Leads scoren via cloudmarketing? Dat doe je zó!

  • Online
  • 26 jun 2017 @ 10:26
  • Link
  • Ashling Kearns
    Ashling Kearns

    Head of Marketing Noord-Europa Salesforce
    Salesforce
  • MarketingautomationLeads

CRM, CMS en analytics zijn intussen behoorlijk ingeburgerd in het bedrijfsleven. What’s next? De volgende stap is deze tools op slimme wijze met elkaar te verbinden. Via marketing automation kan dat inmiddels en: daar kun je heel veel uithalen! Marketing én sales kunnen hier echt hun voordeel mee doen.

Ik zie dat marketingteams gemakkelijker prospects binnenhalen en dat sales kwalitatief betere leads krijgt. Kort gezegd komt het erop neer dat crm-systemen aangeven welke prospects er zijn en in welke fase van de customer journey ze zitten. Daarop stuurt het CMS gerichte content naar de juiste prospect. Deze soepele samenwerking levert dus een enorme meerwaarde op! Al deze hiervoor genoemde marketingoplossingen vormen samen – mits goed met elkaar verbonden – een goedwerkende marketingcloud.

Leads genereren en verzilveren
De meeste marketeers zijn heel goed doordrongen van de enorme kansen die een marketingcloudplatform biedt. Sales, service en marketing groeien via kunstmatige intelligentie definitief naar elkaar toe. Iedereen in jouw bedrijf ziet daardoor dezelfde klant op dezelfde manier. Leads genereren en verzilveren doe je voortaan bedrijfsbreed. Het is niet alleen een effectieve werkwijze maar biedt ook vele mogelijkheden voor klantenbinding: een belangrijke succesfactor van marketingcloudplatformen. Marketeers die dat níet inzien kom ik niet tegen!


Tips voor succesvolle geautomatiseerde salescampagnes
Maar voor je met zo’n marketingplatform aan de slag gaat, is het goed om te weten hoe het precies werkt. Dat voorkomt dat je de plank misslaat. En als je dat eenmaal doorhebt snap je hoe je via geautomatiseerde marketing- en salescampagnes je ware gezicht kunt laten zien, hoe je leads kunt scoren en ze als inkopper door kunt passen naar sales. Ik deel graag een aantal tips met je, deze zijn vooral relevant voor sales.

1.) Scoren en graden - Onthoud dat scoren gaat over wat een persoon dóet, en graden over wie hij of zij ís. Dus houd niet alleen bij welke customer journey deze prospect onderneemt, maar ook in welke mate het een serieuze prospect is. Dat is voor je salesteam cruciale informatie, die goed bruikbaar is voor een voltreffer of het nog even drooghouden van het kruit. Kortom, herken en onderhoud je beste leads!

2.) Toewijzen en prioriseren -  Heb je de hot leads gecreëerd en gewaardeerd, dan wordt het tijd om de kansen door te zetten naar de juiste mensen in het salesteam. Op die manier maak je via een marketingcloudplatform de waarde van marketing zichtbaar; de aangeleverde leads zijn immers direct terug te voeren op de campagne die je hebt gevoerd. Dat is nog eens makkelijk praten bij de volgende budgetaanvraag!

3.) Geef je salesteam genoeg bagage - Geautomatiseerde marketing betekent niet alleen dat je prospects doorgeeft aan je sales-collega’s; je geeft ze ook je ‘marketing automation’-tools door! De verkoopspecialisten gaan gewoon door met het onderhouden van de leads. Ook zij verrijken je klantendatabase. Daarnaast maken ze gebruik van je e-mailtool. Wat ze erbij cadeau krijgen is de mogelijkheid realtime, via hun smartphone, bovenop de customer journey te zitten. Op het vinkentouw!

4.) Gebruik data en inzichten voor iedere beslissing - Nu je toch over al die data beschikt, kun je ze maar het beste meteen gebruiken. Al die klantgegevens leveren je bovendien vast en zeker nieuwe inzichten op, die je meteen kunt inzetten in je volgende campagne. Je wilt uiteraard weten hoeveel pijplijn je dan nodig hebt om tot resultaat te komen. Maar ook welke marketingtactiek het beste werkte, en welke impact jouw inspanningen op de sales hebben gehad. En of dat allemaal in sync is met je budget. Zorg er dan ook voor dat je belangrijkste stakeholders hun eigen marketing- of sales dashboard hebben. Kijk in je cijfers wat je nodig hebt om je volgende campagne nog succesvoller te maken en wat je ROI zal zijn. Deel de data vervolgens met je team, om zo op basis van data je doelen te bereiken.








Ik weet zeker dat je met behulp van deze tips je salesteam aan meer en beter gekwalificeerde leads kunt helpen. En daarmee sleep je uiteindelijk meer loyale klanten binnen. En ja, daar was het uiteindelijk allemaal om te doen toch?   

Ashling Kearns

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken