Maar wordt in de praktijk de klant dan ook echt begrepen? Worden bestaande werkwijzen wel optimaal gebruikt? Met growth hacking zorg je ervoor dat de aandacht niet alleen uitgaat naar een nieuw flitsend product of extra features, maar dat bestaande producten worden verbeterd.

Growth hacking combineert vier gebieden: business (marketing/sales), data science (analyse), UX (design) en coding (front- en backend). Groei in gebruik is daarin de belangrijkste meetvariabele die telt. Nadat een eerste versie van het product is verschenen, ontwikkelt en optimaliseert het cross-functionele team deze op basis van data en inzichten die na de release opborrelen. Het is dus meer dan alleen productmarketing, het combineert de disciplines van product management, direct marketing, brand marketing en engineering.

Wil je growth hacking succesvol aanpakken binnen je organisatie, volg dan deze drie stappen:

Stap 1: Stop met vernieuwen, ga verbeteren
Centraal binnen growth hacking staat het aanbrengen van verbeteringen: een product moet incrementeel beter worden. Als je honderd punten te verdelen hebt aan capaciteit, moet je zorgen dat er dertig aan verbeteren en groei worden besteed. Organisaties lopen groei mis als degenen die verantwoordelijk zijn voor het project enkel benoemd zijn voor om voor verandering te zorgen. De ‘normale’, dagelijkse business waar marketing mee te maken heeft, wordt genegeerd, terwijl een belangrijke randvoorwaarde van groei en succes is dat operationele functies efficiënt zijn ingericht en processen vlekkeloos verlopen. Marketeers zijn net zo goed verantwoordelijk voor verandering als voor de operationele business. Ik wil hen op het hart drukken: word growth hacker. Pak door op het verbeteren van bestaande producten. Zorgt dat ontwikkelaars meer dan de gangbare 5 procent van hun tijd gebruiken voor door ontwikkelen van bestaande producten en diensten. Leer uit gebruiksdata wat de klant wil en druk die agile beweging - die telkens wil vernieuwen - terug, want die slaat door.

Stap 2: Stel ‘Sorry Managers’ aan
Een list die ik heb bedacht om te voorkomen dat agile-ontwikkelteams enkel het vizier richten op vernieuwen, is het aanstellen van een ‘Say Sorry Manager’. Alle klanten die niet goed online via nieuwe gelanceerde apps en diensten worden bediend, krijgen van een dagelijks aangewezen Chef Sorry excuses aangeboden. Er wordt exact bijgehouden bij welke klanten het misgaat. Simpel voorbeeld: een klant krijgt een telefoontje van de helpdesk om een klacht te behandelen, terwijl deze twee dagen eerder al is opgelost via social media. Elke misser krijgt zo een gezicht. Deze ‘corveedienst’ maakt de noodzaak voor focus op verbeteren van bestaande producten en diensten zeer transparant en voelbaar in een ontwikkelteam.

Stap 3: Breid je growth hacking-beweging uit
Growth hacking hoeft niet ingewikkeld te zijn. Neem een scrumteam binnen je organisatie en zorg dat de leden zich kunnen ontwikkelen op het gebied van growth hacking. Zorg ervoor dat marketing en sales dit team faciliteert en continue inzicht geeft over klanten en wat er gebeurt met en voor klanten. Betrek ook een data scientist erbij die elke week start met de inzichten van de week ervoor. Zo leer je razendsnel van fouten en heb je de goede basis om bestaande producten te kunnen verbeteren.

Volg de drie stappen en vermijd een pijnlijke blik in de verschillende mobiele app stores: vele apps worden beoordeeld met karige scores en groei blijft weg. Tekenend bijvoorbeeld is de stroom aan veelbelovende smart home apps, maar waarvan het gebruiksgemak achterblijft.

Kortom, marketeers, verander je scrum team in een succesvolle groep growth hackers, dan doet dit team nóg meer, in minder tijd.

Ruud Brink

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken