Ordina helpt Roompot Oranje Peloton met innovatie

Ordina helpt Roompot Oranje Peloton met innovatie
  • Sponsoring
  • 17 aug 2015 @ 12:16
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportmarketingSportPartnership

Roompot Oranje Peloton is voor de Eneco Tour een samenwerking aan met Ordina aangegaan. Het Nederlandse ICT-bedrijf zet haar expertise op het gebied van ‘slimme technologie’ in om samen met de ploeg het wielrennen verder te ontwikkelen. Daarnaast prijkte het logo van Ordina gedurende de wielerwedstrijd door Nederland en België op het shirt van het Pro Continentale team.

Dat maakte Team Roompot dit weekeinde bekend.

Gedurende de zevendaagse etappekoers, van 10 tot en met 16 augustus, testten de leden van de ploeg een app die gegevens over snelheid, wattage, hartslag en trapfrequentie van de renner direct leesbaar maakt voor de coaches in de ploegleiders auto. De door de specialisten van Ordina ontwikkelde applicatie stelt Michael Boogerd en Jean-Paul van Poppel in staat om de prestaties van de renners in de koers beter te kunnen volgen en ze beter te kunnen informeren. Dit gebeurt realtime via een verbinding tussen de fiets en de auto van de ploegleiders. De sensorinformatie wordt in een overzichtelijk dashboard getoond en opgeslagen, zodat na de wedstrijden ook analyses kunnen worden gemaakt.

Binnen Ordina Smart Technologies ontwikkelde een team onder leiding van Evert-Jan Metselaar een klein kastje (amper 10 centimeter groot) dat onder het zadel van de fiets bevestigd is. Met behulp van de nieuwe technologie LoRa, dat staat voor Long Range radio, kunnen apparaten op kilometers afstand met elkaar praten. De ingebouwde antenne zorgt voor de verbinding met de auto van de ploegleiders, die vervolgens de data kunnen analyseren. Door het systeem deze week verder te testen kan de applicatie door de specialisten van Ordina op korte termijn verder worden ontwikkeld.

'De samenwerking met Ordina stelt ons in staat onze jonge renners nog beter te helpen bij hun ontwikkeling,' zegt teammanager Michael Zijlaard, 'maar wij stimuleren wel dat zij zelf de tactische beslissingen in de koers blijven maken. De analyse van de gegevens moet er voor zorgen dat de talenten zelf beter nadenken over hoe zijn hun specifieke kwaliteiten optimaal kunnen gebruiken. Zo komen de renners nog meer te weten over bijvoorbeeld op welke momenten in de koers zij energie verbruikt hebben of snelheid tekort kwamen.'

Het partnership met Ordina past in het streven van Roompot Oranje Peloton om zoveel mogelijk Nederlandse bedrijven bij het project te betrekken.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken