Top 3 Trends in programmatic in 2017

Top 3 Trends in programmatic in 2017
  • Online
  • 8 feb 2017 @ 10:50
  • 13003 x gelezen
  • Link
  • Cyril Westerhof
    Cyril Westerhof

    Country Manager Benelux
    RTB House
  • VideoTrends

Programmatic heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht gemaakt. Volgens ZenithOptimedia Programmatic Marketing Forecasts, zal programmatic in 2017 met maar liefst 31% groeien – sneller dan social media (25%) en online video (20%). Tegelijkertijd neemt ook het gebruik van automation onder marketeers toe: Dun & Bradstreet Report voorspelt dat zelfs van de B2B marketeers bijna 70% van plan is om de uitgaven aan programmatic advertising in 2017 te vergroten. Wat kunnen we verwachten van het komend jaar en hoe kan je als adverteerder ervoor zorgen dat je profiteert van de laatste ontwikkelingen op het vlak van programmatic? RTB House – een wereldwijde aanbieder van retargeting technologie op basis van deep learning algoritmes – heeft drie grote trends voor dit jaar voor je op een rij gezet.

Cross-DeviceCampagnes
Volgens het Global Mobile Consumer Trends Research checken we onze telefoons rond de 40 keer per dag. Met meer dan 78% van de consumenten wereldwijd die een smartphone bezitten (76% in ontwikkelingslanden en 81% in opkomende markten), zijn mobile programmatic ads in opkomst.
Toenemend mobiel gebruik is een enorme kans die marketeers dus simpelweg niet kunnen negeren dit jaar.
Als onderdeel van cross-device is ook programmatic video in opkomst. In de VS vertegenwoordigt het al bijna 60% van alle digitale video ad spend en in Europa bijna een kwart, aldus IAB Europe. In Nederland is het ook in opkomst, dat bewijzen belangrijke spelers. Sinds kort kunnen adverteerders in Nederland bijvoorbeeld bij RTL realtime pre-rolls inkopen en recent werd bekend dat ook reclameverkoper Ster dit jaar met programmatic gaat beginnen.

Adverteerders willen consumenten via alle schermen bereiken en het inzetten van een cross-device campagne wordt dus de nieuwe standaard in 2017.

Revolutie
Header bidding (ook wel pre-bidding, advance bidding en holistic yield management genoemd) helpt publishers om de reclameposities op hun website nog optimaler middels automated trading te verkopen.             
In tegenstelling tot het waterval-principe, wat lange tijd de standaard was bij de verkoop van advertentieruimte, worden bij header bidding alle biedingen tegelijkertijd gedaan. Dit zorgt ervoor dat iedere adverteerder een gelijke kans heeft om de veiling te winnen, wat zorgt voor een win-win situatie voor publishers and adverteerders. De prijs gaat meestal omhoog, waardoor de omzet van publishers stijgt. Tegelijkertijd geeft het adverteerders een eerlijkere kans op de inventory die ze het liefst willen.             

Wil je meer lezen over header bidding, lees dan dit achtergrondartikel.

Het belang van deze trend wordt ook onderstreept door het IAB overigens. De leden van de OpenRTB Group werken namelijk aan de implementatie van header-bidding op grotere schaal (binnen het bereik van programmatic advertising).

In 2017 zal header-bidding dankzij de snelle ontwikkelingen in de technologie toegankelijker zijn dan ooit. Adverteerders zullen worden beloond door de lagere kosten van impressions technology fees, terwijl uitgevers profiteren van een hogere winstmarges. Een win-win situatie dus.

Deep learning 
De basis van het effectief inzetten van RTB ligt bij het gebruik van deep learning algoritmes. Het is echt een voorwaarde om effectief te zijn.

Deep learning algoritmes - een onderdeel van machine learning waarbij het algoritme zelfstandig nieuwe vaardigheden leert en op basis daarvan zichzelf en de resultaten verbetert voor de toekomst - in retargeting campagnes worden prioriteit 1 bij vooruitdenkende marketeers in 2017. Stel jezelf als Online Marketeer dus de vraag: werkt mijn leverancier met deep learning algoritmes?

Deep learning technologie wordt tegenwoordig al gebruikt in diverse branches en op verschillende gebieden. Deep Learning algoritmes zijn bijvoorbeeld de basis van beeld- en spraakherkenning, maar in 2017 zal de toepassing ervan ook grote invloed gaan hebben op programmatic advertising.   
Dankzij deep learning methodes die worden toegepast door innovatieve retargeting technologie leveranciers, zullen adverteerders in 2017 nog beter in staat zijn om het gedrag van gebruikers te voorspellen, de waarschijnlijkheid tot het doen van een aankoop te berekenen en de waarde van profielen van klanten nauwkeuriger te analyseren.

Programmatic buying middels deep learning zal adverteerders een hogere ROI opleveren en hen in staat stellen zeer effectieve reclamecampagnes in te zetten zonder het budget te moeten verhogen. 

Kortom, 2017 wordt het jaar van programmatic cross device, waarbij we middels header bidding slimmer inkopen en waarbij om optimale resultaten en een hoge ROI te behalen de absolute voorwaarde gaat worden dat je gebruik maakt van deep learning algoritmes.

Lees hier de Programmatic Marketing Forecasts van ZenithOptimedia, en het Dun&Bradstreet Report

 

Cyril Westerhof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken