[Column] Gamification tijdens de feestdagen: 4 voorbeelden
- Online
- 11 nov 2019 @ 10:35
- Link
-
Maurice Stam
Marketing- en Communicatieadviseur
OBM - Geen tag
- 11 nov 2019 @ 10:35
- Maurice Stam
De feestdagen komen eraan en dan kan gamification weleens helpen om je doelgroepen te betrekken. Met gamification voeg je spelelementen toe aan alledaagse momenten met als doel om mensen op positieve wijze te sturen en de betrokkenheid te bevorderen.
Waar offline al langer gebruik wordt gemaakt van gamification zijn er online ook kansen genoeg om te scoren. En marketeers zijn altijd op zoek naar manieren om een campagne nog succesvoller te maken. Ik geef vier voorbeelden voor de feestdagen om jouw doelgroep te betrekken!
In december is het altijd een uitdaging om tussen het geweld van de grote merken op te vallen met een kerstactie of feestdagencampagne. Toch is de decemberperiode het uitgelezen moment om je doelgroep te bedanken voor de loyaliteit voor het afgelopen jaar en nieuwe doelgroepen te leren kennen om in 2020 ook omzet te genereren. Met gamification kun je beide groepen betrekken bij je merk.
Intrinsieke motivatie
Het doel van gamification is het gedrag van de doelgroep te veranderen door ze te betrekken en te activeren. Dat is wat we natuurlijk allemaal willen. We willen mensen voor een langere termijn aan ons merk binden. Het gaat hierbij om de intrinsieke motivatie. Je doet iets omdat je het graag wilt en niet omdat je gemotiveerd wordt om dit te doen.
We nemen als voorbeeld het experiment op het station in Stockholm. Een trap naast een roltrap werd bekleed met pianotoetsen die bij het betreden een klank produceerden. Het doel was om mensen meer de trap te laten nemen en de lichaamsbeweging te verhogen. Er was geen beloning bovenaan de trap. Je eigen pianomuziek was het resultaat als je de trap nam. Uiteindelijk gingen meer mensen voor de trap in plaats van de roltrap. Met dit initiatief raakt Volkswagen de juiste snaar. En de boodschap was: ‘fun can obviously change behaviour for the better.’ Een perfect voorbeeld van gamification.
Klik hier voor het filmpje
Social media
We zien in de praktijk dat een spel gedrag kan beïnvloeden. Met het toevoegen van spelelementen proberen we gedrag van mensen positief te stimuleren. Het resultaat van een spelletje spelen betekent dus niet direct conversie. Daar is gamification ook helemaal niet voor bedoeld. We zoeken naar een manier om met een game een binding te krijgen en een relatie op te bouwen. En belangrijker nog: dataverrijking. Want alleen dan kunnen we ervoor zorgen dat het een echte relatie wordt. Dan kunnen we de doelgroep de juiste informatie uitserveren op diverse kanalen.
Social media wordt steeds vaker gebruikt voor gamification. De tap-and-hold functie op Instagram bijvoorbeeld biedt ruimte voor verschillende mogelijkheden. We klikken namelijk graag. Kijk naar de Lotto en Toto. Om de wekelijkse lotto-trekking te promoten kun je via de story jouw eigen getallen bepalen door op het scherm te tikken. Je speelt het spelletje op Instagram, maar wordt direct betrokken bij de Lotto. Het voorbeeld van Toto gaat een stap verder. Hier is goed over nagedacht. Je speelt een spelletje tafelvoetbal door op het scherm te tikken. Het heeft niets met voorspellen te maken, maar heeft wel een direct link met voetbal en de score van een wedstrijd. Dit soort spelletjes zorgt voor een hoge betrokkenheid. Om echt impact te hebben is het belangrijk dat je een spelelement zoekt dat past bij je merk en de boodschap die je wilt vertellen aan je doelgroep. Zoals Lotto en Toto met deze tap-and-hold games hebben gedaan.
Feestdagen
We besteden allemaal veel tijd op onze mobiel. En dat is tijdens de feestdagen niet anders. Wat denk je van de familiebezoekjes met Kerst? Dan zijn we blij als we even op Instagram kunnen scrollen of kunnen zoeken wat we met het geld dat we van van opa en oma hebben gekregen kunnen bestellen. Uit onderzoek blijkt dat 49% van de consumenten tijdens de decembermaand aankopen gaat doen met een shopping-app. Het is van belang om als retailer dus in die periode zichtbaar te zijn met acties om betrokkenheid te vergroten en een relatie op te bouwen. Gebruik Gamification om je doelgroep te betrekken en te activeren. Want als mensen nu niet direct iets kopen kun je ze toch door middel van retargeting in het eerste kwartaal van 2020 proberen naar je website te krijgen. Wil je tijdens de feestdagen gamification gebruiken? Hieronder vier voorbeelden.
1. Zoek de zuurstok
Veel accounts gebruiken Instagram niet alleen maar om mooie foto’s van producten te plaatsen. Maar een vorm van Gamification is het spannend maken van je account-pagina door verschillende foto’s ook aan elkaar te linken. Om de engagement te verhogen kun je negen losse foto’s plaatsen waarbij op één foto ergens een zuurstok is verstopt. Een leuke manier die zorgt voor engagement en waar geen moeilijke techniek aan te pas komt.
2. Memory
De decembermaand is ook de tijd van het jaar dat we massaal bordspelletjes gaan doen. Wat is er nou leuker dan een snel speeltje memory? Helemaal niets. Als we er dan ook nog een tijd aan verbinden om het zo snel mogelijk op te lossen, komt de fanatieke kant van de mens boven. We gaan de uitdaging dan al snel aan. De kaartjes kun je mooi gebruiken als brandawareness van je merk en eventueel producten. Deze game is gemakkelijk in te zetten als losse pagina op je website.
3. Giftguide
Verkoop je producten voor verschillende doelgroepen?Maak een giftguide game waarbij mensen op zoek kunnen naar het ideale cadeautje voor het jaarlijkse kerstfeest. Het is altijd lastig om het ideale cadeau te vinden voor bijvoorbeeld die tante die je maar één keer per jaar ziet. Door het beantwoorden van een aantal vragen komen er verschillende producten uit. Verwijs mensen vanuit bijvoorbeeld Google naar een aparte landingspagina en zorg dat je gegevens vastlegt van de doelgroep die je pagina bezoekt.
4. Quiz
Een quiz is natuurlijk alltijd leuk tijdens de feestdagen. We zwijmelen allemaal weg bij de meest romantische kerstfilms. Erg leuk om met screenshots uit films te werken en mensen de titel te laten raden. Zorg dat je kunt zien hoeveel vragen je nog moet beantwoorden (ook een vorm van gamification die vaak ingezet wordt bij enquêtes). Deze vorm kan eenvoudig via Instagram en Facebook worden ingezet. Wel of geen beloning? Dat is aan jou.
-
Maurice Stam
- Werkt bij: OBM
- Functie: Marketing- en Communicatieadviseur
- Website:https://www.obmn.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
- Tim Cook: 'Apple gaat terrein winnen... 01-03-2024
- [branded content] Stayokay Hostels... 29-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing