Vierdaagse en Schneider Electric sluiten CO2-partnership

Vierdaagse en Schneider Electric sluiten CO2-partnership
  • Sponsoring
  • 15 jun 2016 @ 01:08
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • SportMaatschappijEvenementMVO

De grootschaligheid van de Vierdaagse Nijmegen (50.000 wandelaars, 70 nationaliteiten en meer dan 1 miljoen bezoekers) noodzaakt de organisatie om maatregelen te nemen die de CO2-uitstoot terugdringen. Reden voor Stichting De 4Daagse om samen met energiemanagementspecialist Schneider Electric bij de honderdste editie te kijken naar mogelijkheden de CO2-footprint in de toekomst fors te verlagen.

Op het Smart City Event 2016 hebben beide partijen een samenwerkingsovereenkomst voor één jaar getekend. De energiemanagementspecialist wil als duurzaamheidspartner van de Vierdaagse in 2016 monitoren waar er kansen liggen op het gebied van CO2-reductie om op den duur van de Vierdaagse een toonbeeld van energiebesparing te maken.

Energieneutrale Wedren 

Doelstelling is onder andere om de start- en finishlocatie de Wedren geheel energieneutraal te maken. Stichting De 4Daagse heeft hiertoe al een eerste aanzet gemaakt door het gebruik van LED-verlichting en de overstap naar groene stroom. Schneider gaat kijken wat voor soort initiatieven er nog meer mogelijk zijn.

Schneider Electric bekijkt ook hoe het gedrag van deelnemers, bezoekers en leveranciers van de Vierdaagse verder verduurzaamd kan worden. Zo veroorzaken de reisbewegingen van al deze stakeholders een groot deel van de totale CO2-uitstoot. Eerste stappen in dit opzicht zijn al gezet.

'We hebben ervoor gezorgd dat de totale fleet van de Stichting De 4Daagse dit jaar voor bijna 30% bestaat uit elektrische voertuigen', zegt Paul Bron, algemeen directeur bij Schneider Electric Nederland. 'Daarnaast hebben we mogelijkheden geregeld voor het opladen van dit wagenpark. Dit is natuurlijk een relatief kleine maatregel om de uitstoot te reduceren. Maar de winst is groot als een hoog percentage van de deelnemers, bezoekers en leveranciers ook gebruik gaat maken van milieuvriendelijkere alternatieven.'

Duurzaamheid stimuleren

Voor het terugdringen van de CO2-voetafdruk is het essentieel dat de lokale partners in de organisatie van de Vierdaagse op het gebied van duurzaamheid nauw gaan samenwerken. Denk hierbij aan de doortochtgemeenten, energiebedrijven, mobiliteitspartners, bedrijven en alle leveranciers. Stichting De 4Daagse en Schneider Electric zullen zich dus inspannen om duurzaamheid tijdens het evenement te stimuleren.

'Niet alleen om kostenbesparingen te realiseren voor Stichting De 4Daagse', licht Paul Bron toe. 'Deelnemers, bezoekers en leveranciers maken deel uit van een fantastisch evenement en staan daardoor veel meer open voor inspiratie. Wij kunnen en willen dat enthousiasme versterken door zowel consumenten als bedrijven aan te sporen om zelf ook bewuster om te gaan met energie. De Vierdaagse biedt een unieke kans om de breed levende duurzaamheidsgedachte om te zetten naar praktische daden. Schneider Electric wil daar graag aan bijdragen.'

Mobiele oplaadpunten

Tijdens de Vierdaagse richt Schneider Electric zich in samenwerking met KPN ook op het comfort van de deelnemers. Zij kunnen namelijk op het start- en finishterrein de Wedren gebruikmaken van oplaadpunten voor mobiele telefoons. Schneider Electric verzorgt een dergelijke service ook bij de medische verzorgingsposten onderweg. Tot slot zorgt het concern tijdens de Ereronde ter gelegenheid van de 100ste Vierdaagse voor energievriendelijke verlichting tijdens de nachtelijke uren.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken