[column] Social highlights juli & augustus 2018

[column] Social highlights juli & augustus 2018
  • Online
  • 3 sep 2018 @ 08:22
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Social media

Nu het weer met bakken uit de hemel komt weten we het zeker: de zomer is voorbij. Maar niet voordat we nog even terugkijken op de belangrijkste social ontwikkelingen van juli en augustus.

Facebook: een land op zich

De oprichter van Facebook, Mark Zuckerberg, werd geïnterviewd door Recode over de rol van Facebook binnen de maatschappij. Het platform wat inmiddels meer dan 2 biljoen gebruikers heeft is bijna als een wereld op zichzelf met eigen waarheden. Mark vertelt daarover het volgende: ‘We are not a nation state. We are a company. We have a big responsibility. One of the things we should try to do is to empower and build other institutions around us that are important and can help figure out the new issues on the internet. Like for instance fact checking. We are not in the business to check if something is right or not. But there is a role for us to help and build an ecosystem.’ Beluister het volledige interview via de podcast hier.

Samen video’s kijken op Facebook

Facebook lanceerde de ‘Watch Party’ mogelijkheid. Heerlijk, je hoeft nu zelfs niet meer af te spreken met je vrienden om samen video’s te bekijken. Je maakt zelf een playlist met video’s en nodigt vrienden uit om samen te kijken. Terwijl je kijkt kun je rustig wat opmerkingen maken. Dan hoef je tenminste niet stil te zijn tijdens een film…

Pollfunctie uitgebreid

Instagram breidde de pollfunctie uit. Naast Instagram Stories kun je nu ook polls versturen in DM’s naar je favoriete vriendin of in die ene groepschat. Handig!

Facebook en Instagram krijgen timer

Confronterend voor velen: Facebook wil gebruikers eraan gaan herinneren hoeveel tijd ze besteden aan sociale media. Daarom komen ze op Facebook en Instagram met een nieuwe functie waarbij je inzicht krijg in hoeveel tijd je op het platform besteed. Bovendien kun je een timer instellen waarmee je een seintje krijgt als je limiet bereikt is. Deze ontwikkeling lijkt haaks te staan op het gedachtegoed van Facebook. Of het uiteindelijk invloed heeft op het verdienmodel? Wie zal het zeggen…

Live uitzendrechten Premier League verworven door Facebook

Alle sportliefhebbers kijken met smart naar deze ontwikkelingen. In juli werd aangekondigd dat Facebook de live uitzendrechten van de Premier League wist te verwerven in Zuid-Oost Azie voor 200 miljoen van 2019 tot en met 2022.

Ook de Spaanse voetbalwedstrijden zijn beschikbaar voor inwoners van onder andere India, Afghanistan en Sri Lanka. Daarmee is een grote stap gezet voor het platform om meer en meer in (live) sport te duiken. Nog een primeur: AZ zond in augustus voor het eerst een wedstrijd Europees voetbal uit via Facebook.

Meer over dit initiatief lees je hier.

AR op de tijdlijn en in Messenger

Het is vast geen verrassing. Augmented Reality komt ook binnenkort op de Facebook-tijdlijn. Advertentiemogelijkheden worden toegevoegd en daarmee komt deze optie ook terug binnen de ‘auction’.

En er was meer AR: Facebook lanceerde namelijk 2 Augmented Reality games in de videochat functie van Messenger. Toffe ontwikkelingen!

WhatsApp-advertenties komen

Wederom geen verrassing maar wel een optie waar de gebruiker wellicht niet direct happig op is; advertenties op WhatsApp. Ja, het komt. Echt. Wanneer is nog even de vraag, maar voor alle marketeers die dit lezen. Denk vast na hoe je het gaat inzetten om meer direct contact te krijgen met de consument.

Goudmijn?

Dat Facebook geld wil verdienen met WhatsApp is wel duidelijk. Gebruik je als marketeer WhatsApp voor Business? Zorg dan dat je alle berichten snel oppakt. Binnenkort ga je betalen voor alle berichten die je niet binnen 24 uur beantwoord. Naast inkomsten hoopt WhatsApp dat de snelheid van reacties tot meer gebruikers gaat leiden. Ander nieuws van WhatsApp: vanaf nu kun je ook in groepsgesprekken videochatten.

Facebook en Twitter schorten miljoenen accounts op

Social media marketeers viel het vast al op, een daling in het aantal volgers op Twitter. Dat kan kloppen, want Twitter verwijderde de afgelopen maanden al zo’n 70 miljoen trollen en bots.

In augustus was er nog een keer een grote schoonmaak op Facebook en Twitter van accounts die niet aan de voorwaarden voldeden. Kortom, hopelijk minder ‘neppe’ engagement en fake news op het platform. Fijn!

Google’s goed nieuws show

Kun je wel een positieve noot gebruiken? Google Assistant kan binnenkort goed nieuws voorlezen. Zo hoopt Google de gebruikers op te vrolijken en te motiveren. Gebruikers kunnen Google Assistant om goed nieuws vragen en krijgen dan een positief bericht te horen. Geen rocket science, wel tof!

Snapchat verbreedt targeting

Snapchat gaat verder de strijd aan met Facebook en Google door ook meer te investeren in targeting mogelijkheden. De samenwerking met Nielsen wordt aangetrokken en daarmee zijn er 30.000 segmenten mogelijk om targeting aan toe te wijzen. Of en wanneer de mogelijkheden beschikbaar naar Nederland komen blijft nog onduidelijk.

Datingservices

Tinder komt in Amerika met een nieuwe app voor studenten: Tinder U. Het principe blijft hetzelfde, echter swipe je alleen tussen studenten van je eigen universiteit en die in de buurt.

Meer datingnieuws: de eerste berichten over Facebook-medewerkers die een nieuwe datingapp testen, zijn officieel een feit. Op basis van informatie die jij op Facebook deelt, krijg je potentiele matches voorgesteld. Wij zijn benieuwd of Facebook de concurrentie aan kan gaan met Tinder!

Welk nieuws er nog meer voorbij kwam:

•       Facebook beoordeelt de betrouwbaarheid van gebruikers.

•       Facebook test stem-assistent Aloha.

•       Instagram breidt de functie van aanbevolen voor jou’-content uit.

•       Instagram introduceert de question sticker.

•       AI moet zorgen voor het verwijderen van Facebook berichten (artikel).

•       Dalende cijfers voor Snapchat: ze zagen voor het eerst een terugval in gebruikers.

•       Is ook de groei van Facebook aan z’n einde? Lees er hier meer over.

•       Snapchat maakt een einde aan ‘Snapcash’ per 30 augustus (artikel).

•       600.000 Reddit gebruikers op de rand van het einde (artikel).

•       Facebook vindt nog steeds geen voet aan de grond in China (artikel).

•       Facebook verwijdert 5000 targeting-mogelijkheden om discriminatie te voorkomen.

•       Pinterest verbetert de functie van aanbevolen Pins.

•       Interessante ontwikkeling: adverteerders geven meer geld uit op Instagram dan op Facebook.

•       Het WK eindigde natuurlijk in juli. En daarmee eindigde ook het rollen van Neymar. KFC wist hier GENIAAL mee om te gaan in een ad.

•       IGTV, wat doe je ermee als bedrijf? Check deze voorbeelden.

•       Toffe case: Prison Break escape room op Instagram.

•       Meer inspiratie: hier lees je vier tips hoe je still images omzet in video’s.

•       Als je denkt dat wij ver ontwikkeld zijn op het gebied van tech, think twice. Lees hier meer over de technologische ontwikkelingen in China.

•       Beheer je je Twitterfeed via apps als Tweetbot of Tweetings? Door een verandering in de API is dat vanaf nu niet meer mogelijk.

•       Grote schoonmaak: WhatsApp gaat alle back-ups van chats ouder dan één jaar verwijderen.

Deze bijdrage is geschreven door Jelle Hofman, Senior Social Media Manager bij Isobar, en Josette Bijl, Producer bij Isobar.

Headerfoto: Christian Walker via Unsplash

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken