[column] De invloed van rankbrain en AI op copywriting

[column] De invloed van rankbrain en AI op copywriting
  • Online
  • 4 dec 2020 @ 10:37
  • 13248 x gelezen
  • Link
  • Maarten Vermeulen
    Maarten Vermeulen

    Eigenaar en SEO-ninja
    Pingwin Online Marketing
  • Zoekmachine

De invloed van rankbrain en artificial intelligence (AI) is een van de belangrijkste trends van afgelopen jaren en die invloed zal steeds groter worden. Tegelijkertijd werken er nog maar weinig websites en copywriters volgens de nieuwe principes.

Wat is rankbrain en artificial intelligence ook alweer?

Rankbrain is een machine learning (dus artificial intelligence) systeem. Dat systeem interpreteert ingewikkelde zoekopdrachten door ze te vergelijken met voorgaande zoekopdrachten op basis van hun resultaten en zoekintentie.
Vrij vertaald; Google kan niet alle zoekopdrachten even goed begrijpen en kijkt terug naar eerdere zoekopdrachten en de bijbehorende resultaten om de intentie van een bepaalde zoekopdracht te duiden. Als onlinemarketingbureau zou je bijvoorbeeld kunnen gaan optimaliseren op de zoekterm ‘online marketeer’, maar Google heeft inmiddels ontdekt dat mensen die daar op zoeken geen onlinemarketingbureau of een online marketeer zoeken, maar wel vacatures daarvoor of dat ze willen weten wat een online marketeer doet.

Kortom, Google begrijpt door middel van machine learning en AI, op basis van eerdere zoekopdrachten, wat de insteek van een bepaalde zoekopdracht is.

Hoe bepaalt Google de zoekintentie?

Kort gezegd, door te kijken naar de user signals oftewel gebruikerssignalen. Als een zoekresultaat niet goed aansluit of bevalt bij een bepaalde zoekopdracht, dan ziet Google dat meteen terug aan gebruikerssignalen als:

  • Click Through Rate: het aantal klikken dat een zoekresultaat ontvangt
  • Time on site: Hoe lang bezoekers op je website blijven
  • Bounce Percentage: Percentage bezoekers dat weg navigeert na het bekijken van 1 pagina zonder iets te doen
  • Pogosticking: telkens snel terugkeren naar de zoekresultaten en de volgende bekijken.

Pas je contentcreatie en copywriting aan

Doordat Google steeds meer naar de gebruikerssignalen kijkt bij het bepalen van de beste zoekresultaten veranderen er een heel aantal spelregels die we jarenlang hebben gehanteerd wanneer we seoteksten schrijven. Hoe kun je daar nou op inspelen en wat moet je doen om te profiteren van deze wijzigingen?

Vergeet exacte spelling of specifieke zoektermen

Huh? Google hecht toch juist wél waarde aan de juiste spelling? Dat klopt, maar omdat Google steeds beter begrijpt waar een pagina over gaat en deze zelfs goed in context kan plaatsen, is het niet meer belangrijk of de specifieke zoekterm in enkelvoud of meervoud staat, met of zonder verbindingsstreepje of los of aan elkaar geschreven wordt.
Maar dat geldt ook voor de zoekopdracht die verkeerd gespeld is. Dus als iemand ‘seo buro’ intikt, dan snapt Google heel goed dat diegene een ‘seo bureau’ zoekt.
Daarbij, als je veel synoniemen en gerelateerde zoektermen gebruikt in je copy, dan help je Google nog beter te begrijpen waar je tekst over gaat en in welke context die staat.

Behandel gerelateerde vragen en thema’s per pagina

Google gaat alinea’s los indexeren. Dat betekent dat als een pagina veel gerelateerde onderwerpen en vragen bevat die net zo goed kunnen ranken als op het hoofdthema of zoekwoord.
Dus behandel een compleet thema of onderwerp met al zijn facetten en onderdelen op een pagina. Om te beginnen ziet Google dan dat je veel informatie biedt op je pagina waardoor de kans groter wordt dat de bezoeker tevreden gesteld wordt in zijn zoektocht en daarnaast kun je op die manier op zoveel mogelijk gerelateerde keywords ranken met die pagina.

Beantwoord veel gestelde vragen in je koppen

Door de invloed van Rankbrain in combinatie met voice search is een nieuwe manier van copywriting nodig. Door het groeiende gebruik van voice search spreken mensen steeds vaker zoekopdrachten in. Deze zoekopdrachten zijn vaak langer en meestal zijn het specifieke vragen.
Als jij die vragen als koppen in je tekst hebt staan, dan zal Google zien dat jij die vraag letterlijk beantwoordt op je pagina en zien dat jouw zoekresultaat uitermate relevant is.

Maak langere content

Langere content wordt gewaardeerd door Google. De zoekreus ziet dat je veel informatie over het onderwerp van de zoekopdracht beid en de kans groot is dat jouw pagina een bevredigend resultaat is. Daarbij heb je een grotere kans om de juiste specifieke vragen te beantwoorden en is de kans dat je op meer zoekwoorden met die pagina rankt groter.
Hier kun je meer lezen over de seo-trends van 2021, waar je goed op kunt inspelen.

Maarten Vermeulen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken