Instagram Shoppable Product Tags: de eerste resultaten van Karwei

Instagram Shoppable Product Tags: de eerste resultaten van Karwei
  • Online
  • 8 okt 2018 @ 10:56
  • 13536 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Social media

We hebben er even op moeten wachten – de feature werd namelijk in 2016 al aangekondigd – maar eindelijk zijn de Instagram Shoppable Product Tags ook voor Nederlandse merken beschikbaar. Strateeg Bram Draaijer van Isobar deelt de eerste testresultaten met Karwei producten.

Instagram Shoppable Product Tags is een nieuwe feature binnen Instagram om vanuit een foto gebruikers direct door te laten klikken naar de webshop via zogenaamde product tags. De feature is hetzelfde als het ‘taggen’ van andere Instagram gebruikers in een foto, je klikt nu alleen op een product en eindigt in een webshop in plaats van op een ander Instagram profiel. Zie hieronder een voorbeeld van Karwei.

Aan de linkerkant wordt een foto met shoppable product tags weergegeven. Door op de foto te ‘tappen’ verschijnen de productnamen en prijzen. Wanneer er op een tag wordt geklikt, verschijnt het betreffende product vergroot in beeld. De gebruiker kan via dit venster doorklikken naar de webshop of andere producten uit de foto bekijken.

Social commerce

De feature is de volgende ontwikkeling van Facebook om meer commerce aan te jagen via social media. Met de Shoppable Product Tags is het mogelijk om inspiratie en transactie aan elkaar te koppelen in één foto. Afgelopen week kondigde Instagram aan dat de product tags ook aan Instagram stories zullen worden toegevoegd én dat er binnen de ‘explore’ tab een gepersonaliseerde pagina komt met shoppable products.

Karwei op Instagram

Voor onze klant Karwei is Instagram een heel waardevol platform om volgers te inspireren. Zij zetten Instagram in binnen campagnes, maar ook op structurele basis. Het is daarnaast ook het snelst groeiende platform voor Karwei. Binnen de social content laat het merk altijd zien hoe inspiratie omgezet kan worden in actie. De Shoppable Product Tags versterken dit verder. Een mooie testcase voor de bouwmarkt om uit te proberen zodra deze functie beschikbaar kwam.

Vooralsnog is de feature alleen organisch te gebruiken in de reguliere foto content, maar het kunnen koppelen van inspiratie aan conversie was reden genoeg om er al mee te starten.

Een overzicht van foto’s waarin shoppable product tags zijn verwerkt

Eerste resultaten van Karwei

In 3 maanden tijd zijn de product tags in 24 posts gebruikt. Dit leverde de volgende resultaten op:

  • Gemiddeld bereikte een post 57.000 unieke personen (44% (!) van de fanbase)
  • Opgeteld waren er ruim 11.000 ‘product views’ – het klikken op een product tag waardoor het product vergroot wordt weergegeven
  • Meer dan 3.000 click outs naar de webshop van Karwei. Click outs die voorheen via organische content niet mogelijk waren.
  • 28% van de product views klikt ook daadwerkelijk door naar de webshop

 

De  eerste learnings

  • Foto’s waarin producten uit verschillende categorieën worden getoond werken beter dan foto’s met producten uit één categorie. Zorg dus voor een divers aanbod aan producten
  • Het aantal product tags binnen een post lijkt weinig verschil te maken op de resultaten. Karwei zet tussen de 2 en 5 product tags in per post.
  • Het is zowel binnen photo posts als photo album posts mogelijk om de tags toe te voegen. Bij Karwei presteren deze photo albums tot nu toe minder goed dan de photo posts.

De inzet van de product tags in de eerste maanden is een succes gebleken voor Karwei om op een organische manier conversies te verhogen. De product tags zijn een waardevolle toevoeging omdat het merk Instagram gebruikers niet alleen inspireert maar binnen dezelfde post ook direct converteert. De resultaten op organisch niveau zijn in ieder geval een goede opmaat naar de inzet van de product tags in geadverteerde (stories) content.

Deze blog is geschreven door Bram Draaijer, strateeg bij Isobar

 

 

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken