[column] Bye-bye, Black Friday!

[column] Bye-bye, Black Friday!
  • Online
  • 29 nov 2019 @ 11:57
  • 11263 x gelezen
  • Link
  • Kim Kahn
    Kim Kahn

    Creatieve Blik Opener
    Kahn Company
  • WebwinkelWinkelenRetail
  • 29 nov 2019 @ 11:57
  • 11263 x gelezen
  • Kim Kahn

Vandaag is het vrijdag, een gewone vrijdag. Al heet deze in marketing- en retailland inmiddels Black Friday. Ik vraag mij als marketeer af, hoe wij in deze kortingen-gekte zijn beland. Daar waar een paar jaar geleden nog niemand van deze term had gehoord.

Een aantal jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met dit Anglicaanse overgewaaide fenomeen en heb ik het werkelijk even moeten Googelen wat het betekende. Ik vond de naam nogal vreemd klinken en wilde even toetsen of Artikel 1 van onze Grondwet ermee geraakt werd. Niet onbelangrijk, om te weten wat het betekent. Het is eigenlijk niks meer en niks minder dan de vrijdag in het lange weekend in Amerika, de dag na het familiefeest Thanksgiving.

Het huidige uitnutten en uitputten van dagen als Black Friday, Singles Day, Cyber Monday zegt wel wat over de Retail sector in ons land. 

Want, beste marketeers,

Wat weten we als je een goede en stevige propositie hebt? En een goed aanbod hebt? Dan draai je niet aan de prijsknop, toch?

Waar gaat Black Friday om in de Retail sector? De ene kortingsactie struikelt over de andere kortingsactie, weer een korting, nog een korting en nog een korting. Ik denk dat ik de afgelopen week meer dan 25 mails per dag heb ontvangen van organisaties die denken een inhaker te maken op Black Friday. En het gaat alleen maar over de hoogte van het kortingspercentage. 

Wat zegt dit mij?

Het zegt ook wat over de huidige staat van onze Retail branche. Dat het niet goed gaat, dat wisten we al. Maar dat er zo desperaat met kortingsacties gestunt wordt, om omzet targets te behalen, dan gaat het slechter dan ‘niet goed’.

Zoals deze andere krachtige publicaties van Tallita Kaloe en De Correspondent vertellen zijn er anderen de dupe van dit soort prijsgerichte concurrentie.

Wel zijn er ludieke tegengeluiden die ik met brede glimlach verwelkom. Van NU.nl met hun zwarte pagina, Greenpeace met hun NIKS aanbod tot de initiatieven rond ‘Block Friday’.

Ik wens jullie allen een hele fijne vrijdag! En een nog beter weekend!

En maandag is het gewoon weer maandag, oh nee wacht, dan is het Cyber Monday...

Kim Kahn

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken