[column] Reusachtig
- Online
- 6 sep 2021 @ 11:27
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Maatschappij
- 6 sep 2021 @ 11:27
- Sjaak Hoogkamer
Voor het eerst moesten Jeff Bezos (Amazon), Sundar Pichai (Google), Tim Cook (Apple) en Mark Zuckerberg (Facebook) in juli 2020 opdraven om zich te verantwoorden bij de Amerikaanse parlementaire mededingingscommissie. De big four zijn inmiddels goed voor 4 biljoen dollar. Onderwerp van gesprek: u wordt wel heel groot zo met zijn viertjes, wat gaan we daaraan doen? Dat vonden de heren zelf - uiteraard - nogal meevallen. En bovendien, wat is er tegen groot?
Het zijn astronomische feiten en cijfers als je de techreuzen eens tegen het licht houdt. Je vraagt je af wie nu eigenlijk de wereld bestuurt... Het is natuurlijk ook niet zo gek dat je als marketeer gewoon meedoet met het spel van de giganten, want doe je niet mee, dan ben je al snel een nobody in deze snelle digitale wereld. Je doelgroep zit de godganse dag op een smartphone en als je een pak luiers of een krat bier wil verkopen, dan heb je geen alternatief. Denk ik.
Dat de techreuzen er vaak een potje van maken, en niet altijd even consciëntieus zijn als het gaat om het opleveren van juiste dashboardgegevens van advertenties, vergeten veel marketeers dan maar even voor het gemak. Ook is het dubieus dat zij als een ware mediadictator vaak bepalen wat wel en niet door de beugel kan in ethische kwesties. Zij zijn de waakhond en scherprechter van hun eigen democratische beginselen.
We zijn overgeleverd aan de goden wat marketing betreft. Goliath die David hard uitlacht. Vraag dringt zich toch op of merken - die tegenwoordig hun mond vol hebben over purpose, inclusie en maatschappelijke verantwoordelijkheid - niet een keer een vuistje (of middelvinger) moeten maken tegen deze techpower. Al was het maar om Mark, Tim, Jeff en Sundar te laten weten dat zij niet almachtig zijn en soms van de Olympus moeten neerdalen voor een lesje in nederigheid.
Dit is het editorial uit MarketingTribune 15, 2021.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Certificaat en register voor... 22-04-2024
- [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen... 17-04-2024
- OrangeValley erkend als Great Place... 11-04-2024
- Energieleveranciers scoren gemiddeld... 04-04-2024
- KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'... 03-04-2024
- Marktplaats: steeds meer... 02-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing