[column] Bye-bye, Black Friday!
- 29 nov 2019 @ 11:57
- Kim Kahn
Vandaag is het vrijdag, een gewone vrijdag. Al heet deze in marketing- en retailland inmiddels Black Friday. Ik vraag mij als marketeer af, hoe wij in deze kortingen-gekte zijn beland. Daar waar een paar jaar geleden nog niemand van deze term had gehoord.
Een aantal jaar geleden kwam ik voor het eerst in aanraking met dit Anglicaanse overgewaaide fenomeen en heb ik het werkelijk even moeten Googelen wat het betekende. Ik vond de naam nogal vreemd klinken en wilde even toetsen of Artikel 1 van onze Grondwet ermee geraakt werd. Niet onbelangrijk, om te weten wat het betekent. Het is eigenlijk niks meer en niks minder dan de vrijdag in het lange weekend in Amerika, de dag na het familiefeest Thanksgiving.
Het huidige uitnutten en uitputten van dagen als Black Friday, Singles Day, Cyber Monday zegt wel wat over de Retail sector in ons land.
Want, beste marketeers,
Wat weten we als je een goede en stevige propositie hebt? En een goed aanbod hebt? Dan draai je niet aan de prijsknop, toch?
Waar gaat Black Friday om in de Retail sector? De ene kortingsactie struikelt over de andere kortingsactie, weer een korting, nog een korting en nog een korting. Ik denk dat ik de afgelopen week meer dan 25 mails per dag heb ontvangen van organisaties die denken een inhaker te maken op Black Friday. En het gaat alleen maar over de hoogte van het kortingspercentage.
Wat zegt dit mij?
Het zegt ook wat over de huidige staat van onze Retail branche. Dat het niet goed gaat, dat wisten we al. Maar dat er zo desperaat met kortingsacties gestunt wordt, om omzet targets te behalen, dan gaat het slechter dan ‘niet goed’.
Zoals deze andere krachtige publicaties van Tallita Kaloe en De Correspondent vertellen zijn er anderen de dupe van dit soort prijsgerichte concurrentie.
Wel zijn er ludieke tegengeluiden die ik met brede glimlach verwelkom. Van NU.nl met hun zwarte pagina, Greenpeace met hun NIKS aanbod tot de initiatieven rond ‘Block Friday’.
Ik wens jullie allen een hele fijne vrijdag! En een nog beter weekend!
En maandag is het gewoon weer maandag, oh nee wacht, dan is het Cyber Monday...
-
Kim Kahn
- Werkt bij: Kahn Company
- Functie: Cultureel Ondernemer
- Website:http://www.kimkahn.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing