[column] Marketeers mogen niet langer wegkijken bij adfraude

[column] Marketeers mogen niet langer wegkijken bij adfraude
  • Online
  • 7 nov 2022 @ 10:37
  • Link
  • Augustine Fou
    Augustine Fou

    Independent Ad Fraud Researcher
    FouAnalytics.com
  • Geen tag

Het zijn niet alleen de adtechpartijen die het fraudeprobleem negeren; ook adverteerders maken geen haast met een aanpak. Columnist Augustine Fou voert een onophoudelijke strijd tegen adfraude. Hij waarschuwt marketeers niet langer weg te kijken en over te gaan tot actie.

Toen Aleksandr Zhukov vorig jaar terechtstond, werd hij ervan beschuldigd Amerikaanse bedrijven voor miljoenen dollars te hebben opgelicht. Daaronder gerenommeerde merken als Purina en The New York Times. De rechtbank oordeelde dat de toen 41-jarige Zhukov een bedrijf had opgericht, de Boris Media Group, dat beloofde onlineadvertenties aan mensen (in plaats van aan bots) te tonen. In werkelijkheid zette hij die advertenties op een uitgebreid netwerk van nepsites waar ze alleen door bots werden ‘bekeken’.

Toch richtte de advocaat van Zhukov zich niet op het aantonen van diens onschuld. In plaats daarvan zei dat Zhukov de online-economie precies gaf waar het om vroeg, namelijk goedkoop verkeer, ongeacht de bron. ‘Er viel niets te verbergen,’ was zijn verweer in de rechtszaal. ‘We waren bezig met zakendoen. Het was geen oplichting of fraude.’ De federale rechtbank in Brooklyn was het daar niet mee eens. In november 2021 werd Zhukov veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf. Door Bulgarije om uitlevering van de Russische cybercrimineel te vragen, gaf het Amerikaanse rechtssysteem een ​​duidelijk signaal af dat dit soort criminaliteit gevolgen heeft.

Marketeers aangeklaagd

Toch klinkt in Zhukovs getuigenis een ongemakkelijke waarheid door: marketeers zijn bereid de andere kant op te kijken, terwijl bots met hun digitale marketingeuro’s de zakken van cybercriminelen vullen. Botmasters laten bedrijven enorme bedragen betalen om hun advertenties aan bots te tonen.

Onderzoeksinstituten als Juniper Research en de Baltimore University becijferden dat het om ruim 100 miljard dollar gaat in 2023!

De totale wereldwijde uitgaven aan digitale marketing tikken volgend jaar de 700 miljard dollar aan, dus de botfraude slokt 15% van het totaal op. Marketeers die deze fraude gewoon blijven accepteren als nevenschade van hun media-inkoop lopen risico. Ze kunnen worden aangeklaagd voor nalatigheid want ze leven een simpele, universele regel niet na: fraude wordt niet getolereerd, laat staan gestimuleerd.

Musk vs. Twitter

De rechtszaak van Elon Musk tegen Twitter heeft de zorgen over online fraude opnieuw aangewakkerd. Kort voordat hij Twitter overnam, stelde Musk dat het platform miljoenen nepaccounts had verzwegen. De zaak kreeg extra aandacht toen Twitters voormalige hoofd beveiliging klokkenluider werd. Softwareontwikkelaar Peiter ‘Mudge’ Zatko beweerde dat de bonussen van leidinggevenden gekoppeld waren aan het verhogen van het dagelijkse aantal gebruikers. Dat betekende dat de leiding geen enkele reden had om bots aan te pakken. Twitter-CEO Parag Agrawal ontkende dit.

Cijfers verwijderd

Feit is dat bots het internet vervuilen. Volgens schattingen van onder meer Google vormen nepgebruikers liefst 40% van al het webverkeer.

De digitale reclame industrie is zo gewend aan het werken met overdreven cijfers dat maar weinigen bereid zijn de enorme aantallen nepkliks te ontmaskeren.

In juni blogde de Amerikaanse Association of National Advertisers (ANA) dat advertentiefraude Amerikaanse adverteerders jaarlijks zo’n 120 miljard dollar kost. Uren na deze publicatie werd de verklaring verwijderd. John Wolfe, communicatiedirecteur van de ANA, zei desgevraagd dat de cijfers verouderd waren. Maar hij weigerde om nieuwe cijfers te verstrekken.

Marketeers en hun bureaus, die voor advertenties betalen, hebben er baat bij om het aantal bots te bagatelliseren om te verbergen hoeveel geld ze verspillen.

Tegelijkertijd hebben cyberbeveiligingsbedrijven een prikkel om de aantallen te overdrijven zodat ze meer antibotproducten kunnen verkopen.

Opzettelijk wegkijken

Het afgelopen decennium is nepverkeer ​​explosief toegenomen. Zo’n tien jaar geleden verscheen een reeks ondoorzichtige tussenpersonen ten tonele. Voor die tijd kochten adverteerders advertenties rechtstreeks bij uitgevers, zoals de Volkskrant. Tegenwoordig is het gebruikelijk dat merken online een digitale advertentieveiling inschakelen die het kopen en verkopen van reclameboodschappen vergemakkelijkt. Zo kunnen zij hun advertenties eenvoudiger op enorme aantallen websites en apps plaatsen. Handig, maar het is dit onderdeel van het systeem dat kwetsbaar is geworden voor bots.

De online veilingen kijken opzettelijk weg bij frauduleuze sites en apps. Deze veilingen worden onder meer beheerd door Google en Facebook, samen met andere beursgenoteerde Amerikaanse bedrijven zoals Pubmatic en Magnite.

Deze partijen willen het probleem helemaal niet oplossen, fraude genereert immers zo lekker veel volume. En hoe meer volume er via hun platforms loopt, hoe meer ze verdienen.

Gênant

Het is immers te gênant voor marketeers om toe te geven dat ze frauduleuze advertenties hebben gekocht. Soms treedt een adverteerder wél op. Uber daagde Phunware en won de zaak glansrijk. Ubers advocatenkantoor Reed Smith zei: ‘De meeste Uber-appinstallaties die Phunware beweerde te hebben geleverd, werden gegenereerd via een frauduleus proces dat bekend staat als click flooding. Daarbij wordt een hoger aantal klikken gerapporteerd dan het daadwerkelijke aantal.’

Justitie komt eraan

Velen geloven nog steeds dat advertentiefraude een misdaad zonder slachtoffers is. Want wat maakt het nou uit of grote merken hun geld verspillen met het tonen van advertenties aan bots? Maar de industrie staat toe dat advertentiedollars in de zakken van cybercriminelen verdwijnen. En die dollars kunnen ze weer gebruiken voor andere illegale activiteiten. Zhukov was bijvoorbeeld ook actief in gijzelingssoftware. Adfraude is een groot probleem waar niemand over praat of schrijft. Het is tenslotte niet jouw probleem. Maar dat gaat snel veranderen.

Een marketingsector waarin voor 100 miljard wordt gefraudeerd zal niet lang meer worden genegeerd door justitie.

Dat bedrag is namelijk vier keer hoger dan de wereldwijde creditcardfraude. Marketeers moeten zich dus heel snel bewust worden van de illegale praktijken waaraan zij meewerken.

Als onderzoeker ondersteunt dr. Augustine Fou overheden en regelgevende instanties. Hij helpt als consultant klanten met het verbeteren van hun cybersecurity en het tegengaan van adfraude.

 

 

 

Augustine Fou

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken