Bedrijfscultuur essentieel in digitale transitie

Bedrijfscultuur essentieel in digitale transitie
  • Online
  • 10 okt 2018 @ 10:09
  • 8387 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • HRDigitaal

Bedrijven zijn meestal zelf de oorzaak van het mislukken van een digitale transformatie. Zij zien digitalisering als een kortstondig project in plaats van als een langdurig programma. Daardoor wordt het slechts een feestje van marketing, IT of sales.

Slechte communicatie tussen afdelingen onderling en verschillen werkwijzen en digitale volwassenheid zorgen ervoor dat een digitale transitie gedoemd is te mislukken. Digitalisering resulteert daardoor onnodig vaak in een grote desinvestering.

Boardrooms en ondernemersgremia zijn zich bewust van de nood aan digitalisering: je moet als bedrijf daar zijn waar de klant is en dat is in toenemende mate online. Zonder online aanwezigheid, ben je als bedrijf bijna ten dode opgeschreven. Digitale initiatieven worden binnen verschillende afdelingen van een organisatie lukraak opgetuigd, maar hoe een digitaal platform werkelijk in de haarvaten van een organisatie te incorporeren, wordt gemakshalve vergeten.

Een digitale transitie is geen afgebakend project. Dan verwordt het namelijk tot een feestje van de afdeling die de kar trekt. Bovendien is er veel verschil in kennis tussen afdelingen, business units en landen. Wanneer niet de hele organisatie op de digitale reis wordt meegenomen, mislukt het project, met alle frustratie en financiële consequenties van dien.

Daarom geef ik je hier vijf belangrijke stappen die je als organisatie moet doorlopen voor een succesvolle digitale transitie:

1.Creëer een agile bedrijfscultuur

Digitalisering vraagt om flexibiliteit en wendbaarheid. Je moet tenslotte te allen tijde kunnen anticiperen op acute klantbehoeften, die om de haverklap veranderen. Zorg er daarom voor dat de gehele organisatie agile gaat werken. Werk bovendien langdurige interne processen en procedures het bedrijf uit. Deze bemoeilijken het snel kunnen schakelen en zetten de digitale transitie onder druk.

2.Bepaal de doelstellingen van de digitale transformatie

Stel vervolgens de doelen van de digitale transformatie vast. Het maakt nogal uit of je sales wilt verhogen, je service wilt verbeteren of awareness wilt creëren. Afhankelijk van het doel schakel je de juiste mensen met de juiste expertise in die binnen de organisatie de kar trekken. Betrek iemand die de juiste technische kennis heeft, iemand die de belangen van het bedrijf bewaakt en iemand die de belangen van de klant bewaakt.

3.Zet de klantervaring centraal

Richt vervolgens een programma in waarbij de online en offline wereld met elkaar worden verbonden en dat naadloos aansluit op de ervaringen van de klant. Medewerkers van het programma komen uit alle geledingen van het bedrijf, zodat per afdeling en managementlaag de wensen, sterkten en zwakten in kaart worden gebracht ten behoeve van de verwachtingen van de klant.

4.Hanteer een afdelingoverstijgende aanpak

De programmamedewerkers, afkomstig vanuit de verschillende afdelingen van het bedrijf, formuleren de projecten en zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de uitvoering. Dit vraagt om een goede samenwerking tussen medewerkers van de afdelingen IT, sales, marketing en klantenservice in plaats van dat zij in aparte silo’s werken. Zo ontstaat ook intern draagvlak voor de digitale transitie en wordt het kennisniveau min of meer gelijk getrokken.Bovendien komt de klantervaring meer centraal te staan, want een afdelingoverstijgende aanpak draagt bij aan de naadloze ervaring van de klant.

5.Blijf continu doorontwikkelen

Een digitale transitie is niet eindig. Technologische ontwikkelingen gaan dermate snel dat bij de lancering van een nieuw digitaal platform deze binnen een jaar weer achterhaald kan zijn. Zorg ervoor dat je als bedrijf up to date blijft wat betreft digitale noviteiten en beweeg mee met de continu veranderende wensen van je klant. Veranker digitalisering in je bedrijfs-DNA om bestaansrecht te behouden.

Een geslaagde transitie

Een digitale transitie omvat veel meer dan de lancering van een online platform of toepassing. Het vergt een inzet van de gehele organisatie om zowel de bedrijfscultuur, als de bedrijfsstructuur en –werkwijze digital proof te krijgen. Dit is nodig voor een succesvolle digitalisering en bovendien essentieel voor het voortbestaan van het bedrijf.

 

Door: Stefan Harzevoort, strateeg bij Valtech Nederland.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken