Marketingcompetenties en digitalisering: reden voor paniek?

Marketingcompetenties en digitalisering: reden voor paniek?
  • Online
  • 30 jun 2017 @ 10:55
  • 20151 x gelezen
  • Link
  • Gerard van den Bogaart
    Gerard van den Bogaart

    Marketing Strategist
    Referro B2B Marketing
  • TrendsInnovatieDigitaal

Digitale innovatie heeft een enorme impact op de benodigde competenties binnen een modern en effectief marketingteam. Uit recent onderzoek van Randstad blijkt dat slechts 1/3 van de Nederlandse beroepsbevolking wil werken voor digitaal innovatieve bedrijven. Gaat er in de toekomst een mismatch ontstaan tussen vraag en aanbod? Welke marketingfuncties ontstaan uit digitalisering?

Marketing: één van de meest technische vakgebieden
In 2012 voorspelde Gartner dat in 2017 de chief marketing officer meer aan technologie gaat besteden dan voorheen de chief information officer. Digitalisering en de opkomst van marketing technologie liggen hieraan ten grondslag. Nog altijd stemt dit tot nadenken. Dat geldt ook voor het recent verschenen onderzoek: Employer Brand Research 2017 van Randstad. Hier lezen we dat slechts eenderde van de Nederlandse beroepsbevolking wil werken voor digitaal innovatieve bedrijven en dat 46 procent denkt dat automatisering geen invloed op hun werk zal hebben.

Nu moeten we voorzichtig zijn met het trekken van al te voorbarige conclusies. Wij onderschrijven echter de voorspelling van Gartner en vanuit ons vakgebied redenerend zien wij de mening van werkend Nederland toch anders. Digitalisering van ons werk gaat alleen maar een nog hogere vlucht nemen. Moderne marketing en digitale innovatie kan je niet los van elkaar zien. Onderschatten we dan de impact van dit alles niet enorm? Kunnen we in de toekomst wel voldoende mensen vinden met de vereiste competenties?

Eén goed geolied apparaat
In een serie kleine serie artikelen presenteren we de door technologie gedreven verandering in de functieprofielen van moderne marketing afdelingen en bureaus. Wij hanteren titels als de marketing technologist, de marketing architect en de brand engineer. Waarom is dat zo en wat houden deze functies in?

Onze visie is dat moderne marketing te vergelijken is met een ‘machine’ waarmee alleen succes te behalen valt als mens en techniek als een goed geolied apparaat samenwerken. Dit vraagt om speciale competenties. In mijn volgend blog starten we met de uitleg van de functie marketing technologist en later zullen we de marketing architect, de brand engineer en de compliance engineer nader toelichten.

Gerard van den Bogaart

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken