[column] Social highlights december 2018

[column] Social highlights december 2018
  • Online
  • 1 jan 2019 @ 00:01
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Social media

H A P P Y N E W Y E A R !!! Welkom in 2019 allemaal. Voordat er allemaal nieuw social geweld losbarst, kijken we eerst nog even naar wat er gebeurde in de laatste maand van 2018.

Thank U, Next
Laten we even beginnen bij dé internationale YouTube hit van december: de videoclip van het nummer Thank U, Next van Ariana Grande. Officieel op 30 november online gezet, maar daarna het internet gebroken. In de clip vind je allemaal verwijzingen naar populaire tienerfilms uit de early 2000’s, zoals Mean Girls en Legally Blonde. Bijrolletjes voor veel bekende mensen, waaronder Kris Jenner, zorgden ervoor dat de clip op YouTube het nieuwe record vestigde voor meest bekeken binnen 24 uur. Go Ariana!
EIN-DE-LIJK! Weg met de tijdlijn op basis van algoritme, en cheers to Twitter omdat ze begrijpen dat wij alle tweets gewoon chronologisch willen zien! Twitter biedt nu de mogelijkheid om te kiezen tussen toptweets en een chronologische tijdlijn. Check het “sparkle icoontje” rechts bovenin de app om je voorkeur vast te leggen en genieten maar!

Stories
YouTube heeft tegenwoordig ook het Story licht gezien. Officieel heet hun nieuwe format Reels, maar in werkelijkheid is het gewoon een kopie van Instagram Stories. Lekker met de tijd mee, maar of het echt publiek gaat wegkapen bij Instagram zal nog moeten blijken.
Over Stories gesproken, Instagram kwam weer met een veelbesproken nieuwe functie: close friends. Binnen de app is het nu mogelijk om een lijst van goede vrienden te maken, en bij het plaatsen van een story krijg je de optie om de story alleen naar die lijst van goede vrienden te sturen. Helemaal handig als jouw pasgeboren baby nog niet de wijde wereld in mag, maar wel geshowd moet worden!
Ook gaande in Instagram land: voice messaging. Dit trucje is hetzelfde als in alle andere apps waar je al gesproken berichten kunt sturen. Je klikt op het microfoon icoontje en spreekt je bericht in, vervolgens wordt dit verzonden naar de persoon met wie je in Instagram DM zit. Ondanks dat het niet per se iets toevoegt aan het concept van Instagram, dat was namelijk ooit foto’s delen, is het wel vet handig voor de gebruikersgroep die vooral op Instagram te vinden is in plaats van op andere media (looking at you tieners).

Bug
Facebook ging even niet zo lekker afgelopen maand. Na het eerdere grote privacy schandaal, moest het bedrijf in december bekend maken dat er een bug actief was in september die ervoor heeft gezorgd dat app developers toegang hadden tot foto’s van bijna 6 miljoen gebruikers. Verontrustend was vooral dat het ook ging om foto’s die wel geüpload, maar nooit geplaatst waren. Dikke unlike dus.
Over naar meer positief nieuws. Snapchat heeft een leuke nieuwe feature: lens challenges. Het lijkt erg op wat TikTok al doet, je weet wel, die app die eerder musical.ly overnam. Gebruikers kunnen ervoor kiezen mee te doen aan challenges met een lens die gepaard gaat met een bepaald nummer, een populair dansje of iets anders hips. Snapchat is hard bezig om de gebruikers die ze hebben te behouden en niet te verliezen aan andere apps zoals TikTok of Instagram.

Wat er verder nog gebeurde in december:

Dit artikel is geschreven door Roxanne Buisman, Social Producer bij Isobar.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken