[column] Het bouwen van een merk deel 1

[column] Het bouwen van een merk deel 1
  • Online
  • 3 nov 2021 @ 08:30
  • 30122 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • E-commerceBrandingMarketing

Tale Meester, communication director bij OMD Nederland, wil een webshop starten en schrijft een serie artikelen over het bouwen van een webwinkel en merk, waarbij hij kijkt naar alle keuzes binnen branding en marketing.

Ik wil een webshop starten en dus een merk bouwen met alles wat daarbij komt kijken. Van het bepalen van de vier P's en de technische achterkant tot de after sale met verpakkingen en een goed retourbeleid. Vandaag deel 1.

In tijden zoals deze, waarbij we in zowel een duurzaamheidstransformatie zitten als ook een economische transformatie, vraag ik me af wat voor product ik zou willen verkopen. En hoe creëer ik herkenbaarheid? Wat is er überhaupt nodig om een webshop te starten? Hoe manage ik de supply chain en is dropshipping een optie? Hoe trek ik bezoekers aan, laat ik hen vervolgens converteren en komen ze ook weer terug? Wat zijn best practices en waar loop ik tegen aan tijdens het bouwen van die winkel?

Dit is een greep uit de onderwerpen die ik wil gaan bespreken in deze serie. Waarom? In de theorieboeken lezen we hoe het zou moeten, en vooral ook hoe het niet moet, maar de meesten van ons focussen zich op een klein onderdeel. Uiteindelijk is marketing het managen van alle facetten rondom Product, Plaats, Prijs en Promotie en daar wil ik volledig in duiken.

De 4 P's van McCarthy: Product, Prijs, Plaats en Promotie

Een marketingmodel van 60 jaar geleden, maar niet minder slecht: De 4 P's van McCarthy.

Leestip
Mark Ritson op MarketingWeek 'Attemps to update four P's is embarrasing'

Vandaag wil ik het hebben over de P van Product en de vraag stellen welk product ik in Godsnaam moet gaan verkopen. Ik heb onlangs het boek 'The Positive Sum Game' gelezen van Herman Toch en Ann Maes. Daarin concluderen de auteurs dat er in de wereld van ondernemen tegenwoordig niet meer een hele duidelijke scheidslijn te trekken valt tussen profit en non-profit. De transitie die vandaag de dag in volle gang is, creëert een vruchtbare bodem voor een cool nieuw spel: The Positive Sum Game. Het is een spel waarin ‘better for me + better for the world’ hand in hand gaan. Ik kan winnen en wij kunnen winnen op hetzelfde moment. Door te kiezen voor ‘allebei’ wordt de taart groter.
Dit idee is gestoeld op drie transformaties die momenteel gaande zijn in de economie: digitaal, duurzaamheid en waarde. Waarde is in deze niet het geld, maar de waarden van waaruit je zaken doet. Vanuit dit standpunt zou ik dus ook willen ondernemen - het verkopen van een product dat goed is voor mij en voor de wereld. Een circulair gedreven systeem, over alle facetten van de supply chain. Dit is natuurlijk lastig en de grote vraag is ook of dit wel rendabel is, maar dit zullen we later zien. Het idee is dus dat ik een product wil verkopen, waarbij van A tot Z is uitgedacht hoe we dit slimmer kunnen inzetten, zodat het winstgevend is voor mijn onderneming, maar tevens winstgevend voor de wereld.

Het idee

Ik ben onlangs vader geworden van een dochter en wat ik heb gemerkt, is dat men 'alleen maar het beste over heeft voor hun baby'. Maar ook dat veel van het speelgoed dat cadeau gegeven wordt, van plastic is. Hartstikke mooi natuurlijk, met al die verschillende kleuren en geluidjes, maar duurzaam is het niet. Daarom heb ik bedacht om speelgoed te verkopen. Houten speelgoed. Om een circulair systeem op te bouwen, wil ik voor elk verkocht speelgoed nieuwe bomen planten, via een organisatie in Nederland.

Sidenote
Nu kun je je hierbij ook afvragen hoe realistisch dit is. Oxfam Novib berekende recent dat als je inderdaad zoveel bossen aanplant als bedrijven zéggen dat ze gaan doen om hun uitstoot te compenseren, je op de hele wereld geen landbouwgrond meer over hebt. Daarnaast duurt het ook veertig jaar voor een boom weer volledig volgroeid is. Maar als ik het dicht bij huis hou, denk ik wel dat het bijna volledig circulair kan zijn. En gaandeweg zal ik ook leren het proces te verbeteren.

Zoals ik zei, om de CO2-uitstoot te minimaliseren, koop ik speelgoed hier in Nederland (en omstreken), zodat het niet via tankers geïmporteerd hoeft te worden. Ik ga kijken of ik kan samenwerken met een vervoersbedrijf die de pakketjes in elektrische wagens rondbrengt naar onze consumenten, en men kan de dozen die wij verzenden, gratis terugsturen (als de begroting het toelaat), met daarin oud speelgoed (plastic of hout) dat wij dan weer laten recyclen. Hier kunnen we het houten speelgoed opknappen en opnieuw verkopen, om zodoende het houten speelgoed een tweede leven te geven. Nogmaals, of dit allemaal winstgevend kan zijn, geen idee! Daar kom ik later op terug als we het gaan hebben over de prijs.

Dit allemaal wil ik gaan doen onder de naam Speelhou-t.nl. 'Hou van je speelgoed', 'hou van hout', 'speel met hout'. Het kan alle kanten op ;-)

Welke producten moet ik verkopen?

De volgende vraag is welk houten speelgoed ik wil gaan verkopen. Hiervoor keek ik naar de populariteit van verschillende soorten speelgoed op basis van het zoekgedrag van consumenten op Google. Via Google Trends en de gratis versie van keywordtool.io (#tooltip) voerde ik een keyword-analyse uit, om zodoende een lijst met speelgoed te selecteren die op dat moment het meest werd gezocht. Omdat ik geen betaald account heb op keywordtool.io heb ik die lijst gekopieerd en vervolgens in de zoekwoordplanner gedaan van Google Adwords, om een prognose te krijgen van het aantal impressies en de kosten. Daar heb ik onderstaande lijst uit gecreëerd, met speelgoed dat ik wil gaan verkopen oftewel het meest gezocht wordt. Vervolgens kon ik ook direct concluderen hoe ik op de website de navigatie moet doen en welke pagina's ik moet maken, namelijk speelgoed op basis van leeftijden en eventueel gepersonaliseerd speelgoed aanbieden.

Via Similarweb (#tooltipging ik op zoek naar speelgoedwebshops met hoge rankings in Nederland om te zien wie mijn grootste concurrenten worden. Vervolgens heb ik een keyword GAP-analyse uitgevoerd met Semrush (#tooltip) om te kijken welke keywords uniek zijn, vergeleken met de concurrentie, zodat ik mij daarop kan focussen. In andere woorden: Is er houten speelgoed, dat niet veel door de concurrent wordt verkocht? Hieruit kwam onder andere naar voren dat houten auto's en het verkopen van houten boerderijen, goede kansen biedt.

De basis is er.

Kijkend naar de transformaties binnen de economie, zie ik goede mogelijkheden met deze winkel. Via het zoekgedrag van de consument heb ik een duidelijke lijst met producten die ik kan gaan verkopen, waar vraag naar is én waar weinig concurrenten zich op focussen.

In de komende weken ga ik dieper in op de P van Prijs: Hoeveel moeten mijn producten gaan kosten? Wat kosten soortgelijke producten van concurrenten? En is het allemaal wel winstgevend? En ik ga dieper in op de verschillende codes die een merk moet hebben om te differentiëren, zoals kleurencodes, pay-off, logo, et cetera.  Vervolgstap is het bouwen van de webshop en het koppelen van de benodigde systemen, zoals Webhosting, Shopify, Google Tag Manager, Analytics, et cetera.

Dit artikel verscheen eerder op Marketingfacts.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken