Marketeer, HR heeft je nodig!

Marketeer, HR heeft je nodig!
  • Online
  • 25 jul 2017 @ 11:06
  • 11293 x gelezen
  • Link
  • Ruud Brink
    Ruud Brink

    Digital Data Expert
    PA Consulting
  • MarketingautomationInnovatieHRTrends

Iedere marketeer vernieuwt zich om de paar jaar. De digitale wereld leent zich daar perfect voor; veranderingen volgen elkaar sneller op dan files in de randstad. De volgende markt die klaar is voor een transitie richting een data driven model is HR en recruitment. Deze markt biedt grote kansen voor digital marketeers, en marketeers, deze tak schreeuwt om mensen zoals jij.

Een paar weken geleden organiseerde ik een ontbijt met als thema Data Driven HR. We bespraken daar hoe we de functie van HR kunnen heruitvinden met gebruik van data. Ruim dertig HR-directeuren en HR-innovatiemanagers van – onder andere – vooroplopende bedrijven als Achmea, ING, KPN, Rabobank, Randstad, VGZ, BMW, Pon en Friesland Campina kwamen op het ontbijt af. Wat deze bedrijven bindt? Het zijn allemaal marketing powerhouses en het is duidelijk te merken dat zij dit onderwerp serieus nemen, nadat ze al de transitie maakten naar Data Driven Marketing. Nu staan ze voor dezelfde type vragen als 5 jaar terug binnen marketing, echter dit keer niet rondom de klant, maar rondom de medewerker. De vragen die bij hen leven, zijn bijvoorbeeld hoe je data gebruikt om mensen zich thuis te laten voelen bij jouw organisatie, of hoe je data inzet om het juiste talent binnen te kunnen halen.

Meet je talentervaring
Tijdens het ontbijt heerste een aangename spanning, alsof iedereen besefte dat we aan de vooravond staan van grote veranderingen. De situatie deed me denken aan zeven jaar geleden, toen ik voor het eerst data driven marketingprojecten uitvoerde bij banken. Die waren er relatief vroeg bij. Veel mensen keken me indertijd verward aan; waar ging dit over? Marketing is toch gewoon massamarketing, vonden zij. Maar alles is inmiddels meetbaar, en daarmee kun je de klantbeleving enorm verbeteren. Nu, zeven jaar later, is er geen groot bedrijf meer dat niet bezig is met meetbaarheid en slimme informatie halen uit beschikbare databronnen. Zo zal het de komende tijd ook binnen HR gaan. Met data kun je je HR-organisatie verbeteren en bewezen marketingtechnieken zijn perfect toepasbaar binnen het vakgebied.

Dit is innovatie op en top: bestaande, bewezen technieken inzetten in nieuwe markten die deze technieken nog niet kennen. Online retailers zijn perfect in staat om een lifetime value aan een klant te koppelen. Wat levert een klant in een periode van 5 of 10 jaar op? Antwoord krijgen op die vraag, staat op het netvlies van iedere retailmarketeer. En dit principe kun je ook loslaten op talentwerving. Data maakt bijvoorbeeld inzichtelijk hoeveel je verantwoord kunt investeren in je wervingstraject. Met data analyses kun je zien waar je talenten vandaan komen, waar je het beste kunt adverteren en welke bronnen het beste responderen. Het wordt allemaal plots heel transparant als je de juiste kruisverbanden legt.

En vergeet artificial intelligence niet. Marketeers bij ING en Bol.com gebruiken dit al heel goed om aanbevelingen te doen aan hun gebruikers. Dat marketingverantwoordelijken van grote organisaties op dit moment graag alles willen weten over data en HR, geeft aan dat Data Driven innovaties nu ook volop buiten marketing toepassingen vindt.

Vers bloed
De veranderingen die nu gaande zijn, bieden marketeers een enorme kans om nieuwe, brede inhoud te geven aan het vakgebied. Wil je als marketeer opnieuw vooraan staan, en ben je toe aan een nieuwe digital marketing vibe? Je kunt je reeds opgedane kennis en kunde goed kwijt in de HR-markt. HR heeft je nodig!  

Ruud Brink

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken