5 redenen om serious gaming serieus te nemen

5 redenen om serious gaming serieus te nemen
  • Online
  • 13 jun 2017 @ 09:54
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Gamification

IT-oplossingen - met digitale communicatiemiddelen voorop - zijn must haves om een bedrijf op een efficiënte manier draaiende te houden. Maar de introductie van nieuwe communicatietechnologie op de werkvloer schopt de routines van het personeel flink in de war, met de nodige onzekerheid, frustratie en stress als gevolg. Goede training kan dit volgens ceo van StartReady voorkomen. Steeds vaker wordt hiervoor serious gaming ingezet.

Goede, effectieve training en begeleiding maakt de adoptie van nieuwe technologie makkelijker. Personeel op een traditionele manier trainen, bijvoorbeeld klassikaal, kent echter zo zijn nadelen. Het is vaak tijdrovend, duur en logistiek uitdagend. Ook is het resultaat niet altijd even bevredigend, omdat de eigen werkplek net iets afwijkt van de voorbeeldomgeving. En lang niet altijd is zo’n training leuk en motiverend. Virtuele trainingen zijn dikwijls een stuk effectiever. Een variant daarvan, die sterk in opkomst is, is de serious game. Ik heb mij de laatste maanden verdiept in serious gaming, omdat wij bezig zijn met de ontwikkeling van een game ter bevordering van de adoptie van Skype for Business. Mij is duidelijk geworden dat serious gaming een flink aantal voordelen kent ten opzichte van andere (virtuele) lesmethoden. Dit zijn volgens mij de belangrijkste vijf.

1. Actief leren vanaf de eigen werkplek
Met serious gaming leren gebruikers in een virtueel spel vaardigheden door daadwerkelijk bezig te zijn met een technologie. Hierdoor hoeven zij niet eerst de theorie te leren en vervolgens zelf een (lastige) vertaling naar de praktijk te maken. Gamers proberen een functionaliteit gewoon meteen uit. Dit maakt het leerproces actief, en dat heeft tot gevolg dat informatie beter wordt onthouden. Daarbij spelen mensen een serious game vanuit de eigen, vertrouwde kantooromgeving en met eigen apparatuur. Er is dus geen verschil meer tussen de in een klaslokaal geleerde theorie en de persoonlijke werkplek. Ook dit maakt de integratie van IT in de eigen werkzaamheden vanzelfsprekender.

2. Sneller en zonder logistiek geregel
Het organiseren van een traditionele trainingssessie, bijvoorbeeld een klassikale workshop of webinar, is tijd- en energierovend. Er moet een ruimte worden geregeld, iedereen wordt geacht tijd vrij te maken in zijn agenda en bij voorkeur verlaat niemand tussentijds de les voor een belangrijk telefoontje. In rap tempo wordt de nodige stof gedeeld met de aanwezigen. Hierdoor wordt werken met een nieuwe applicatie meer een verplichting, dan een voorrecht. Informatie delen door een serious game voorkomt dit. Bedrijven hoeven enkel het spel digitaal ter beschikking te stellen aan de medewerkers. Zij kunnen vervolgens zelf bepalen wanneer en waar zij het spelen. Ook doen zij dit individueel, vanaf hun eigen pc. Bijvoorbeeld in een verloren halfuurtje aan het einde van de werkdag.

3. Leren in eigen tempo
Een game kan door spelers op hun eigen tempo worden doorlopen, en ook worden gespeeld op de momenten dat het hen uitkomt. Dit haalt de druk van de ketel voor veel medewerkers en dat heeft een gunstig effect op de prestaties. Niet iedereen pakt even gemakkelijk informatie op. De ene persoon kan nu eenmaal meer stof in één keer verwerken dan de ander. Een serious game is aan te passen aan de behoeften van de spelers, omdat het brokjes lesstof gefaseerd aanbiedt. Zo voorkom je demotivatie van medewerkers doordat het hen allemaal te snel of juist te langzaam gaat.

4. Voortgang bijhouden
Omdat een serious game digitaal is, is het bijhouden van de voortgang van het trainingsproces heel makkelijk. Tijdens het spelen kunnen er achievements worden behaald door de gamers. Behalve dat dit goed is ter motivatie, krijgen zij hiermee ook inzicht in waar ze zich bevinden in het leertraject. Het management op zijn beurt kan op bedrijfsniveau de progressie zien en hun verwachtingen ten aanzien van het adoptietempo hierop aanpassen.

5. Motivatie
Misschien wel de belangrijkste pre van serious gaming: het is leuk om te doen! Door informatie in een spelvorm te stoppen, wordt lesstof aantrekkelijk. Ook krijgen mensen die een spel spelen tussentijdse beloningen. Dit is noodzakelijk om de medewerkers te motiveren. De plezierfactor krijgt dan ook steeds meer aandacht in trainings- en coachingstrajecten. Een game is dus leuk, maar helpt ook om drempels te verlagen. Mensen durven in een virtuele wereld meer dan in het echt, omdat het een veilige omgeving is. Zij nemen wat meer risico’s, hebben geen angst om fouten te maken en delen sneller hun gevoelens. Over drempels stappen is de enige manier om echt verder te komen en je comfortabel te voelen bij nieuwe technologie.

Alleen maar voordelen dus, dat serious gaming? Natuurlijk zijn er ook zaken om op te letten bij het inzetten van games voor werkdoeleinden. Het zal voor sommige medewerkers vreemd aanvoelen om op het werk een game te spelen. Per slot van rekening is dit normaal gezien niet direct de bedoeling. Breng de serious game in als een training, die daadwerkelijk leerzaam is en het werk van de medewerkers makkelijker zal maken. En begin bij jezelf: als het management het goede voorbeeld geeft en als eerste met een game aan de slag gaat, volgt de rest vanzelf.

Lucas Wensing, ceo StartReady 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken