[column] Reusachtig

[column] Reusachtig
  • Online
  • 6 sep 2021 @ 11:27
  • 48379 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Maatschappij

Voor het eerst moesten Jeff Bezos (Amazon), Sundar Pichai (Google), Tim Cook (Apple) en Mark Zuckerberg (Facebook) in juli 2020 opdraven om zich te verantwoorden bij de Amerikaanse parlementaire mededingingscommissie. De big four zijn inmiddels goed voor 4 biljoen dollar. Onderwerp van gesprek: u wordt wel heel groot zo met zijn viertjes, wat gaan we daaraan doen? Dat vonden de heren zelf - uiteraard - nogal meevallen. En bovendien, wat is er tegen groot?

Het zijn astronomische feiten en cijfers als je de techreuzen eens tegen het licht houdt. Je vraagt je af wie nu eigenlijk de wereld bestuurt... Het is natuurlijk ook niet zo gek dat je als marketeer gewoon meedoet met het spel van de giganten, want doe je niet mee, dan ben je al snel een nobody in deze snelle digitale wereld. Je doelgroep zit de godganse dag op een smartphone en als je een pak luiers of een krat bier wil verkopen, dan heb je geen alternatief. Denk ik.

Dat de techreuzen er vaak een potje van maken, en niet altijd even consciëntieus zijn als het gaat om het opleveren van juiste dashboardgegevens van advertenties, vergeten veel marketeers dan maar even voor het gemak. Ook is het dubieus dat zij als een ware mediadictator vaak bepalen wat wel en niet door de beugel kan in ethische kwesties. Zij zijn de waakhond en scherprechter van hun eigen democratische beginselen.

We zijn overgeleverd aan de goden wat marketing betreft. Goliath die David hard uitlacht. Vraag dringt zich toch op of merken - die tegenwoordig hun mond vol hebben over purpose, inclusie en maatschappelijke verantwoordelijkheid - niet een keer een vuistje (of middelvinger) moeten maken tegen deze techpower. Al was het maar om Mark, Tim, Jeff en Sundar te laten weten dat zij niet almachtig zijn en soms van de Olympus moeten neerdalen voor een lesje in nederigheid.

Dit is het editorial uit MarketingTribune 15, 2021.
 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken