Multiple retargeting strategie: op naar een win/win-situatie

Multiple retargeting strategie: op naar een win/win-situatie
  • Online
  • 26 sep 2018 @ 09:54
  • Link
  • Cyril Westerhof
    Cyril Westerhof

    Country Manager Benelux
    RTB House
  • E-commerce

In de wereld van e-commerce retargeting zijn resultaten het enige dat telt. Daarom werken merken en bedrijven vaak met retargeting-providers.

Maar wanneer marketeers benaderd worden door een tweede retargeting-aanbieder, zijn ze vaak bang dat in zee gaan met een tweede retargeting-partij zal leiden tot slechtere resultaten, kannibalisatie of hogere prijzen per campagne. Concurrentie tussen providers blijkt echter een positieve impact op de resultaten te hebben. Cyril Westerhof, Country Manager Benelux bij RTB House legt uit hoe de inzet van meerdere retargetingstrategieën, door middel van concurrentie, tot hogere winst en betere resultaten kan leiden.

Concurrerend bieden voor hetzelfde doel

Adverteerders zijn vaak bang dat het gebruik van meer dan één retargetingprovider zal leiden tot slechte resultaten als gevolg van rivaliteit. Ze geloven ten onrechte dat de twee tegen elkaar op zullen bieden voor dezelfde gebruikers, met hogere prijzen per impressie als gevolg.

Voor de adverteerder is de uiteindelijke uitkomst het belangrijkst. Ongeacht de strategie. Dat betekent het bereiken van het grootste aantal waardevolle gebruikers - gebruikers die van plan zijn een aankoop te doen en ook al bij andere webshops hebben gekeken. En om die vervolgens naar jouw webshop te leiden. Hoe kan multiple retargeting daarbij helpen?

Een voordeel op de korte termijn is de garantie op bereik. Op elk gegeven moment bieden meerdere e-commercewebsites op dezelfde gebruiker. Als er nog een tweede retargeter biedt, verkleint dit de kans op het verlies van gebruikers.

Een voordeel op de lange termijn is de zekerheid dat je niet teveel betaalt. Door gebruik te maken van een betaalmodel met effectieve kostendoelstellingen, zullen retargeters hun functies aanpassen aan vooraf afgesproken voorwaarden. Dit zorgt ervoor dat adverteerders een grotere kans hebben om het grootste deel van hun meest winstgevende gebruikers te bereiken, op de meest kosteneffectieve manier.

Door technologie wordt alles anders

Sommige marketeers gaan er ten onrechte vanuit dat elke retargeting-oplossing hetzelfde is. Daardoor zien ze vaak geen toegevoegde waarde in het combineren van meerdere retargeters.

Retargeting-bedrijven ontwikkelen en testen hun technologie compleet onafhankelijk van elkaar. Van technologie, tot algoritmes, tot zakelijke doelen – elke retargeter werkt op een andere manier met geheel andere resultaten. En er zijn nog meer verschillen. Zo creëert elke retargeter ook zijn eigen creatives en segmenteert hij gebruikers op zijn eigen manier. De verschillen zitten hem bijvoorbeeld in de criteria waarmee gebruikers worden geselecteerd of het gebruik van deep learning-algoritmes om creatives beter te personaliseren.

Dankzij moderne technologieën zien we zelfs verschil per provider op individueel niveau. Door een multiple retargeting-aanpak te gebruiken vullen adverteerders de gaten van de eerste provider op.

Neem bijvoorbeeld een provider die werkt met Facebook-inventories en eentje die werkt met een andere groep websites. Gegarandeerd succes, want de inventories overlappen niet. Maar wat als retargeters binnen dezelfde ad space werken?

Wanneer er twee retargeting-tools worden gebruikt, kan het totale potentiële rendement worden weergegeven als een doorgetrokken lijn boven beide retargeters. Soms wint een provider en soms verliest hij – maar het totale rendement voor de adverteerder zal altijd hoger zijn. Vergeet niet dat er meer spelers op dezelfde gebruiker bieden. Met twee goed presterende retargeters kun je alleen maar vaker winnen.

Concurrentie stimuleert verbetering

Hoewel de angsten die adverteerders hebben voor multiple retargeting niet ongegrond zijn, gaat het hier om obstakels op de korte termijn, die geen rekening houden met optimalisatie op de lange termijn. Concurrentie blijft belangrijk – het leidt tot lagere prijzen, geeft klanten een bredere keuze, stimuleert hogere kwaliteit en innovaties en economische ontwikkeling. En dat geldt ook bij het inzetten van meerdere retargeters.

Door de prestaties van meerdere retargeters op verschillende gebieden te vergelijken, kunnen veel e-commerce-merken de verschillen in resultaten vertalen in ultieme voordelen – het optimaliseren van hun campagnes en elke retargeter voor specifieke doelen gebruiken.

Cyril Westerhof

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken