De toekomstige verwachtingen van onze User Experience

De toekomstige verwachtingen van onze User Experience
  • Online
  • 21 dec 2017 @ 10:31
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MobileE-commerce

Zo’n 60 procent van de wereldbevolking gebruikt een smartphone. In ontwikkelde landen loopt dat getal zelfs op tot 80 procent. Met opkomende vernieuwing op het gebied van digitale marketing, tracking technologie en social commerce richt eCommerce zich steeds meer op het individu en wordt de persoonlijke gebruikservaring steeds belangrijker, zo stelt Director Product Management Front-end bij Ignenico Rik van ’t Hof.

In het verleden - maar eigenlijk nog maar kortgeleden - gebruikte iedereen in mijn familie één en dezelfde computer. Of je nu huiswerk moest maken of een video wilde kijken, of wat achterstallig werk wilde afronden. Tot we onze eigen laptops en mobiele telefoons kregen, en die mobiele telefoons werden al snel smartphones, tablets en andere mobiele apparaten. Vandaag de dag hebben we allemaal onze eigen, persoonlijke apparaten. Voor de mensen onder ons die aan online omgevingen werken, en al helemaal voor degenen die zich bezighouden met gebruikservaringen, is dat een enorme gamechanger.

Verbind met de gebruikservaring van de toekomst
Het is opvallend dat ondanks al deze technologische ontwikkelingen, winkelwagentjes nog vaak steeds niet afgerekend worden.  De mobiele conversieratio is over het algemeen laag. Hoe aanwezig mobiele apparaten ook zijn, veel online shoppers voltooien hun transactie niet. Vaak omdat ze onderweg tegen frictie aanlopen of twijfelen en daardoor besluiten het proces niet af te ronden. In cijfers: slechts 37 procent van de transacties wordt afgerond door consumenten die meerdere apparaten gebruiken, en maar 31 procent hiervan wordt afgerond op een mobiel apparaat.[1]

Hoewel winkelwagentjes nog relatief vaak worden achtergelaten, kan 60 procent van deze verloren aankopen mogelijk worden opgelost door verkopers die het uitcheck-proces vereenvoudigen voor hun klanten.[2] Dit kan door lokale betaalmethoden aan te bieden, open te zijn over bezorgkosten en levertijden en gepersonaliseerde berichten en aanbiedingen met klanten te delen.[3] De mogelijkheden om mobile commerce te laten groeien nemen alleen maar toe, zeker wanneer consumenten zich veiliger voelen en de aankoopervaring naadloos aanvoelt. Merken kunnen hier een cruciale rol in spelen door klanten bekend te maken met de processen, wat ook leidt toe een toename in loyaliteit.[4]

De reis naar de uiteindelijke aankoop is belangrijker dan veel merken zich realiseren. Denk maar eens aan je eigen ervaringen en interacties. Je favoriete bedrijven zijn zonder twijfel de merken die je goede producten aanbieden, maar daarnaast ook dienstverlenend zijn en een goede indruk achterlaten. Consumenten zijn van nature meer geneigd aankopen te doen bij bedrijven die ze kennen en waar ze op vertrouwen. Door een naadloze en gepersonaliseerde gebruikservaring te bieden op welk touchpoint dan ook krijgen bedrijven heel veel meer kansen om in contact te komen met hun klanten.

Uiteindelijk komt dit alles erop neer dat merken zich overal en altijd moeten bevinden waar hun klanten zich bevinden, en dat ze hun klanten moeten kunnen bedienen op alle contactpunten. De grenzen tussen de on- en offline wereld vervagen en veranderen daarmee de verwachtingen die klanten hebben van een goede klantbeleving. Een naadloze en consistente beleving over het hele aankooptraject maakt het verschil nu we steeds meer richting een omni-channel wereld bewegen.

[1] State of Mobile Commerce Report, Criteo

[2] State of Mobile Commerce Report, Criteo

[3] Connect to Future UX Expectations, Rik van ‘t Hof, Ingenico ePayments

[4] The Future of Money, Oxford Economics with Ingenico ePayments 

Deze blog is geschreven door Director Product Management Front-end bij Ingenico Rik van ’t Hof. 

 

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken