Social highlights juni 2018
- Online
- 3 jul 2018 @ 11:13
- Link
-
Isobar
Isobar - Social media
- 3 jul 2018 @ 11:13
- Isobar
Een nieuwe maand betekent nieuwe highlights! Laten we eerst terugblikken op het nieuws van juni: het algoritme van Instagram.
Zes wordt samen één, het algoritme van Instagram
Iedereen heeft gehoord over het algoritme van Instagram en deze maand kregen we uitgelegd hoe het nou eigenlijk werkt. Heel beknopt: aan de hand van zes pijlers wordt jouw Instagram feed samengesteld. Het gaat dan om Interest (je Instagram gedrag in het verleden, je Explore tab), Recency (recente berichten krijgen prioriteit), Relationships (met wie heb je veel interactie, van wie like je ongeveer alle posts die er zijn), Frequency (hoe vaak open je de app), Following (hoe meer accounts je volgt, hoe moeilijker het wordt voor al die accounts om jou te bereiken) en Usage (hoe lang spendeer je tijd in de app). Deze zes pijlers zorgen er dus voor dat je een gepersonaliseerde nieuwsfeed krijgt. Vraag je je af waar de posts zijn gebleven van bekenden, dan is jullie (onderlinge) interactie waarschijnlijk laag. Naast deze uitleg, ontkracht Instagram een aantal geruchten, waaronder het verbergen van posts.
Meer Instagram nieuws
De mute functie die vorige maand werd aangekondigd is nu ook beschikbaar in Nederland. Je oma op Instagram zat? Gewoon op de drie puntjes rechtsboven klikken en het is (voorlopig) rustig.
Wist je trouwens al dat je bij Instagram makkelijk op kunt zoeken in welke advertenties jij, volgens Instagram, geïnteresseerd bent? Via je je profiel instellingen, Privacy and Security kom je uiteindelijk bij Ads Interests. Geen idee waarom bij mij de term horses ertussen staat - het had er niet verder naast kunnen zitten - maar het verklaart wel het één en ander.
Oh, en schreven we in de social highlights van februari nog dat je vrienden voortaan een melding zouden krijgen bij elk screenshot dat jij pakt, die functie blijkt nu alleen maar een test te zijn geweest. Goed nieuws: de test is voltooid en de screenshotfunctie komt er toch niet. Alle paparazzi dus gered!
Ook wereldwijd beschikbaar deze maand: product tags in Instagram Stories. Wat eerder via normale posts al kon, kunnen adverteerders nu ook via Stories gebruikers direct leiden naar specifieke productpagina’s in hun webshop. Wat op het eerste gezicht lijkt op een simpele, kleine toevoeging, zal in de praktijk voor veel retailers een enorm verschil kunnen uitmaken.
IGTV
Video here, video everywhere. En Instagram is klaar om de concurrentie aan te gaan met YouTube. Het is vanaf nu mogelijk om video’s up te loaden van een uur lang. Dat verschilt nogal van de minuut die het eerst was. Om die lange video’s bij het publiek te krijgen, lanceert Instagram IGTV. Het is een zelfstandige app, maar via een button in de Instagram app kom je er ook. Vooralsnog zullen we geen advertenties terugvinden in IGTV, maar het blijft natuurlijk een product van Facebook…
Self service bij Snapchat
Snapchat heeft iets nieuws geïntroduceerd: AR adverteerders kunnen inkopen op bereik en frequentie direct vanuit de zogenaamde Snapchat self-serve tool. De Snapchat Ads Manager is veranderd naar een platform waar alles gebeurt: van het ontwikkelen van advertenties met een eigen lens tot het kopen en daarna meten van campagnes. Ook wordt er een zogenaamde Lens-bijlage geïntroduceerd, die ervoor zorgt dat gebruikers een lens ontgrendelen door omhoog te swipen.
Trouwens ook heel leuk: de maandelijkse Snapchat updates. Deze maand kregen we inzicht in het Snapchat gebruik van mei. Een beetje mosterd na de maaltijd misschien, maar nog steeds heel leuk. Zo was Moederdag in mei het populairste trending topic op Snapchat in Nederland. Benieuwd naar de Snapchat insights van juni? Check ze hier.
iOS 12
Over Snapchat gesproken, Apple komt met een hele late poging het filterfeestje te joinen. Het bedrijf heeft aangekondigd nieuwe effecten toe te gaan voegen aan foto’s die je maakt met de camera in je berichten. iOS 12 komt met een verscheidenheid aan stickerpakketten, filters en een gepersonaliseerde Memoji.
iOS 12 kent uiteraard nog meer leuke features. Apple gaat inzetten op time management en smartphone-verslaving. Via de nieuwe Screen Time functie biedt Apple wekelijkse activiteitenrapporten aan die een gedetailleerde beschrijving geven van hoe je je telefoon hebt gebruikt, in welke apps je veel tijd doorbrengt, hoe lang je gemiddeld op je telefoon zit en meer van dat soort zaken. Niet tevreden met het resultaat? Via App Limit stel je een tijdslimiet per applicatie in.
It’s Happening Now
Ook Twitter leeft nog. Met de nieuwe feature Happening Now wil het bedrijf in gaan spelen op nieuws en evenementen. Binnenkort begint het bedrijf met het versturen van meldingen over nieuws dat op dat moment trending is. Deze (nieuws)evenementen sluiten aan op jouw interesses, of in ieder geval de interesses die je hebt volgens Twitter. Happening Now richt zich niet alleen op gepersonaliseerd nieuws, ook breaking news kun je voortaan bovenaan je timeline. In Nederland moeten we hier wel nog even wachten, USA first!
Roxanne Buisman, Social Producer Isobar
-
Isobar
- Werkt bij: Isobar
- Functie:
- Website:http://www.isobar.com/nl/home/
- Profiel »
- self-serve tool
- App Limit
- Instagram Stories
- Roxanne Buisman
- Isobar
- Snapchat
- screenshotfunctie
- Happening Now
- IGTV
- Social highlights
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing