[column] Hoe herken je een goede online zichtbaarheidsexpert?
- Online
- 2 jun 2020 @ 11:21
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Zoekmachine
- 2 jun 2020 @ 11:21
- Gastblogger
3.000 extra volgers op Instagram, minimaal 10.000 euro in één maand extra verdienen of nooit meer zonder klanten zitten; het zijn beloftes die door steeds meer online zichtbaarheidsgoeroes worden gedaan. Hoe kies je de beste?
Door het sluiten van offline ondernemingen zijn veel bedrijven bezig om online zichtbaar te worden of te blijven. Zij kunnen hier, zeker nu, hulp bij gebruiken.
Voor veel ondernemers is deze tijd een kans om een zogenoemde online zichtbaarheidsexpert te worden. Maar zijn de ‘experts’ die nu overal opduiken de beste keus? Je kunt in ieder geval op enkele punten letten voordat je iemand kiest.
1. Slow and steady wins the race
Belooft een online zichtbaarheidsexpert dat jouw bedrijf binnen twee weken 15.000 extra volgers heeft, bij drie miljoen mensen bekend is of nog meer? Ga er dan vanuit dat hier een flink prijskaartje aan hangt, en dat een termijn van twee weken een leugen is. Organische groei heeft namelijk tijd nodig. Een klant heeft verschillende touchpoints nodig om uiteindelijk tot een aankoop te komen. Om tot die aankoop te komen moet een potentiële klant jouw bedrijf natuurlijk wel leren kennen. Je moet dus zichtbaar worden. Online gaat dit voornamelijk via content. Content voor social media en website waarbij er goed gekeken moet worden naar de interesses van de doelgroep. Content produceren en verspreiden heeft tijd nodig en werkt het beste als dit op een dagelijkse basis wordt gedaan via verschillende kanalen. Al deze content heeft op de lange termijn effect omdat de kanalen waardevoller worden. Naast de organische manier is er natuurlijk ook betaald bereik mogelijk, maar dit garandeert evenmin de beloofde garanties.
2. Waardevolle content boven zelfpromo
Consumenten worden platgegooid met advertenties op social media. Door al het aanbod scrollen ze hier ook sneller over heen. Oprechte content waarbij de consument wordt geholpen is veel meer waard dan weer een reclame waarbij een bedrijf zelf roept hoe goed ze zijn. Natuurlijk kan je met social media advertenties meer traffic naar de website genereren, maar laat dit niet de enige manier zijn. Een goede zichtbaarheidsexpert kijkt altijd samen met jou naar het totaalplaatje.
3. Kijk naar het totaalplaatje
Het totaalplaatje, wat is dat dan? Wil je samenwerken met een betrokken expert, dan zal deze ook altijd kijken naar de uitstraling van de social media kanalen en website van jouw bedrijf. Resultaat zal namelijk dalen als de website niet goed werkt. Een advertentie kan veel kliks krijgen, maar als 50% van de bezoekers afhaakt vanwege een knop die niet werkt dan gooi je geld weg. En dat wil een expert niet, zij gaan voor resultaat. Vraag dus ook naar feedback op de uitstraling en functionaliteit van jouw kanalen.
4. Online content met offline beleving
Krijgen jouw klanten bij bezoek aan de stenen winkel altijd iets extra’s waarvoor ze terug komen? Of neem je altijd een presentje mee bij een meeting met je klanten? Een goede zichtbaarheidsexpert weet de offline beleving over te brengen naar online in content, service en gevoel. Online is de spanningsboog kort en is de kans groot dat je een bezoeker kwijtraakt. Stel dat een klant de winkel binnenstapt en een vraag stelt. Wacht je dan 3 dagen met antwoorden? Consumenten waarderen, of beter gezegd verwachten, goede en snelle service. Een goede online zichtbaarheidsexpert weet dit en zal hierover beginnen.
Een goede expert kan resultaten laten zien van eerdere projecten en is transparant en eerlijk over de te verwachten resultaten
5. Reële verwachtingen, geen gouden bergen
‘No cure no pay’ komt steeds vaker voorbij bij zichtbaarheidsexperts. Klinkt goed toch? Of toch niet? Social media en Google veranderen continu hun algoritmes. Hierdoor zijn experts continu bezig om hiervan op de hoogte zijn. Hierdoor kunnen er echter geen garanties worden gegegeven, omdat nooit zeker is dat een eerdere strategie nu ook nog werkt. Een goede expert kan resultaten laten zien van eerdere projecten en is transparant en eerlijk over de te verwachten resultaten. Goede beloftes zijn gebaseerd op het verhogen van volgers, likes, reacties en bezoekers, maar niet op klanten.
6. If you pay peanuts, you get monkeys
Goedkoop is vaak duurkoop. Dat geldt ook voor ondernemers die tegen een habbekrats hun diensten aanbieden waarbij ze jou gouden bergen beloven. ‘Houtje touwtje ondernemers’ die ondernemer willen worden omdat ze ‘dit leuk lijkt’ switchen vaak veelvuldig van ‘expertise’. Het ene moment zijn zij fotograaf, daarna ‘expert’ in het opzetten van een webshop en even later Facebook-marketingexpert. Ik zie veel online houtje touwtje experts opstaan die claimen gespecialiseerd te zijn in online zichtbaarheid. Zonder aantoonbare ervaring, reviews of kennis. Deze ondernemers nemen een lesje bij een echte expert en verkopen deze informatie als eigen kennis. Jij als klant hebt dat in eerste instantie niet door tot de aap uit de mouw komt en er geen diepgang in de kennis zit.
7. Check ervaring, engagement en reviews
Ervaren ondernemers hebben de prijs zo opgebouwd dat het past bij de jaren ervaring en kennis die zij hebben. Vaak werken zij met een hoger tarief per uur. Vergelijk verschillende bedrijven en kies niet de goedkoopste. Kijk goed naar reviews en social media kanalen. Is er daar oprechte interactie te vinden? Google de namen van de personen die aangegeven staan bij de reviews. Bestaan deze echt? Stuur ze eventueel een berichtje met de vraag of ze tevreden zijn. Er zijn namelijk genoeg nep reviews te vinden.
8. Kwaliteit over kwantiteit
Een bakker die zijn eigen brood niet eet of een tandarts met scheve tanden; iemand die claimt online zichtbaarheid te vergroten moet zelf natuurlijk goed zichtbaar zijn. ‘Iemand met 10.000 volgers dus?’ denk je dan misschien. Niet helemaal. Het aantal likes, volgers, views of bezoekers zegt niet alles. Stel dat honderd mensen van die tienduizend mensen klant worden, dan heb je daar uiteindelijk minder aan dan dat je 300 klanten haalt uit 2.000 volgers. Je hebt namelijk de juiste volgers nodig en een goede zichtbaarheidsexpert wilt de juiste doelgroep bereiken in plaats van kwantiteit. Check dus de engagement op social media kanalen. Dit kun je zelf doen door bijvoorbeeld de reacties onder posts te lezen. Of door de volgerslijst te checken. Accounts uit Verweggistan zijn ten eerste niet de doelgroep die je wilt bereiken en ten tweede zijn dit vaak nepaccounts.
Conclusie
Wil je aan de slag om jouw bedrijf meer zichtbaarheid te geven? Top, maar doe research, kijk verder dan alleen het aantal likes en heb geduld. Zichtbaarheid gaat niet om zoveel mogelijk gezien worden, maar gezien worden door de juiste groep.
Deze blog is geschreven door Debra van der Heide van DSocials. Debra is Social Media Marketing coach. Ze helpt zzp’ers en bedrijven met het opzetten of verbeteren van hun Instagram account. Daarnaast ondersteunt zij hen met een marketingstrategie en is zij vlogger, spreker en trainer.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [interview] Picnic zet klantdata om in hyperpersoonlijk aanbod
- Google lanceert nieuwe functies in Maps, Waze en Earth
- ACM waarschuwt jongeren voor onbetrouwbare webshops
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards uitgereikt
- Senior Intelligence benadrukt waarde pensioengerechtigden...
- Red Bull zet in op gaming met YouTube-serie Xceptional Player
Laatste Nieuws
- HomeExchange lanceert "Be My Guest":... 13-11-2024
- Red Bull zet in op gaming met... 12-11-2024
- Eerste Nederlandse TikTok Ad Awards... 06-11-2024
- Senior Intelligence benadrukt waarde... 06-11-2024
- Google lanceert nieuwe functies in... 01-11-2024
- [interview] Picnic zet klantdata om... 01-11-2024