Beyond the hype: deze 5 technologieën zijn cruciaal in 2019 en daarna

Beyond the hype: deze 5 technologieën zijn cruciaal in 2019 en daarna
  • Online
  • 11 dec 2018 @ 10:28
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DigitaalTrends

Met de snelheid waarmee technologie zich ontwikkelt is het voor velen van ons moeilijk onderscheid te maken tussen veelbelovende en tja, noem het maar tijdelijke technologie. De keuzemogelijkheden zijn eindeloos, vooral voor degene die moet bepalen wat de belangrijkste technologische innovatie gaat worden.

Hoe weet je dat een technologie overeind zal blijven en niet alleen op een hype berust? Welke technologie draagt in 2019 bij aan het succes van je bedrijf en de geloofwaardigheid van je merk?

Als head of engineering bij Reaktor Amsterdam, een internationaal design- en engineeringbedrijf, houd ik me bezig met welke technologieën en diensten de komende jaren baanbrekend zullen zijn. In dit stuk deel ik de vijf belangrijkste componenten van toekomstbestendige technologieën. Ze kunnen samen voorkomen of op zichzelf staan, de een nieuwer dan de ander, maar één ding hebben deze technologieën gemeen: ze zullen in 2019 én daarna een grote rol spelen.

1. Satellieten als een service

Nanosatellieten en de gegevens die ze leveren, worden een handelswaar dat je merk, app of dienst zal gebruiken om klanten op nieuwe en onontgonnen manieren te bedienen.

Denk aan het monitoren van illegaal houtkappen of het weer in de ruimte. Met satelliettechnologie is het mogelijk om te communiceren in afgelegen gebieden zonder GSM-dekking, allemaal mogelijk met satelliet-technologie. ‘Laat me onze nieuwste campagne koppelen aan een aantal satellietgegevens’, is iets dat creatieve teams de komende jaren achteloos zullen laten vallen. Het mooie is dat je hiervoor geen raketwetenschappers hoeft aan te nemen; een gewone webontwikkelaar kan het ook. Bedrijven als Airbus, Google en Reaktor doen al jarenlang een beroep op de ruimtevaartindustrie.

2. Open data- API’s

Kan 1 + 1 samen 3 zijn? Wanneer we het hebben over het combineren van datagegevens, is het antwoord ja. Schiphol heeft zijn productie- en begeleidingsgegevens vrijgegeven en ABN Amro biedt toegang tot data omtrent dagelijks bankieren. Dit is de grootste revolutie op het gebied van innovatieontwikkeling die dit decennium heeft plaatsgevonden. De logische vraag is: nu bedrijven toegang hebben tot al deze gegevens, hoe gaan ze die gebruiken om waarde toe te voegen? De beste manier om ermee aan de slag te gaan, is een datastrategie te formuleren. Combineer je eigen unieke bedrijfsdata met beschikbare openbare data om zo bestaande producten en services te verrijken en nog meer waarde te creëren voor je doelgroep.

3. Spraaktechnologie

Van desktops tot smartphones tot horloges, de met internet verbonden technologie wordt steeds kleiner en slimmer. Dit maakt een volledig nieuwe aanpak mogelijk van interactie tussen merken, diensten en klanten: spraaktechnologie, ook wel voice tech genoemd. Om consumenten beter van dienst te kunnen zijn moeten merken voice– zoals Alexa of Siri – als een volledig nieuw distributie- en interactiekanaal gaan zien, in plaats van een upgrade op bestaande functionaliteiten. Als je dacht dat Alexa bedoeld was om sfeerverlichting aan te zetten en Barry White uit je stereo te laten knallen, dan heb je het mis. Alexa is een distributiekanaal voor Amazon om producten te verkopen, niet een veredelde stem-assistent. Wanneer je merk via voice waarde biedt die niet te realiseren is via een website of app, dan weet je dat je op de goede weg bent.

4. Smart Assistants, beter bekend als AI

Vergeet de chatbots die je tot nu toe hebt gezien. De chatbot van de toekomst helpt je merk om deel te nemen aan de dagelijkse discussies, niet als onderwerp maar als volwaardig gesprekspartner.

De slimme assistent van de toekomst is zwaar AI-gedreven, contextbewust en zal de belangrijkste manier zijn voor interactie tussen merken en klanten. Stel je eens voor dat je een skivakantie plant in de Whatsapp-groep van je gezin. In plaats van gestrest te googelen naar ‘de beste sneeuw in februari’ nodig je je Airbnb-reisassistent gewoon uit voor je chatgroep. Deze assistent kan vervolgens je gesprek analyseren, actief tips geven, helpen bij het nemen van een beslissing over waar je het beste naartoe kunt gaan en uiteindelijk de juiste vlucht en accommodatie voor je boeken. KLM is hier al mee bezig en is koploper binnen haar segment. Kortom: de hype rondom kunstmatige intelligentie waait langzaam over en heeft zijn nuttige toepassing gevonden in het bedrijfsleven.

5. Autonome teams #nomanagers

Last but not least: bij het bouwen van toekomstbestendige digitale merken en services is de juiste technologie nog altijd ondergeschikt aan het vinden van de juiste mensen en de beste manier van werken. Al zijn de werkwijzen van elke organisatie uniek, als het gaat om innovatie, dan is keer op keer bewezen dat succesvolle producten worden geleverd door teams met hoge autonomie. Deze teams zetten hun vaardigheden in om waarde te creëren in plaats van rituelen uit het verleden te herhalen. Zoek dus de juiste mensen, zoek de juiste partner, geef ze vertrouwen en keuzevrijheid om eigen beslissingen te nemen en bereid je voor op goede resultaten. In de geest van digitale innovatie zijn er genoeg diensten die dat voor je kunnen doen.

 

Door: Nizar Jouini, head of engineering bij Reaktor.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken