Krijg als marketeer beter inzicht in je ROI met visuele data-analyse

Krijg als marketeer beter inzicht in je ROI met visuele data-analyse
  • Online
  • 4 okt 2017 @ 09:45
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Big dataMarketingautomation

Wereldwijd staan organisaties steeds meer onder druk om zo kostenefficiënt mogelijk te werken. Afdelingen worden geacht de budgetten zo strak mogelijk in te plannen. Voor marketingafdelingen betekent dit, dat andere delen van het bedrijf verwachten dat men verantwoording aflegt over het rendement op marketingcampagnes en –activiteiten. Vooral voor marketeers is data-analyse een belangrijk instrument voor het verkrijgen van inzicht en het nemen van slimme beslissingen. Het negeren ervan kan het concurrentievermogen zelfs in gevaar brengen.

Het afgelopen jaar is steeds duidelijker geworden dat data zowel een onmisbare- als ook een ontwrichtende - rol kan spelen bij de zakelijke besluitvorming in concurrerende markten. Waarom? Omdat data-analyse een mate van transparantie en inzicht in campagnes en activiteiten biedt, waarvan de beoordeling tot op heden vaak was gebaseerd op onderbuikgevoel.

Uit onderzoek is gebleken dat 72 procent van de marketeers data-analyse en -beheer beschouwen als de belangrijkste vaardigheden die de komende twee jaar door hun bedrijf moeten worden verworven. Daarom is het goed om te zien dat marketeers zich ook echt als voorvechters opwerpen.

Een bedrijf dat op succesvolle wijze data-analyse heeft ingezet, is wereldwijd medianetwerk Mindshare. Bij het vergroten van de naamsbekendheid en winstgevendheid van de merken van hun klanten was het met name voor één klant lastig om te bepalen of het geld dat werd uitgegeven aan reclame, zich ook vertaalde naar winst.
Mindshare wist door het combineren van verschillende databronnen (waaronder het websiteverkeer, de media en de callcenteractiviteiten) en visuele analyse een koppeling te maken tussen de tv-advertenties van de klant en de pieken in websiteverkeer en callcenteractiviteiten. Met de verworven data had de klant plotseling meer inzicht in het traject van de consument en in de wijze waarop ze de consument beter konden bereiken.

Een ander voorbeeld is Spil Games. Dit bedrijf - met meer dan 100 miljoen gebruikers per maand - ontwikkelt games voor mobiele telefoons en wilde de gebruikerservaring graag verbeteren. Het lukte ze echter niet om de enorme hoeveelheid data, opgeslagen in de verscheidene bronnen van het bedrijf, te analyseren. Middels visuele data-analyse van het verkeer binnen de gamingportal wist Spil Games ondermaats presterende marketingcampagnes al snel te identificeren, waardoor ze een ROI van 500 procent wisten te behalen op de advertentiekosten van zoekmachines.

Met data als uitgangspunt verschuift de focus van achterhalen ‘wat’ er is gebeurd naar de analyse van het ‘hoe’ en ‘waarom’. Het vermogen om marketingdata te analyseren, belangrijke inzichten te verwerven, deze inzichten te kunnen delen én er snel op te reageren, is van essentieel belang bij het identificeren van nieuwe mogelijkheden en het omgooien van lopende plannen. 

Deze blog is geschreven door Susan Graeme, Senior Director of Marketing van Tableau

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken