Waarom media monitoring de brug slaat tussen data science en marketing

  • Online
  • 22 mrt 2017 @ 13:47
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DigitaalMarketingautomationBig data

In het digitale tijdperk kan de moderne marketeer niet zonder affiniteit met data. We worden overrompeld met termen als big data, data driven marketing en data science. En terecht. Marketing activiteiten slechts baseren op intuïtie en ervaring is niet voldoende om écht succesvol te zijn. Toch is data science voor marketeers vaak een ongekend gebied. Maar wat is data science eigenlijk? Moeten alle marketeers nu ook expert in data en statistiek worden? En waarom is media monitoring de data oplossing voor de moderne marketeer?

Data science
Data science is de kunst om op een wetenschappelijke manier kennis uit zeer grote hoeveelheden data te halen. Een vakgebied waarin technische aspecten hand in hand gaan met maatschappelijke kwesties. Waar het begint met een overvloed aan beschikbare data, eindigt het met concrete statistieken. Op onderstaande afbeelding is het proces van data science te zien:   


Waarom is data belangrijk voor de moderne marketeer?
We kunnen media inspanningen en trends nauwkeuriger dan ooit observeren met de grote hoeveelheden data die tegenwoordig beschikbaar zijn. Affiniteit met deze data is een absolute must in dit tijdperk. Als marketeer wil je in de wensen en behoeften van je doelgroep te voorzien. Hierdoor is het belangrijk om de doelgroep te leren kennen. Met media data ontdek je welke informatie de doelgroep verspreid en hoe erover jouw merk, campagne, klant of concurrent geschreven wordt. Deze waardevolle data legt de basis om de marketingstrategie verder te optimaliseren.  




De kunst van media monitoring
Waar je bij data science in het diepe gegooid wordt, neemt media monitoring je werk uit handen. Het is een proces van een overvloed aan data tot de juiste statistieken om inzichten uit te halen. Hierdoor ontdek je verbindingen die je eerder niet zag. Het proces van media monitoring verloopt net zoals data science als volgt:

1: Data
Dagelijks verschijnen er ruim 5 miljard(!) berichten. Hoe ontdek je de berichten in de media die over jouw merk, campagne, klant of concurrent gaan? Al deze bronnen handmatig doorzoeken is erg tijdrovend. Met een media monitoring tool zoek je geautomatiseerd door alle online, social media, RTV, print en internationale bronnen.



2: Data selection
Deze goudmijn is pas waardevol wanneer relevante data voor jou beschikbaar is. Dit gebeurt aan de hand van een data selectie. Alle media vermeldingen worden verzameld in deze data selectie.

3: Data cleaning
Als alle data verzameld is, is het tijd om de juiste data naar boven te halen. Dit gebeurt door het opstellen van zoekopdrachten. Zoekopdrachten zorgen ervoor dat je alléén berichten binnen krijgt die relevant voor jou zijn. Zo ontvangt het biermerk Brand geen berichten over het brandje bij de plaatselijke supermarkt. Media analisten zijn gespecialiseerd in het opstellen van zoekopdrachten, zij filteren de ruis voor je uit de berichtgeving.




4: Data transformation
De relevante berichten krijgen vervolgens aanvullende metrics mee. Denk daarbij aan het bereik van het bericht en de PR-waarde en het sentiment voor jouw merk of campagne.

5: Analytics
Bij data science wordt vaak gebruik gemaakt van een externe datavisualisatie tool, media monitoring tools geven je media data én analytics in één geïntegreerde tool. Binnen dit dashboard vind je grafieken die alle data overzichtelijk weergeven. Daarnaast zijn er ook statistieken en uitgebreide data per bericht te vinden.




6: Interpretatie en evaluatie
Met alle analysemogelijkheden is het tijd om inzichten uit de datastroom te halen. Achterhaal het mediagedrag van je doelgroep, de belangrijke influencers en de succesfactoren van campagnes. Met deze informatie optimaliseer je je marketingstrategie steeds verder.

Waarom media monitoring de brug slaat tussen data science en marketing?
Zowel data science als media monitoring zijn beproefde instrumenten voor de marketingdiscipline. Een onmisbaar type data voor marketeers is mediadata. Elke seconde van de dag verschijnen immens veel nieuwe berichten in alle media. Een krachtige media monitoring tool maakt het mogelijk om deze media data te analyseren zonder dat diepgaande technische kennis nodig is. Dus voor alle marketeers: stop met het gevecht en laat data vóór je werken. Alleen zo haal je de beste inzichten uit je campagnes!

Door Youssra Barkoki (Clipit)

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken