[column] Social Highlights oktober 2018

[column] Social Highlights oktober 2018
  • Online
  • 1 nov 2018 @ 08:18
  • 6681 x gelezen
  • Link
  • Isobar
    Isobar


    Isobar
  • Social media
  • 1 nov 2018 @ 08:18
  • 6681 x gelezen
  • Isobar

Facebook gaat de strijd verder aan met Snapchat en vecht om de aandacht van jongeren, de eerste resultaten Instagram Shoppable Product Tags blijken een succes en Google+ komt echt tot zijn eind. Dit en meer in de Social Highlights van oktober.

Dat retro populair is kunnen we duidelijk zien aan de vele campagnes van de laatste paar jaar. Nintendo brengt de ene na de andere klassieke console terug op de markt, Nokia geeft een oude vertrouwde een nieuw jasje en onlangs bracht Adidas een oude nieuwe sneaker geheel in 90s feel de wereld in.

Ook Facebook gaat voor nostalgie en brengt nieuw leven in de populaire 90s MTV tv-show The Real World. Met de show zet Facebook een eerste stap om te kunnen concurreren met zijn interactieve videoplatform Watch. Het zal onder andere de strijd aangaan met YouTube Originals en Snapchat Discovers Shows, die net Snapchat Originals heeft gelanceerd. Facebook wil zich met Watch onderscheiden door video’s socialer en interactiever te maken. Deze strijd is natuurlijk tweeledig. Naast de aandacht van de gebruiker, is Watch er ook een voor adverteerders om in de gaten houden. Aan de andere kant van het web heeft YouTube op zijn beurt het adverteren via de TV screens device type optie aantrekkelijker gemaakt.

Beter goed gejat, dan slecht bedacht

Een gedachtegang die bij Facebook nog steeds wordt gehanteerd, zo lijkt het wel. Het bedrijf staat bekend om het ‘overnemen’ van functionaliteiten van (met name) Snapchat en deze te implementeren op zijn eigen platformen. Dat het nu weer schijnt te gebeuren, is geen grote verrassing. Sinds kort kunnen jouw vrienden je toevoegen op Instagram aan de hand van je scanbare ‘nametag’ en is Facebook aan het testen met een eigen versie van Snap Map. Beide functies zagen wij eerder bij concurrent Snapchat.

Deze continue ‘aanvallen’ op Snapchat zijn natuurlijk niet voor niets. Uiteindelijk gaat het om de eindgebruiker en daarmee ook om advertentie-inkomsten. De strijd is echter nog lang niet gestreden. Zo laat adverteerder Fanta met zijn huidige campagne zien nog vertrouwen te hebben in Snapchat. De vraag is wel hoe lang het platform het volhoudt. Als we de laatste cijfers moeten geloven, is het platform nog steeds de populairste onder tieners, maar neemt het gebruik licht af.

Als muziek in de oren

Of toch niet. Want het kopiëren blijft niet bij Snapchat. De grote gigant experimenteert met muzikale functies en diensten om nieuwe gebruikers te trekken of bestaande te behouden. Eerder dit jaar zagen we Lip Sync Live en binnenkort test Facebook een andere nieuwe functie, waarbij gebruikers liedjes kunnen toevoegen aan hun profiel. Klinkt bekend? Zeker! Aartsrivaal Myspace had deze functie natuurlijk als eerst.

Alsof dat niet genoeg is, is Facebook ook bezig met het ontwikkelen van een geheel nieuwe app genaamd Lasso. De app is een uitgebreide versie van Lip Sync Live en maakt het mogelijk om video’s, waarop gebruikers playbacken en dansen, op te nemen en te delen. Kenners noemen de app een kopie van TikTok/Musically. Wat Facebook nog meer uit de kast haalt om tieners terug te halen, zullen we vanzelf merken.

Better safe than sorry

Afgelopen maand meldden wij dat er wederom een datalek was bij Facebook, waardoor er gegevens van miljoenen gebruikers op straat lagen. Hoewel het in eerste instantie ging om persoonlijke profielen, waarvan 5 miljoen in de EU, kunnen ook bedrijfspagina’s indirect zijn geïnfecteerd. Een simpele controle of je bij de getroffen gebruikers zit, zou daarom niet verkeerd zijn.

We sluiten deze highlights af met andere dingen die ons opvielen:

•       Voor Karwei delen wij de eerste Instagram Shoppable Product Tags resultaten.

•       Amerikanen gebruikten Tinder om jongeren aan het stemmen te krijgen.

•       Sophia Amoruso, van de grote hit #Girlboss, gaat de strijd aan met LinkedIn en start eigen social networking platform.

•       Messenger krijgt een make over en krijgt zelfs misschien voice commands.

•       Zitten gebruikers te wachten op Portal, het videochat-apparaat van Facebook?

•       Snapchat-gebruikers kunnen samen met hun kat een selfie maken.

•       De eerste social trends voor 2019 worden al vroeg voorspeld.

•       En de grootste klapper: Google+ is binnenkort niet meer. Nog een klein jaar en dan gaat de stekker er definitief uit. De kogel is eindelijk door de kerk!

Deze bijdrage is geschreven door Sarra Amir, senior social media manager Isobar.

Isobar

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken