[column] Techinnovaties als marketingtool in automotive

[column] Techinnovaties als marketingtool in automotive
  • Online
  • 8 sep 2020 @ 11:39
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Automotive

De automotive sector is dat laatste jaren flink aan het veranderen. De komst van elektrische auto’s veranderen niet alleen de aandrijving en de uitstoot, maar zorgen ook voor een verdere digitalisering van de autobranche. Dit biedt kansen voor de sector.

De mobiliteit van de toekomst is ‘EASCY’. Dit staat voor elektrisch, autonoom, shared, connected en jaarlijks bijgewerkt. Bij elektrisch rijden draait het om de overgang naar emissievrije mobiliteit. Bij shared draait het om delen van voertuigen wat de kosten van mobiliteit aanzienlijk zal verlagen door efficiënter gebruik te maken van mobiele middelen. De auto van de toekomst is connected. Niet alleen de auto’s onderling zijn connected, ook de inzittenden van het voertuig en de buitenwereld.

Tenslotte wordt de auto van de toekomst jaarlijks bijgewerkt. Zodat het voertuig de nieuwste hardware- en software ontwikkelingen heeft met als doel om te integreren en te reageren op veranderende behoeften van kopers binnen de markt. Op welke manieren kun je als bedrijf hierop inspelen? Aan de hand tech innovaties laten we zien wat de mogelijkheden zijn.

 

Connectiviteit om gericht te adverteren
Het grootste voordeel van connectiviteit is de mogelijkheid om te adverteren. Steeds meer auto’s verzamelen big data. We krijgen steeds meer data van de bestuurder tot onze beschikking. Hierdoor kunnen connected voertuigen worden gebruikt om gericht te adverteren op specifieke doelgroepen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om advertenties te laten zien aan een bestuurder waarvan de onderhoudsinterval is verstreken. Deze advertenties moeten de bestuurder aanmoedigen om naar de garage te gaan. Een ander voorbeeld is het tonen van advertenties bij auto’s met een hoge kilometerstand. De advertenties kunnen de nieuwste automodellen promoten of financieringen onder de aandacht brengen voor de aanschaf van een nieuwe auto. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wat dacht je van infotainment-systemen in auto’s. Koppel het systeem aan het Youtube-, Facebook- of Spotify-account van de gebruiker en de kansen voor een marketeer bieden zich aan.

De innovatieve autoruit als marketingkans
Er zijn een diverse ontwikkelingen gaande op het gebied van innovatieve autoruiten. Zo is de Head-Up Display (HUD) voor auto’s in ontwikkeling. Deze techniek is overigens niet helemaal nieuw. Straaljagerpiloten maken al langere tijd gebruik van deze techniek.
De volledige voorruit wordt ingezet als een scherm. Het is een dunne, lichtgevende tussenlaag in de autoruit. Een lichtbundel straalt een geprojecteerd beeld op de voorruit. De automobilist krijgt de informatie, die normaal op het dashboard te zien is, zichtbaar op de voorruit. Hierbij kun je denken aan het brandstofpeil, de snelheid en het toerental. De Head-Up Display ondersteunt onder andere augmented reality-navigatie en een geïntegreerde digitale assistent. Voor marketeers kan dit interessant zijn. Want wat gebeurt er als we POI-gegevens (Point Of Interest) toevoegen aan het navigatiesysteem? Bijvoorbeeld de McDonald’s die een voordeelmenu toont vlak voor je er langsrijdt of een benzinestation die zijn actuele brandstofprijzen toont. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Slimme ruiten als billboard
Augmented reality neemt in de automobielbranche steeds grotere vormen aan. Waar Head-Up Display (HUD) alleen beeld projecteert voor de bestuurder, bestaan er ook voor- en zijruittechnologieën die informatie tonen over de gehele ruit. Zodra een auto autonoom gaat rijden kan de voorruit anders dan navigatie- en informatievoorziening gebruikt gaan worden. De voorruit kan voor inzittenden  gebruikt worden als advertentieruimte.



Of wat dacht je van de zijruit die dient als mobiele billboard voor voorbijgangers. De advertenties die worden getoond zijn gebaseerd op de locatie waar de auto zich bevindt.

Productpersonalisatie als marketinginstrument met 3D geprinte onderdelen
Productpersonalisatie is niet meer nieuw. In steeds meer branches vinden er innovaties plaats op het gebied van productpersonalisatie en 3D printen. De ware betekenis van 3D printen zit in de vernieuwing van verdienmodellen. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van gepersonaliseerde productie. In de automotive branche heeft BMW Group met de Mini hier slim gebruik van weten te maken.
BMW Group maakt het mogelijk om een Mini nog persoonlijker te maken met Mini Yours Customised. Hiermee is het mogelijk om zelfs de omlijsting van richtingaanwijzers, LED-portierprojectie dashboardpanelen en verlichte dorpellijsten te personaliseren in een speciale online configurator. De personalisatiemogelijkheden zijn next-level.
In de online configurator van Mini kun je kiezen uit diverse kleuren, patronen, symbolen en afwerkingen. Je kunt daarnaast je eigen teksten en bijvoorbeeld je handtekening in het ontwerp integreren. Wanneer je alle designmogelijkheden hebt afgerond, worden alle geselecteerd en opgeslagen ontwerpen digitaal overgebracht naar de productielocatie in Duitsland. Deze gepersonaliseerde producten worden geproduceerd met behulp van innovatieve methodes als 3D-printing en laserbelettering.

3D-printen van gepersonaliseerde Mini-producten
De BMW Group maakt voor dit productproces gebruik van 3D-printers die specifiek hiervoor zijn geconfigureerd. Voor de ontwikkeling en de productie van deze printers ging BMW group strategische samenwerkingen aan met Carbon Inc., Hewlett Packard Inc. En EOS GmbH. De knipperlichtomlijsting wordt bijvoorbeeld geproduceerd met behulp van 3D-printing.

Augmented reality en virtual reality bieden marketingkansen voor showrooms
Zowel augmented reality als virtual reality bieden marketingkansen voor de showrooms van autodealers. Aan de hand van twee voorbeelden laten we zien wat de mogelijkheden zijn.

Augmented reality met de Microsoft Hololens in showrooms
In het verleden heeft Volvo in de showrooms gebruik gemaakt van de Microsoft Hololens. Klanten konden een testritje maken door middel van augmented reality. Zo was het mogelijk voor klanten om 3d-modellen van Volvo’s S90-model te bekijken en uit elkaar te halen of virtuele testritjes mee te maken.
Recent heeft Toyota gebruik gemaakt van AR om te laten zien hoe de hybride aandrijving werkt. Door gebruik te maken van augmented reality kunnen consumenten niet alleen onder de motorkap kijken maar ook onder de hele auto. Met de Microsoft Hololens is het mogelijk om de Toyota C-HR te bekijken. Door middel van objectherkenning legt de app een virtuele laag over de auto waardoor consumenten kunnen zien hoe de hybride aandrijving werkt.



De Audi VR-experience in showrooms
Audi heeft een showroom speciaal met Virtual Reality (VR). De Audi VR Experience begint met het online configureren van een Audi. Dit kun je doen bij de Audi dealer of gewoon vanuit huis met behulp van de configurator op de website van Audi. Wanneer je de gewenste auto hebt geconfigureerd, dan ontvang je een code. Vervolgens krijg je een speciale VR-headset op waarmee je jouw droom-Audi bij de dealer in virtual reality kunt bekijken. Je kunt om de auto heen lopen, plaats nemen achter het stuur en een kijkje in het interieur nemen van je toekomstige auto. Klanten kunnen kiezen voor diverse omgevingen. Zo wordt de VR-omgeving versterkt door licht- en geluidseffecten. Dankzij de x-ray vision is het ook mogelijk om de Audi onderhuids te bekijken.

De monteur van de toekomst wordt een IT specialist
De autobranche van de toekomst vraagt om technici met specialistische kennis, vaardigheden en interesses. U kunt bijna stellen dat de autotechnicus van de toekomst een soort ICT’er is. Het is belangrijk dat u als autotechnicus leert omschakelen. Door technologische ontwikkelingen en de groei van het aantal elektrische voertuigen wordt verwacht dat een automonteur meer weet dan alleen over de elektrische aandrijving. Het gaat ook om managementsystemen, sensoriek, netwerken data en dat een automonteur kennis heeft over kunstmatige intelligentie. ICT is de toekomst.  Om deze tech-heavy auto’s te kunnen blijven onderhouden moet de autotechnicus over steeds meer kennis van hardware en software beschikken. Deze kennis kan de autotechnicus opdoen door middel van bijscholing.

Dit artikel is geschreven door Marthijn van Oostveen, contentmarketeer bij Toiopleidingen.nl.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken