[column] VivaTech Parijs: Hoe start-ups merken kunnen helpen accelereren

[column] VivaTech Parijs: Hoe start-ups merken kunnen helpen accelereren
  • Online
  • 27 mei 2019 @ 00:01
  • 19713 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • MarketingFoodInnovatie

Recent vond de 4de editie plaats van de Viva Technology beurs in Parijs. Dit is hét event voor start-ups en techleiders om innovaties in de spotlights te zetten. Verschillende grote merken als LVMH, L’Oréal, Renault, Orange, Samsung en B/S/H/ toonden in hun LABs de innovaties die ze samen met start-ups bewerkstelligen. Dit event, mede georganiseerd door Publicis Groupe, is een must visit voor marketeers.

Maar natuurlijk is niet heel ‘marketing Nederland’ in de gelegenheid om zijn of haar agenda vrijmaken. Voor diegene deel ik de meest opvallende innovaties die merken absoluut in de volgende versnelling helpen. Als Senior Strategy Consultant & Innovation bij de Nederlandse tak van Publicis Groupe had ik het bevoorrecht om aanwezig te zijn, het delen van mijn bevindingen is dan het minste dat ik kan doen voor vakgenoten.

Food & beverages
In de categorie food & beverages viel mij op dat ingezet wordt op gezondheid en sustainability. Zo toonde Alberts een Smoothie Vending Machine die 100% natuurlijke smoothies maakt op basis van bevroren fruit en water. Het digitale beeldscherm geeft alle voedingswaarden en calorieën weer en je kunt met de app je eigen smoothie samenstellen. Ook recycling was een hot topic. Bin-e is een IoT device dat automatisch afval sorteert en samenperst op basis van AI object recognition. Door middel van data processing wordt een signaal gegeven wanneer de bak vol is, zodat logistiek ook efficiënt wordt ingezet.      
     

Retail
Binnen retail was het interactieve schapcommunicatie wat de klok sloeg. Een voorbeeld hiervan is het IoT-platform van Boe | SES-imagotag. De elektronische schapstroken zorgen ervoor dat de productprijzen sneller wisselen op basis van de voorraad via de cloud. NFC technologie & QR-codes op de schapstroken geven meer productinformatie of e-commerce upselling mogelijkheden. Maar het meest onder de indruk was ik van het Automated Shelf Monitoring Out-Of-Stock systeem. Want hoeveel omzet lopen retailers en leveranciers wel niet mis als een consument voor een leeg schap staat? Dit systeem voorkomt dat.


Beauty & luxury
Rond het beauty & luxury segment werd ontzettend veel getoond op het gebied van AR & AI. In de LVMH stand vond ik CareOS hierin nog het meest opvallend. Dit is een smart spiegel die je agenda deelt, het weer aangeeft, verschillende make-up op je gezicht laat zien en tutorials aanbiedt. Ook de SkinConsultAI van L'Oréal geeft personalized advies door het opsporen van verouderingssignalen van de huid.

De samplingmachine van Odore is handig om samplingactiviteiten kostenefficiënt in te richten en meer data te vergaren. Op basis van verschillende vragen krijgt de consument een parfum of beauty sample afgestemd op de antwoorden. En door middel van het opt-in emailadres is de consument makkelijker te re-targetten of om reviews te vragen.



Fashion
Wat betreft fashion was personalisatie de insteek. De H&M draait bijvoorbeeld in een aantal landen pilots met een avatar. Dit is een soort paspop van jezelf waardoor je digitaal kleding kan aanpassen. Men start met het maken van een selfie en pimpt de avatar met een bepaalde haarstijl en accessoires. Als de avatar klaar is, kunnen virtueel verschillende kleren gepast worden om zo te zien welke fit en maat er nodig is. Men ziet meteen of kleding te strak of te los zit. De avatar is toegankelijk via de mobile site of app.

Dit was natuurlijk maar een kleine greep van de 13.000 start-ups die er waren, maar hopelijk heb ik een beetje de highlights kunnen schetsen. Nieuwsgierig geworden naar VivaTech? Contact me gerust voor meer info. Salut!

Deli Blom
Senior Strategy Consultant & Innovation Publicis Groupe
deli.bom@publicisgroupe.com

 

 

 

 

 

 

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken