Marketing in 2017: focus op data, samenwerking en AI

Marketing in 2017: focus op data, samenwerking en AI
  • Online
  • 10 jan 2017 @ 11:47
  • 15008 x gelezen
  • Link
  • Ashling Kearns
    Ashling Kearns

    Head of Marketing Noord-Europa Salesforce
    Salesforce
  • Virtual RealityBig data

Het is weer die tijd van het jaar waarop we massaal vooruitkijken naar wat het komende jaar ons zal brengen. In plaats van allerlei voorspellingen te doen, kijk ik liever naar waarop wij als marketeers zouden moeten focussen om klanten tevreden te houden. Hieronder de, in mijn optiek, drie belangrijkste zaken:

Data

Consumenten worden 24/7 overspoeld met informatie via een continu groeiend aantal kanalen. Dat gaat niet beter worden in 2017, integendeel. Marketeers kunnen boven het maaiveld uitsteken door goed na te denken over hun content en zorgen dat deze eenvoudig te consumeren, relevant en persoonlijke is en dat allemaal in de juiste context.

Toch blijkt dat in de big data-wereld waarin we leven nog niet altijd even makkelijk te zijn voor veel marketeers. Recent onafhankelijk onderzoek laat zien dat slechts 29 procent van de senior marketeers gelooft dat ze de juiste skills hebben om de data waarover ze beschikken te echt te begrijpen. 70 procent geeft zelfs aan dat data sowieso niet goed wordt ingezet in hun organisatie. Dat zijn nogal wat marketeers die data niet benutten voor hun klanten! Dat blijkt tevens uit het Salesforce Connected Shopper-onderzoek van 2016. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de consumenten aangeeft dat ze worden overspoeld door allerlei marketingcommunicatie, vooral rondom de feestdagen.

Alleen bedrijven die in staat zijn big data om te zetten in waardevolle, contextuele inzichten en deze gebruiken in de communicatie met klanten, zullen succesvol zijn in 2017. Helaas heeft niet elke marketeer zijn data analytics-diploma op zak. Zij zullen dus op zoek moeten naar data scientists om hen daarbij te ondersteunen. Het goede nieuws is dat technologie om voorspellingen te kunnen doen voor iedereen inmiddels binnen handbereik zijn.

Stap in de schoenen van de CIO

Marketing en technologie gaan tegenwoordig hand in hand. Zelf traditionele middelen zoals beurzen en in-house events vertrouwen op geautomatiseerde back-end-processen en data-analyse. Het ligt dus voor de hand dat wanneer marketeers meer technologie gebruiken, de samenwerking met de IT-afdeling en de CIO intensiever wordt. Dankzij deze samenwerking weet een goede CMO dus ook dat er zoiets bestaat als IT governance. Het is mag ook geen verrassing meer zijn dat bestaande systemen altijd meegenomen moeten worden bij de aanschaf van nieuwe marketingtechnologie en bij de uitrol van nieuwe campagnes. Aan de andere kant moet de CIO ook de nodige ontwikkeling en/of integratie van bedrijfskritische marketing-software overwegen. In 2017 zal een volgende stap gezet worden in de CMO/CIO-samenwerking. Moderne marketing is geen zaak meer van gevoel en instinct: het wordt gedreven door data. En terwijl in de meeste bedrijven data voornamelijk wordt beetgepakt door de marketingafdeling, is het juist de CIO die de architect is van al deze data. Daar heb je dus alleen iets aan als je begrijpt wat die data betekent en wat je ermee kunt. Wat betekent dit concreet voor CMO’s en CIO’s? Het antwoord is in wezen heel eenvoudig. De CMO moet zich beter verdiepen in het werkveld van de CIO en moet bijvoorbeeld begrijpen met welke regelgeving hij/zij te maken heeft. Anderzijds moet de CIO meer marketing-savvy worden en zal ook een klantgerichte aanpak in de IT-strategie moeten doorvoeren.

Focus op Artificial Intelligence

Artificial Intelligence (AI) is een hot topic in de industrie op dit moment en ik schat in dat deze technologie in 2017 verschuift van hype naar alledaagse realiteit. Dankzij oplossingen zoals Salesforce Einstein, dat inmiddels integraal onderdeel is van ons gehele portfolio, beschikken bedrijven over een oplossing voor voorspellende intelligentie die altijd beschikbaar is vanaf elk apparaat. Marketeers hebben nu dus hun eigen ‘data scientist’ in hun broekzak zitten die hen helpt inzicht te krijgen in welke activiteiten de meeste impact zullen hebben. Het aardige is dat het inzicht dat AI biedt altijd binnen de juiste context worden geplaatst. Je hoeft dus echt geen tech geek te zijn om deze technologie te kunnen inzetten.

Het is belangrijk dat marketeers zich niet gek laten maken door alle mogelijkheden die AI biedt. Ze moeten focussen op de voor hen belangrijke zaken waarbij AI uitkomst biedt. Marketeers die AI zo weten in te zetten dat het daadwerkelijk zorgt voor veranderingen in processen - bijvoorbeeld een meer persoonlijke customer journey - zullen zien dat hun organisatie een voorsprong neemt op de concurrenten. Volgens ons Connected Customer-rapport zal rond 2020 zeker 45 procent van de consumenten en 57 procent van de zakelijke inkopers merken en leveranciers zo inruilen voor alternatieven wanneer ze niet actief anticiperen op hun behoeften. Om echt competitief te blijven zullen bedrijven de concurrentie altijd een stap voor moeten blijven. AI en voorspellende intelligentie spelen daarin een cruciale rol.

 

 

 

 

 

Ashling Kearns

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken