NFF vreest vertrek sponsor UPC na protestacties

NFF vreest vertrek sponsor UPC na protestacties
  • Sponsoring
  • 8 okt 2014 @ 09:14
  • 19701 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • Kunst & CultuurSponsoring

Protestacties door acteurs en scenario-schrijvers tijdens het gala van het Nederlands Film Festival in Utrecht, lijken niet goed te vallen bij hoofdsponsor UPC. 'De kans bestaat dat ze weg gaan', zegt Willemien van Aalst, directeur van het Utrechtse festival. 'Dat is nog niet zo uitgesproken, maar UPC was niet blij met wat er gebeurde.'

UPC ligt samen met de andere kabelbedrijven Ziggo en Delta in de clinch met scenario-schrijvers, acteurs en regisseurs. De kabelaars betalen een bedrag voor het uitzenden van hun werk. De overeenkomst die liep tot 2012 is echter niet meer van kracht en onderhandelingen over een nieuwe overeenkomst zijn vastgelopen. De scenaristen zeggen sindsdien niet meer betaald te worden. De achterstand zou zijn opgelopen tot 6 miljoen euro per jaar voor ruim 200 schrijvers.

UPC ontkent dat het zich bij de overweging om verder te gaan met filmsponsoring laat leiden door de protestacties. Het is een discussie die los staat van onze sponsoring, meldt UPC. Het bedrijf zegt nu te beoordelen of de doelstellingen zijn bereikt, en beslissen op basis daarvan hoe we verder gaan met film. 'We hebben vier jaar geïnvesteerd in deze samenwerking, het is helemaal niet gezegd dat het doek valt. De ambities zijn er nog steeds.'

De kabelaars zeggen wel te betalen, via de producenten van de films en tv-series. Producent Marjan van der Haar, directeur van de vereniging van speelfilmproducenten, onderschrijft dit in de Volkskrant. 'De suggestie dat scenaristen niet betaald worden is onterecht. Ze krijgen gewoon een vergoeding. De kabelaars zijn wel degelijk bereid te betalen en de producenten willen óók goede afspraken met de schrijvers. Die miljoenen waar ze het over hebben liggen gewoon klaar.' De vereniging zou druk op de scenaristen uitoefenen, aldus de scenaristen, om met ongunstige regelingen akkoord te gaan.

Het gevolg was dat bijvoorbeeld Gijs Naber, winnaar van de Gouden Kalf voor beste acteur in Aanmodderfakker, in zijn dankwoord UPC een trap na gaf. 'UPC wil ik niet bedanken. Ze weten zelf waarschijnlijk wel waarom.' Het lijkt erop dat de acteurs c.s. zich daarmee zelf in de vingers snijden. UPC is sponsor van verschillende filmfestivals in Nederland, onder meer het International Film Festival Rotterdam, en contracten lopen veelal dit jaar af. 

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken