Social highlights februari 2018

Social highlights februari 2018
  • Online
  • 2 mrt 2018 @ 09:45
  • 11456 x gelezen
  • Link
  • Isobar
  • Social media
  • 2 mrt 2018 @ 09:45
  • 11456 x gelezen
  • Isobar

Kijken jullie ook uit naar de lente? We hoeven niet te vertellen waarom wij er zo naar snakken. Gelukkig lieten alle social updates ons hartje sneller kloppen en van sommige ontwikkelingen ontdooiden wij acuut.

Laten we even beginnen bij hét grootste social gebeuren van de afgelopen maand. Elon Musk slingerde ’s werelds krachtigste raket met een Tesla aan boord de lucht in en de wereld zat aan het scherm gekluisterd. Met een goed opgezette livestream heeft het ervoor gezorgd dat het de één-na-beste in YouTube geschiedenis is geworden. Onverslagen is nog altijd de Red Bull Stratos Jump, maar een tweede plek is absoluut niet slecht!

En door met Instagram Stories. Sinds 1 februari is het namelijk mogelijk om carousel ads in te zetten! Tot nu toe mogen alleen uitverkoren adverteerders dit uitproberen, maar wij wachten met smart op het moment dat deze optie voor iedereen beschikbaar is. De nieuwe optie gaat hopelijk nog creatievere advertenties opleveren en wij zijn heel benieuwd naar wat iedereen in petto heeft.

Nog meer nieuws uit Instagramland. Het platform is namelijk met een test bezig die draait om het delen van andermans Instagram Stories. Dit is natuurlijk huge voor marketeers, want hoe gaaf is het als die goed gelukte advertentie door Jan en alleman (en door influencers) gedeeld kan worden? 

Nog eentje over Instagram dan. Screenshots maken van de Stories van je vrienden is er niet meer bij. Voortaan krijgen je vrienden namelijk gewoon een melding als jij je stalkermodus aanzet. Gelukkig krijg je de eerstvolgende keer dat je een screenshot maakt nog wel netjes een melding van ons aller Insta. Maak je na deze melding nog meer schermafbeeldingen, krijgen je vrienden linea recta een notificatie. Bedenk dus maar goed wat je met je laatste screenshotje doet ;-)

Snapchat heeft nogal wat te verduren gehad de laatste tijd. Met de laatste update en daarmee de nieuwe interface gingen veel klachten gepaard. Er is online zelfs een petitie gestart om Snapchat weer terug te brengen naar de oude staat die al meer dan 700.000 keer ondertekend is! Maar het medium geeft niet zomaar op en verzint de ene gekke stunt na de andere. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om eigen lenses te ontwerpen. Zo’n lens kost wel bijna 10 dollar, is maar tijdelijk te gebruiken - dus het beste te koppelen aan een speciaal event - en kan voorlopig alleen nog in de VS. Maar leuk is het natuurlijk wel om een customized filtertje aan je bruiloft te hangen.

Groot nieuws in februari: Unilever dreigt te stoppen met adverteren op Facebook en YouTube. We hebben het dan over een wereldwijd budget van bijna 8 miljard euro per jaar. Head Of Marketing van Unilever Keith Weed zei in een speech dat het bedrijf niet langer wenst te adverteren op plekken die kinderen niet beschermen en het verspreiden van haat niet genoeg tegenwerken. Dit is overigens niet de eerste keer dat Unilever met ‘dreigementen’ komt, maar wie weet voegt het dit keer wel daad bij woord.

New York Times voerde afgelopen maand ook een leuk onderzoek uit. Een hele rits aan Spotify data werd geanalyseerd om vervolgens tot de conclusie te komen dat de muziekvoorkeur van de mens alles te maken heeft met de puberteit. De auteur van het artikel onderzocht hoe oud de grootste fans van bepaalde nummers waren toen dat nummer uitkwam. Lang verhaal kort: de belangrijkste periode voor het vormen van de muzieksmaak is bij vrouwen tussen de 11 en 14 jaar, en bij mannen tussen de 13 en 16 jaar. Dat verklaart gelijk waarom ik van hele slechte R&B houd. Overigens is het hele artikel zeker het lezen waard.

Wacht, er was nog veel meer:
Deze 19-jarige Instagram ‘influencer’ bestaat eigenlijk niet.
Vind je iets niet leuk? Facebook test een ‘niet leuk’ button.
Snapchat heeft een live functie, alleen kunnen consumenten hier (nog) geen gebruik van maken.
We zijn weer een kleine stap verder met WhatsApp Business.
En wellicht kunnen we binnenkort ook winkelen via Snapchat?
Met slechts één tweet brengt Kylie Jenner aardig wat schade aan Snapchat.Tot dusver de update van februari, volgende maand zijn wij er weer!

Roxanne Buisman, Social Producer Isobar

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken