[column] Social highlights november 2018

[column] Social highlights november 2018
  • Online
  • 3 dec 2018 @ 09:01
  • 5540 x gelezen
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Social media
  • 3 dec 2018 @ 09:01
  • 5540 x gelezen
  • Isobar

Dat de gezelligste maand van het jaar weer is aangebroken, betekent niet dat we de social highlights van november zijn vergeten. Dus voordat Mariah Carey en Wham weer uit de speakers knallen, eerst nog even aandacht voor wat ons opviel in de op een na laatste maand van het jaar.

Voor Facebook is het hun beste jaar. Schandaal na schandaal vliegt ons om de oren en dat gaat het platform niet in de koude kleren zitten. Zo wijst een Amerikaans onderzoek uit dat jonge gebruikers de benen nemen en de app massaal verwijderen. Zo zou 44% van de 18 tot 29-jarigen gestopt zijn met het gebruik van Facebook. Hoewel Mark Zuckerberg altijd aangeeft de wereld dichter bijeen te willen brengen, lijkt er de laatste tijd vooral afstand te komen tussen de gebruikers. Want ja, datalekken, nepnieuws en haatcampagnes bezorgen teveel deuken in een miljardenbedrijf.
Van de jongere doelgroep, stappen we over op de oudere(n). Want wat blijkt? De oudjes maken een inhaalslag op het gebied van mobiel online zijn. In 2014 internette 32% van de 65-plussers via een smartphone, maar in 2018 is dat gestegen naar 70%. Hoera voor deze ontwikkeling!

WhatsApp wat doe je nu?
Dat waar we allemaal al jaren voor vreesden, gaat nu toch gebeuren. WhatsApp heeft ads toegevoegd aan haar verdienmodel. De app groeide in de afgelopen tien jaar uit tot één van de meeste gebruikte apps ter wereld en dat gratis of tegen een kleine vergoeding van de gebruiker. De app is strak en overzichtelijk en gelukkig blijft dat voorlopig nog even zo, de reclames komen namelijk in eerste instantie alleen in de status-functie van de app. In die functie kun je foto’s, video’s en statussen plaatsen à la Insta stories. Dat was even een beknopte uitleg, want hoeveel mensen gebruiken deze functie in WhatsApp? Juist.

Google+ of Google–?!
Een paar weken geleden werd bekend dat Google+ ermee stopt. Het sociale netwerk wordt in de komende maanden langzaam afgebrokkeld en opgeheven. Maar waarom? Daar is-ie weer: een datalek. Toch gaan er geruchten dat Google dit al langer van plan was. Volgens het platform zal volgende zomer het Google+ verhaal helemaal over zijn.
Dat dus, maar we hebben ook nog YouTube. Google past iets aan rondom engagement voor performance ads. Dit wordt vanaf heden namelijk gemeten bij een klik, of bij een view vanaf tien seconden, in plaats van dertig seconden zoals voorheen. En een conversie zal nu gemeten worden binnen drie dagen nadat een engagement heeft plaats gevonden, in plaats van dertig dagen. Een flink verschil dus, wat adverteerders terug gaan zien in hun resultaten. Wel geven de aangescherpte metrics volgens Google beter inzicht in de relatie tussen video ad exposure en conversies.

Google is ook bezig met het testen met minder advertenties in YouTube video’s. Wat? Ja. Want het kijken van video’s wordt inmiddels steeds vaker onderbroken door reclames en dat irriteert een hoop gebruikers. Daarnaast zorgt dat ervoor dat kijkers afhaken en dat is natuurlijk niet de bedoeling. In de nieuwe feature van YouTube verdwijnen de advertenties niet daadwerkelijk, maar worden ze verplaatst. Je kunt er voor kiezen twee advertenties te kijken voor je video, maar je kunt ze ook overslaan. Kijk je ze wel, dan heb je er twee minder in je video. Het zou voor 40% minder onderbrekingen moeten zorgen tijdens de video.

Fake it? You’re not gonna make it
Instagram gaat gedag zeggen tegen nepvolgers, reacties van nepaccounts en neplikes. Zelf geeft het platform aan “inauthentieke” activiteit te gaan verwijderen. Dit zal door het gebruik van algoritmes tegengegaan kunnen worden, deze zouden namelijk het nepgedrag kunnen herkennen. Heb je als gebruiker dus nepvolgers, dan word je daar via een melding van op de hoogte gesteld. Geen verkeerde zet als je het ons vraagt!

Bitmoji’s everywhere
Bij Snapchat lijkt het ook allemaal niet vanzelf te gaan en daarom stort de app zich op merchandise. Jawel, jij steelt straks op kantoor gewoon de show met je Bitmoji muismat, mok of sleutelhanger. Ook de avatars van je vrienden kunnen afgedrukt worden. Leuk als cadeautje voor de feestdagen?! Naast de merchandise lanceert Snapchat ook Bitmoji stories, waarin luchtige verhalen in de vorm van een soort stripverhaal te zien zijn. Voorlopig alleen in de VS, maar we kunnen niet wachten!

Deze dingen willen we jullie ook niet onthouden:

  • Na de deletefunctie van Whatsapp, komt ook Facebook Messenger met een mogelijkheid tot ongedaan maken van verzenden.
  • Meer e-commerce, meer shoppen. Instagram breidt de shoppingfunctie uit.
  • Adverteren op Pinterest met een carrousel ad, het kan!
  • Coming up: Byte! Een ware vervanger voor het gemiste Vine?

En nu dus echt tijd voor the most wonderful time of the year!

Deze blog is geschreven door Carmen Hoos, Social Producer & Copywriter bij Isobar 

 

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken