Social highlights januari 2018

Social highlights januari 2018
  • Online
  • 2 feb 2018 @ 16:56
  • 8448 x gelezen
  • Link
  • Isobar
  • Social media
  • 2 feb 2018 @ 16:56
  • 8448 x gelezen
  • Isobar

Zoooo, inmiddels hebben we de eerste maand van 2018 alweer achter de rug en staat een groot deel van onze goede voornemens alweer bij het grofvuil. Gelukkig staan we op social gebied niet stil, dus ga lekker zitten voor alle Social Highlights van januari!

Facebook brings people closer together
Facebook komt met nieuwe ontwikkelingen, het platform is namelijk enorm commercieel geworden. Tijd voor verandering! Facebookposts van nieuwssites en blogs worden minder getoond om het vrienden- en familiegevoel weer terug te krijgen op de tijdlijn. De komende tijd ga je dus weer meer zien van je eigen vrienden en familie en minder van merken en organisaties. Komt het echt sociale netwerk dan weer helemaal terug?

Ook het boosten van engagement door het vragen om likes, shares en tags lijkt verleden tijd. Facebook kondigt aan het zogenoemde ‘engagement baiten’ te bestraffen. De berichten waarin dit wordt gedaan worden door een nieuw algoritme binnen Facebook herkend, en minder getoond in het nieuwsoverzicht. Dit kan zelfs gelden voor de overige content die door het account wordt gepubliceerd. Geen gehengel meer naar engagement, dus!

Facebook test tevens met het weergeven van lokale events en nieuwtjes. Zo maakt het zijn platform steeds relevanter. Op dit moment wordt de test uitgerold in Amerika, maar wij verwachten dat het binnenkort ook naar Nederland zal komen.

Vorige maand werd Messenger kids al gelanceerd. Deze maand komt Messenger ook met een speciale tablet, zodat ouders het online gedrag van hun kinderen goed kunnen monitoren. Kinderen kunnen nu helemaal losgaan met het sturen van berichtjes en delen van foto’s, zolang de contacten goedgekeurd zijn door hun ouders. Allemaal social influencers in de dop?

Snapchat redesign lijkt een flop & 3 seconden verplichte kijktijd
Doe het niet, dit is het advies van honderden Snapchat gebruikers. De nieuwe update van het design van de app valt bij heel veel gebruikers totaal niet in de smaak.  De update was eigenlijk bedoeld om de app duidelijker te maken, maar heeft blijkbaar het tegenovergestelde effect. Zo is de bekende Story-pagina verdwenen. Om die verhalen nu te kunnen checken moet je door je vriendenlijst scrollen. Daarnaast duurt het veel langer voor je door de verhalen heen bent omdat het niet meer automatisch gaat. Ook de Discover-pagina en het complete uiterlijk van de app zijn op de schop genomen. Geen succes dus.

Momenteel zorgen advertenties op Snapchat ook voor veel irritatie bij de fans, waardoor de ads zo snel mogelijk worden geskipt. Het lijkt erop dat het skippen van advertenties binnenkort niet meer mogelijk is: Snap Inc. overweegt 3 seconden vast te zetten voordat de kijker de ad kan skippen. Uiteraard met het doel meer adverteerders aan te trekken op Snapchat.

Instagram breidt functies binnen stories uit
Yes, daar zijn ze dan eindelijk: GIF’s op Instagram! Je kunt nu al die maffe katten, sarcastische memes en andere gekkigheid toevoegen aan je stories. Instagram was al maanden aan het testen met GIF-stickers binnen stories en introduceert de functie nu dan echt. Wij zijn enthousiast!

Zelf bijsnijden van je foto hoeft binnenkort ook niet meer. Je kunt foto’s met afwijkend formaat dan zelf schalen. Ruimte die boven, onder of naast de foto overblijft, wordt opgevuld met een bijpassende kleur.

Naast deze GIF’s - en de eerder geïntroduceerde polls - kan je in je stories nu ook gebruik maken van verschillende fonts. Lekker strak met ‘modern’, bold met ‘vetgedrukt’, flashy met ‘neon’ of een klassieke story afmaken met ‘typemachine’, het kan allemaal met deze nieuwe functie. Een story met alleen tekst is ook mogelijk: swipe dan naar ‘letters’. En je story na het plaatsen ook nog even highlighten zodat hij opgeslagen wordt -in een door jou gekozen album- en zichtbaar blijft op je profiel, natuurlijk!

Verder nieuw op Instagram zijn de voorgestelde berichten in je Instagram feed. Dit zijn berichten van accounts die je niet volgt, die worden gekozen op basis van de berichten die worden geliked door accounts die jij volgt. Binnen je feed staat er ‘aanbevolen voor jou’ boven vermeld. Ook kun je in je nieuwsfeed  ‘suggesties voor jou’ tegenkomen; voorgestelde accounts om te volgen. De meningen hierover lijken verdeeld; irritant of juist handig?

Daarnaast is Instagram ook aan het testen met het posten van Instagram Stories op Whatsapp.  De story zou zichtbaar zijn als WhatsApp-status. Wij zijn benieuwd wanneer het voor alle gebruikers beschikbaar is en welke mogelijkheden hieruit voortkomen!

Twitter zet machine learning in en telt views op video’s
Ook Twitter was in januari lekker aan het testen en uitrollen. Het platform zet sinds afgelopen maand machine learning in om te bepalen welk deel van een foto zichtbaar moet zijn als het beeld wordt afgesneden. Voorheen gebruikte Twitter hiervoor gezichtsherkenning, wat niet in alle gevallen een succes bleek. De nieuwe methodiek richt zich op gedeeltes in het beeld die de aandacht trekken. Deze beeldgebieden zijn vastgesteld op basis van onderzoek door neurowetenschappers. Interessante ontwikkeling!

Daarnaast voegt Twitter nu view count toe in alle organische video’s en video-advertenties die worden gepubliceerd. Een view wordt geteld als een video minstens 2 seconden wordt bekeken met minstens 50% van de video in beeld.

YouTube neemt maatregelen
Na vele klachten van adverteerders over de inzet van advertenties en het gebruik van influencer marketing op YouTube, neemt het platform maatregelen. Zo screent YouTube nu handmatig iedere video voor Google Preferred channels en hebben YouTube-kanalen 1000 subscribers en minstens 4000 uur kijktijd in een jaar nodig om geld te kunnen verdienen aan video’s. Daarnaast rolt YouTube een systeem uit om brand safety te waarborgen, waarbij merken meer duidelijkheid krijgen over waar en wanneer hun ads worden getoond. We hopen dat het inderdaad voor meer transparantie gaat zorgen. Het begin is er!

Social media in 2018: Facebookgebruik daalt sterk & Instagram groeit door
Uit het Nationale Sociale Mediaonderzoek 2018 blijkt dat WhatsApp net als vorig jaar het meest gebruikte sociale medium is in Nederland. Daarna volgt nog steeds Facebook, al daalt het aantal gebruikers wereldwijd. Vooral jongeren van 15-19 zijn steeds minder vertegenwoordigd op Facebook. Ondanks deze dalende cijfers voor Facebook blijft het platform wel interessant om in te zetten. Onderzoek van We Are Social en Hootsuite wijst uit dat het organisch bereik in Nederland nog steeds ontzettend hoog is. Gemiddeld bereiken pagina’s nog steeds 22 procent van het totaal aantal fans van de pagina. 

Instagram wordt door 4,1 miljoen Nederlanders gebruikt en groeit met 28 procent ten opzichte van vorig jaar het hardst. Ook YouTube gaat goed, het videoplatform groeit met 29 procent naar 2,2 miljoen gebruikers. Het gebruik van LinkedIn blijft enigszins gelijk. Het aantal Twitteraars stijgt voor het eerst sinds 3 jaar weer met 8 procent.

Benieuwd naar alle facts and figures? Vraag het rapport hier aan. Goed om in het achterhoofd mee te nemen voor 2018, al zeggen deze cijfers natuurlijk niet alles.

Dan tot slot wat er nog meer gebeurde in januari:
* Facebook test samen video’s kijken met watch parties.
* Bavaria gaat los met #carnavalvrij. Laat die extra feestdagen maar komen!
* YouTube straft Logan Paul na video zelfmoordbos.
* Transavia pleegt plagiaat op populaire ‘Adviezen van Lize’ met YouTubekanaal.
* Coca-Cola introduceert nieuw ijstheemerk: FuzeTea.
* De wereld telt momenteel bijna 2.5 miljard (!) social mediagebruikers. 

Deze blog is geschreven door Marlou Eggink, Social Producer van Isobar 

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken