Future vision 2020: waar staan we nu?

Future vision 2020: waar staan we nu?
  • Online
  • 19 dec 2016 @ 12:36
  • Link
  • Michel van Collenburg
    Michel van Collenburg

    Creatief strateeg
    Lukkien
  • Social mediaAutomated tradingCommunicatie

It’s the most wonderful time of the year… Het is namelijk weer tijd voor lijstjes. Lijstjes waarin wordt teruggekeken naar het afgelopen jaar, zoals de beste albums of films, de beste commercials of de meest opvallende campagnes. Maar ook vooruitkijkend naar het komende jaar: de trends in online marketing, ontwikkelingen op het gebied van technologie, en nog veel meer.

Terwijl ik wat deskresearch zat te doen voor dit artikel, oftewel random langs wat technologie en marketingblogs aan het browsen was, moest ik denken aan het filmpje van Microsoft waarin zij een beeld schetsen van hoe ons leven er in 2020 uit zou kunnen zien. Het is eigenlijk een hele serie filmpjes die zij in de jaren 2009 tot 2011 lieten maken en waarin thema’s als technologie, werk, gezondheidszorg, communicatie, transport en vrije tijd een belangrijke rol speelden.

Zie onder dit artikel één van de filmpjes uit de bewustie Future Vision versie!

Inmiddels zijn we ruim vijf jaar verder en hard op weg richting 2020. Laten we eens  kijken hoe ver we eigenlijk staan ten opzichte van de visie van Microsoft van destijds.

Interface
Een van de dingen die opvallen in de filmpjes van Microsoft zijn de op touch gebaseerde interfaces die overal aanwezig zijn. Natuurlijk in devices als smartphones en tablets, maar ook op muur vullende schermen in het klaslokaal, projecties op een zijraampje van een auto of op de koelkast. Zelfs de krant is eigenlijk een touchscreen waarin video’s worden afgespeeld en berichten kunnen worden geswipet.

Connectiviteit
Dit alles suggereert een mate van connectiviteit die veel verder gaat dan het idee van de connected home en eerder verwijst naar een ‘connected world’. Maar laten we eerlijk zijn: alle ontwikkelingen op het gebied van het Internet of Things en connected devices ontstijgen, een enkele uitzondering daargelaten zoals de Nest thermostaat, nooit echt het niveau van gadgets. Het is daarom interessant om te zien of het bedrijven als Google of Apple lukt om de komende jaren een systeem te ontwikkelen waarin de apparaten niet alleen verbonden zijn met het internet, maar ook met elkaar.

Roept u maar
Tegen het eind van de video zien we een meisje met haar vader in de keuken. Nadat ze de app sluit waarmee ze bezig was, vraagt ze haar tablet om haar te helpen een recept te zoeken. Achter dit simpele gebaar gaat een wereld van voice commands, machine learning en artificial intelligence schuil. Virtual assistants zoals Siri, Alexa en Cortana zijn inmiddels behoorlijk ingeburgerd. En slim genoeg om in bepaalde situaties ook daadwerkelijk de gebruiker van dienst te zijn.

Chatbots
Daarnaast zijn er steeds meer merken die chatbots inzetten om geautomatiseerd de dialoog met hun klanten aan te gaan. Ze springen in op wie je bent, op je context en maken daarbij gebruik van het online gedrag, de koppeling met een CRM database, de locatie en het device dat gebruikt wordt. In combinatie met de (door)ontwikkeling van wireless earbuds, zoals de Bragi Dash of de Apple earpods, is een realiteit zoals deze wordt geschetst in de film Her, met Scarlett Johansson als virtuele ‘partner’, niet eens meer zo ondenkbaar.

Slim en gezond
Ook op het gebied van gezondheidszorg laat Microsoft een aantal van haar ideeën over de toekomst zien. Zo zien we onder meer iemand die via zijn desktop computer een arts consulteert, die direct een aantal parameters zoals bloeddruk en hartslag checkt en op basis daarvan advies geeft. Deze ‘zorg op afstand’ is natuurlijk verre van ondenkbaar. Zeker gezien de hoeveelheid apps en wearables die op de markt gebracht worden door bedrijven als TomTom, Fitbit, Apple, Microsoft en nog veel meer. Zo kan ik nu al bijhouden hoeveel stappen ik per dag heb gelopen en wanneer, hoe lang ik heb gezeten en gestaan, hoe snel mijn hart klopt en hoe mijn slaapritme eruit ziet. En als ik zou willen, kan ik nu zelfs de kwaliteit van mijn sperma testen via mijn eigen smartphone.

Maar goed, het grootste dilemma in deze context is uiteraard de privacy die ervoor zorgt dat elke ontwikkeling met argusogen wordt bekeken. Ik vraag me daarom serieus af of we over drie jaar onze huisarts alleen nog maar raadplegen via een tablet. Of dat ik automatisch een pakketje van de apotheek bezorgd krijg omdat ze op afstand hebben geconstateerd dat mijn bloeddruk wat verhoogd is. 

Virtual reality, overal en nergens
Afgezien van een aantal 3D projecties is er in de filmpjes geen enkele vorm van virtual reality te vinden. En dat terwijl dit onderwerp de afgelopen twee a drie jaar de tech blogs heeft gedomineerd. Iedereen die wel eens een VR bril heeft opgehad, zal beamen dat de ervaring ongekend is. Uit onderzoek is ook gebleken dat informatie die op deze manier wordt overgebracht, veel meer indruk maakt op de kijker en dus ook veel beter blijft ‘hangen’. Zo lieten ze journalisten in de grotendeels verwoeste stad Aleppo virtueel rondlopen waardoor ze het gevoel hadden de ellende daar te kunnen ervaren alsof ze er echt waren. Toch worstelen producenten van VR hardware en ook VR content met de acceptatie door het grote publiek. De echte doorbraak laat nog op zich wachten.

De toekomst van retail
Een aspect wat ook redelijk onderbelicht blijft in de toekomstvisie van Microsoft is de invloed van nieuwe technologieën op retail en e-commerce. Deze lacune werd echter mooi ingevuld door het concept dat Amazon lanceerde, terwijl ik dit artikel aan het schrijven was. In Seattle is namelijk een winkel met de naam Amazon Go geopend met, zoals zij het noemen, een “Just Walk Out Shopping experience” .

In die winkel, die nu nog in beta-fase is en alleen toegankelijk voor medewerkers van Amazon, zijn geen wachtrijen voor de kassa’s. Er zijn namelijk ook geen kassa’s. Je komt binnen met een pasje en alles wat je uit de schappen pakt, wordt automatisch in je virtuele winkelmandje geplaatst en met je saldo verrekend. Volgens Amazon is dit dankzij samenwerkende sensoren, artificial intelligence (Al) en machine learning straks voor alle consumenten werkelijkheid. 

Artificial intelligence
Maar ook online speelt AI een steeds grotere rol. Naast personalisatie op basis van profielinformatie zijn bedrijven nu bijvoorbeeld ook in staat om consumenten te helpen sneller een keuze te laten maken voor een bepaald product. Of worden big data en AI ingezet voor stock management zodat niet alleen consumentengedrag en verkoopcijfers worden meegenomen, maar ook direct ingespeeld kan worden op de invloed van het weer.

Tot slot
Hoewel de Future Vision serie van Microsoft zich wat meer op technologie en interfacing concentreert en redelijk aan de oppervlakte blijft, bevat het zeker een aantal ontwikkelingen die de komende jaren relevant zullen zijn of blijven. Artificial intelligence, big data en personalisatie zijn thema’s waarvan men het erover eens is dat ze het online marketing landschap de komende jaren voor een groot deel gaan bepalen. Daarbij geldt ook dat technologie steeds meer verweven raakt in ons leven en ons op allerlei aspecten zal ondersteunen, door dingen uit handen te nemen of juist te helpen bij bepaalde handelingen. Dit betekent ook dat creativiteit, marketing en technologie niet meer los van elkaar gezien kunnen worden als het gaat over waar, wanneer en hoe merken met hun klanten in contact staan.

Gastblogger: Michel van Collenburg is Creative Strategist bij Lukkien. Met meer dan 225 medewerkers is Lukkien één van de grootste communicatiebedrijven van Nederland. Het bedrijf biedt het totale spectrum van communicatiemogelijkheden: van fotografie en filmproductie tot app-ontwikkeling en computer generated imaging, van strategisch positionerings-advies tot creatieve conceptontwikkeling.



Michel van Collenburg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken