Power to the Vlogmedia; mediadisruptie in volle gang!
- Online
- 19 sep 2016 @ 10:25
- Link
-
Patrick Petersen
consultant, oprichter
Bureau AtMost - VideoDigitaal
- 19 sep 2016 @ 10:25
- Patrick Petersen
Staatsomroepen die gekleurd en lineair hun boodschap brengen en tegenstanders van hun gedachtegoed aan tafel uitnodigen om te downsizen. Afzetten tegen andersdenkenden om met de macht van de camera live jouw autoriteit te verstevigen. We gaan het weer zien in de aankomende verkiezingstijd. Als kind van de jaren '80 en '90 sla ik mij soms voor mijn kop dat wij ons zo lang hebben laten hersenspoelen door gekleurde media. Media die een politieke voorkeur willen opdringen, anders dan een visie, inspiratie of neutrale openbaring. Branded content noemen wij het tegenwoordig; gekleurde boodschappen verpakt als inhoudelijke manipulatie de kanalen inslingeren en blind laten verspreiden. We trappen er telkens weer in. Onderzoeken die geen onderzoeken zijn en content die nauwelijks inhoud biedt bevlekken menig kanaal.
Tot figuren als Paul de Leeuw hier letterlijk 'schijt aan kregen'. De Leeuw was een van de tv-prominenten die deed waar hij zin in had om het publiek te boeien en te binden. Weg script en gewoon de studio door rennen, achtervolgd door een boze regisseur. Spontane discussies - die gevoelig liggen - live uitbuiten om oprecht taboes te doorbreken. De mediadisruptie werd ingezet.
Gekleurde tv
In de jaren '70 en '80 was het normaal dat je naar gekleurde tv keek. Ja, ook in Nederland. Veel eigen producties hadden een politieke kleur. Er werd voor ons gedacht. Het was onze verzuilde identiteit. De mening van de 'tv' of van 'de ochtendkrant', was 'onze mening'! Boos zijn wij op de Russen die staatsomroepen misbruiken voor hun politieke standpunten, maar we negeren het zelfbeeld als resultaat van de gemanipuleerde media. Geregisseerde standpunten werden als vermaak tot ons gebracht middels trage kanalen. Een YouTube-cursus neuromarketing leerde mij dat dit de ultieme vorm van massa-beïnvloeding is. Er zijn groeperingen, innovatieve ondernemers, opkomende segmenten en leiders in spe weggezet als bedreiging. De stromingen die de maatschappij naar een open bouwput wilde transformeren, zijn bot weggezet zonder naar hun oprechte motieven te kijken. Vanuit die bouwput - en het begrijpen van de achtergronden - hadden we al eerder nieuwe heilige huisjes kunnen opbouwen. Waarbij ik 'heilig' als onderdeel van een sarcastische verwoording inzet. Sarcastisch, omdat ik boos ben op mijzelf. Woedend! Ben gewoon structureel gebrainwashed door media die een beeld van een perfecte en onschuldige maatschappij wilde scheppen. Onlangs was er op primetime een boekjesschrijver die een klantgerichte internettechniek de grond inboorde. Geen hoor-en-wederhoor. Weg basisprincipes van de journalistiek. Het op primetime bot pluggen van zijn boekje en de onnodige bangmakerij was hier de 'branded content'.
En dan slaat deze column om!
En dan... lieve Kijkbuiskinderen... slaat deze zure column om. Ik ben zelf namelijk ook een mediamannetje. Heb er studies aan gewijd met onderzoek en boeken als resultaat. Cijfers zeggen dat tieners, studenten en twintigers die gemanipuleerde media massaal negeren. Nieuwe generaties doorzien dat de geboden media helemaal niet die journalistieke objectiviteit bieden, die zij zelf claimen. Het zelf claimen is natuurlijk al jaren aan disruptie onderhevig. Net als het zelf claimen van een media-autoriteit. Die autoriteit moet je verdienen. En daar ligt de pijn. Het pijnpunt ligt in het feit dat je geen mediazuil meer bent als je subsidies inzet om via content een gedachte de kijkende massa in te slingeren. Hulde aan de nieuwe frisse stromingen die doorzien dat de media geen standbeeld verdienen. Schijt hebben ze aan opgedrongen standpunten verpakt in scripted media. Vlog-krachtige initatieven vormen de nieuwe werkelijkheid en bron van meningsvorming.
VlogPower to the people!
De 1-op-veel communicatie van bloggers - en vooral vloggers - die denken iets te melden te hebben, luiden de nieuwe mediarevolutie in. Zij brengen ons de nieuwe rauwe waarheid. Zij openen ogen, zij roepen reacties op. Zij halen views waar een branded contentmarketeer van droomt. Hun media is rauw, echt en live. Het is de enige overtuigende social proof.
Politieke partijen voelen de hete adem van vloghelden in hun nek. Het is dan ook wachten op een vloggende Mark Rutte - die als happy single - vanaf de bank livebeelden toont van zijn Netflix-en-Chill. We kijken uit naar de livebeelden van Jesse Klaver die in zijn electrische auto meeblert met de favoriete muziek van Obama.
-
Patrick Petersen
- Werkt bij: Bureau AtMost
- Functie: consultant, oprichter
- Website:http://www.atmost.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing