[column]Overstijgen jouw banners marketingniveau 20e eeuw?

[column]Overstijgen jouw banners marketingniveau 20e eeuw?
  • Online
  • 15 jan 2019 @ 10:54
  • Link
  • Bosse Zaal
    Bosse Zaal

    Accountmanager
    DSlab
  • Online advertising

Marketing is door de jaren heen sterk veranderd. Merken zijn steeds minder eenzijdig gaan communiceren en gaan op zoek naar een waardevolle relatie met hun doelgroep. Ook via bannering. Bosse Zaal, accountmanager bij DSLab heeft 8 bruikbare tips.

Elementen als storytelling, interactie, branding en relevantie spelen in dit proces een grote rol. Toch zien we deze ontwikkelingen maar mondjesmaat terug in de wereld van display advertising, zelfs bij de grote merken. De meest voor de hand liggende oorzaak hiervoor lijkt een gebrek aan expertise en kennis op het gebied van de mogelijkheden van bijvoorbeeld Rich Media, bij zowel merken als bureaus. De bestaande mogelijkheden worden simpelweg door te weinig partijen benut terwijl Rich Media al in je jaren 90 geïntroduceerd is door Hewlett Packard.

Hoe vreemd dit is kan makkelijk geïllustreerd worden met de volgende vergelijking:

Vroeger plaatste je een advertentie in de krant om de massa te bereiken. Hoeveel verschilt dit van een gemiddelde static banner die (anno 2019) online nog steeds ingezet wordt? Hetzelfde geldt voor GIF, afgezien van het feit dat je misschien 2 static advertenties in plaats van 1 kan vertonen. En begrijp me niet verkeerd, soms is de inzet van een static (JPEG of GIF) voor een bepaalde doelgroep de perfecte vorm van display marketing. De praktijk leert echter dat binnen dezelfde templates technisch én visueel veel meer mogelijk is dan alleen een afbeelding om een boodschap over te brengen en de  kijker echt te triggeren, raken en betrekken.

8 tips voor het ontwikkelen van banners voor een meer succesvolle online campagne:

1. Pas storytelling ook in je banner toe

Dat storytelling helpt bij het betrekken en raken van je doelgroep is algemeen bekend. Pas storytelling dan ook zoveel mogelijk toe in je banners en vertel je story ook online. De makkelijkste manier om je story over te brengen is het gebruik van video en/of animatie in je banners, simpelweg omdat bewegend beeld de opties voor het vertellen van een verhaal drastisch vergroten. Daarnaast beschikken veel bedrijven al over videomateriaal waarin hun story verteld wordt, dus waarom niet in je banners gebruiken?! Vang het oog van je doelgroep en maak je initiële investering in (video)beeldmateriaal meer waard omdat je het vaker gebruikt.

Geen video tot je beschikking? Geen probleem, het is maar net welke middelen beschikbaar zijn en het beste matchen bij de brandstory die je wilt vertellen. Een interactieve verhaallijn is bijvoorbeeld mogelijk IN een banner en zou zomaar eens de beste optie kunnen zijn.

2. Val op de juiste manier op met video/animatie:

Bewegend beeld trekt meer de aandacht waardoor het oog van de kijker sneller (of überhaupt) gevangen kan worden. Dit kan perfect met Rich Media banners. Naast het gebruik van video kan een boodschap ook heel effectief, snel en compleet verteld worden door het gebruik van animatie. Animatie kan vaak al toegepast worden door het (op de juiste manier) gebruiken van je huisstijl. Maar je kan ook veel groter denken dan alleen het “in-sliden” van een tekst, logo of button. Wanneer je advertentieruimte inkoopt waarop Rich Media vertoond mag worden kan je er net zo goed alles uithalen toch? Laat dat vuurtje maar knisperen, dat wolkje voorbij drijven of dat beekje kabbelen. Binnen Rich Media zijn de mogelijkheden eindeloos. Als je helemaal next level wilt gaan, dan kan video met animatie gecombineerd worden. Wanneer videomateriaal gebruikt wordt voor animatie kan bijvoorbeeld zelfs een 3d effect gecreëerd worden in de banner.

3. Branding hoeft geen apart doel van een banner te zijn, maar een logisch gevolg

Investeer in kwalitatieve banners die je merkwaarden uitstralen. Zo heeft elke banner branding waarde, ongeacht het specifieke doel van de display campagne. Door het inzetten van een kwalitatieve banner, waarbij bijvoorbeeld je logo of pay-off prominent in beeld is, heeft je banner altijd een branding waarde bovenop de meetbare CTR. Dit kan van zeer subtiel en minimaal tot zeer uitgebreid, afhankelijk van hoe je je merk via andere kanalen presenteert. Je merk op een passende manier presenteren via banners lijkt een open deur. Ik kom echter nog wekelijks banners tegen waar niet eens een (leesbaar) logo in staat of waar de huisstijl van een merk op geen enkele manier in terugkomt. Eeuwig zonde als je toch al investeert in een display campagne.

4. Ga de interactie aan

Eenzijdig communiceren is van de vorige eeuw, relaties met je doelgroep bouw je op middels interactie. Zelfs in een banner is het mogelijk de interactie met je doelgroep aan te gaan. Zo kan de doelgroep getriggerd worden door bijvoorbeeld een mini-game aan te bieden, productfuncties interactief te laten zien of producten in de banner customizable te maken. Engagement is mogelijk en bewijst al jaren haar kracht binnen de marketing. Een moment van doen wordt volgens de Cone of Experience zelfs door 90% van de mensen onthouden en blijft daarmee simpelweg beter hangen.

5. Wees up-to-date, relevant en zet intelligente banners in

Met intelligente banners kan je inspelen op de actualiteit door gebruik te maken van dynamische content. Dynamische content wordt extern ingeladen in je banner. Je kan dus inspelen op actuele omstandigheden zoals het weer, het tijdstip en de locatie van de doelgroep. Store-locators en aparte banners voor verschillende weertypes zijn zonder meer mogelijk. Tijdens zonnige dagen kunnen korte broeken of rokjes getoond worden, op regenachtige dagen de regenjassencollectie. Maar denk ook aan het vertonen van wekelijks (of zelfs dagelijks) wisselende aanbiedingen of zelfs het weergeven van een actuele koers.

Doorvertaling naar DOOH (Digital Out Of Home) kan een voor de hand liggende move zijn. Technisch gezien is het niet extreem lastig om een banner creatie voor mobile bruikbaar te maken voor DOOH. Hier zijn wel technieken bij betrokken die alleen door de specialisten op het gebied van display gebruikt kunnen worden. Toch raad ik aan hiervoor te gaan, de kans op innovatie en extreem opvallen is groot. Ook kan toegevoegde waarde gecreëerd worden voor je doelgroep door juist die dynamische content te laten zien die voor jouw doelgroep relevant is.

6. Zet de puntjes op de i

Je kan zelfs tijdens de campagne nog fine-tunen, door bijvoorbeeld te A-B testen. Speel met de kleuren en teksten in buttons om te kijken welke samenstelling het meeste effect heeft. Zet vervolgens na je testperiode maximaal in op de best presterende banner. Het zal je verbazen hoeveel effect een kleine verandering kan hebben.

 

7. Maak elke geïnvesteerde euro in campagne ruimte meer waard

Wanneer je met zorg de campagne ruimte inkoopt kan middels display een grote en relevante doelgroep bereikt worden. Nivelleer de energie en het geld dat je geïnvesteerd hebt (en gaat investeren) dan ook niet door te adverteren met slappe banners. Ik vergelijk een display campagne graag met een marathon. Deze bereid je op alle vlakken zo goed mogelijk voor. Je investeert tijd, energie en geld, ook in je kleding. De kwalitatieve banners zie ik hierbij als de Nikes; op slippers is een marathon zonde van je inspanning.

Neem bijvoorbeeld de inzet van een Page Takeover met Billboard (ook wel AHPTO Billboard of Skin Billboard). Deze kan op Nu.nl al gauw € 30.000 per dag kosten. Een investering van ongeveer € 700 in een kwalitatief hoogstaande (Rich Media) HPTO maakt elke dag dat je de HPTO inzet meer waardevol. Is het niet de CTR dan toch zeker de branding waarde van de campagne. Investeer dus in kwaliteit, al helemaal bij grotere campagnes. Het systeem waarmee je adverteert bepaalt wat voor banner je in kan zetten, ik adviseer daarom voor premium advertenties ook zeker te kijken naar het systeem dat jouw perfecte banner wil en kan hosten. Mijn favorieten: DoubleClick, Sizmek en Weborama. Waarbij de laatste zowel op het gebied van service als mogelijkheden op 1 staat.

 

8. Laat je bestaande banner testen

Zorg dat je weet waar je met je banner staat. Om dit gemakkelijk te maken: er bestaat een gratis online service voor het testen van je banners: www.displayadvies.nl. Je kan hier (geheel vrijblijvend) feedback ontvangen op je banners. Je ontvang feedback, je weet waar je staat en je kan zelf beslissen wat je met dit advies wilt doen. Wil je als netwerk/publisher je adverteerders helpen de standaard omhoog te krijgen? Biedt de test aan je klanten aan.

Er zijn een aantal redenen waarom er toch nog steeds zoveel banners ingezet worden die niet boven een 20e eeuw krantenadvertentie uitkomen. Zorg dat je niet in onderstaande valkuilen valt.

“Hier hebben we al iemand voor”

Dit is de meest voorkomende uitspraak waarmee de deur dichtgegooid wordt. Een pijnlijke uitspraak wanneer ik banners tegenkom die echt veel beter kunnen. De interne vormgever/designer, of de vaste creatie partij, hoeft geen expert te zijn in bannering. Deze wil ik dan ook vaak niet tegen het hoofd stoten, want een slechte banner hoeft zeker niet veel te zeggen over de design skills. Bannering moet gewoon niet iets zijn wat je er even bij doet omdat het toch gemaakt moet worden. Zonde van de tijd en energie die in een display campagne gestopt wordt. Sta dan ook open voor (externe) expertise die jouw bedrijf kan helpen effectievere campagnes te ontwikkelen.

Gebrek aan kennis

Ik merk ook dat zowel merken als bureaus in veel gevallen niet goed genoeg op de hoogte zijn van de mogelijkheden van display advertising. Hierdoor kunnen de resultaten van campagnes tegenvallen. Zo wordt zelfs een vertekend beeld gegeven van de marketingwaarde van een display campagne. Zoals eerder genoemd: voel je vrij om te testen waar je staat via displayadvies.nl, een onafhankelijke second opinion never hurt somebody.

Prijzig?!

Tot slot kan de expertise, die nodig is om een next level banner te laten ontwikkelen, bij sommige partijen een prijzige investering zijn. Oriënteer je goed op prijzen en schakel externe expertise op het juiste moment in. Zo hoef je zelf geen dure expert vast in dienst te hebben. Wanneer dit als aanvulling op je beschikbare (interne) expertise gebeurt kan de beste prijs/kwaliteit verhouding ontstaan. Ter info: er bestaan natuurlijk partijen waar je zeker niet de hoofdprijs betaald voor kwalitatieve Rich Media uitingen!

Kortom: lanceer jezelf ook op display gebied de 21e eeuw in. Wees op de hoogte van de mogelijkheden en prijzen en zorg dat je weet waar jij met je merk, bureau of organisatie staat of wilt staan. Weet je niet precies waar je staat: laat je banners testen. Op naar meer effectieve banners!

 

Bosse Zaal

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken