Sponsors over KNVB-drama: 'Steun ook bij tegenspoed'

Sponsors over KNVB-drama: 'Steun ook bij tegenspoed'
  • Sponsoring
  • 10 mei 2017 @ 12:09
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • WK VoetbalSponsoringCommunicatieVoetbal

De KNVB verkeert in zwaar weer. Oranje dreigt na het EK ook het WK Voetbal te missen en de benoeming van bondscoach Dick Advocaat werd een communicatief drama. MarketingTribune hield een rondvraag onder sponsors en sportmarketeers. Wat vinden zij van de KNVB-malaise?

Het zoveelste dieptepunt van de KNVB-soap was de pijnlijke persconferentie van technisch directeur Hans van Breukelen dinsdag.  Tegen een VI-journalist die zijn gesprek met bondscoach-kandidaat Henk ten Cate had gehoord bleef hij ontkennen dat hij hem daarin de baan had toegezegd. Deze vermeende leugens zijn alweer een kras op het blazoen van de dolende voetbalbond.

Los van de personele perikelen zou het mislopen van wellicht alweer een titeltoernooi natuurlijk een enorme derving van inkomsten zijn. Zowel voor de KNVB zelf als voor het bedrijfsleven dat inhaakt, adverteert of sponsort in het voetbaldomein. 

Ernst Boekhorst, manager Brand, Sponsoring & Foundation van ABN Amro:

'Het is niet goed dat Oranje al een tijdje niet goed presteert. De bestuurlijke ontwikkelingen bij de KNVB en vooral de matige communicatie hierover worden ook uitvergroot omdat het sportief even tegenzit. Zo gaat dat nu eenmaal. ING toont als partner van de KNVB al jaren aan dat je partner bent in goede en minder goede tijden. Het bedrijf maakte onlangs ook nog een prachtige Oranje-commercial rond het 'oranje hesje'. Ook Aegon is een goed voorbeeld van een sponsor in het voetbal die in de tijd van de 'fluwelen revolutie' trouw bleef aan Ajax en er zelfs vier landstitels mocht meebeleven met dank aan Frank de Boer en zijn team. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het voetbal juist dankzij zijn loyale sponsoren er nu staat en in de toekomst zal blijven staan. De uitdaging is wel om hand in hand met je partners en sponsoren naar de toekomst van het voetbal te kijken en daar met elkaar naar te handelen.'

Ziggy Tabacznik, partner van sportmarketingbureau 2Basics:

'Succes trekt mensen en organisaties aan, zo simpel is het. Anderzijds lopen er niet opeens partners weg. Dat zou ik ook niet goed vinden. Je bent partner in voor tegenspoed.'

Hans-Willem Dicke, managing director van SportVibes:

'Ik denk dat dit op lange termijn wel meevalt. De belangrijkste sponsorcontracten met de KNVB lopen nog tot 2020 (ING zelfs tot 2022) en veel partnerships zijn inmiddels en breder en ook op andere domeinen ingestoken dan alleen Oranje (waarvan ARAG en de scheidsrechters en ING's ondersteuning van het amateurvoetbal de meest zichtbare zijn). Natuurlijk levert het gedoe en de slechte prestaties imagoschade op, maar dat is ook zo weer vergeten als Oranje weer gaat presteren. Kijk maar naar Ajax. Daar was het tot vorig jaar ook bestuurlijk een puinhoop en daar heeft niemand het meer over. Het gestuntel rond Oranje krijgt logischerwijs veel media-aandacht. Maar los daarvan: er staat nog steeds een voetbalbolwerk met een achterban van ruim een miljoen leden, waar veel merken zich graag aan binden.' 

Steven Sedee, manager sportsponsoring van ING:

'Successen van Oranje uit het verleden hebben laten zien wat de positieve impact daarvan kan zijn op het Nederlandse voetbal. Successen in welke sport dan ook maken het aantrekkelijk voor sponsoren om in te stappen en mee te gaan op het succes van de sport, club of team. Het gaat echter veel verder dan dat. Je bent ook sponsor als het wat minder gaat. De mogelijkheden die je als sponsor hebt nemen echt niet af als het wat minder gaat. Zeker niet als je als sponsor de breedte van een sport echt omarmt. Zoals ING dat met amateurvoetbal en bijvoorbeeld de Oranje Leeuwinnen doet. En misschien is het zelfs wel krachtiger om je dan als sponsor te manifesteren.'

Frank van den Wall Bake, sponsoradviseur:

'Het voetbal is sterk en krachtig genoeg om alle huidige ongein te weerstaan. Laat onverlet dat de huidige situatie in Zeist geen schoonheidsprijs verdient en het absoluut een deuk slaat in het imago van de KNVB en dus van het Nederlands voetbal. In binnen- maar ook zeker in het buitenland.  Wat ik niet begrijp is dat men totaal geen oog schijnt te hebben voor het zoeken naar een juiste volgorde in het oplossen van de problemen.  Wat is nu logischer dan beginnen aan de top?  Zorg dat daar de juiste mensen zitten en laat hen de organisatie neer zetten en de juiste poppetjes benoemen. En met "juiste mensen" bedoel ik dan vooral mensen die niet bezig zijn met zichzelf, maar met het algemeen belang van het Nederlandse voetbal.  Het is toch te zot voor woorden dat er straks (eindelijk) een nieuw bestuur (of Raad van Toezicht, noem het wat je het noemen wilt) komt te zitten die dan al weer worden opgescheept met een tussentijdse technische staf.  Dus denk nu eens echt aan de lange termijn en verlaat dat eeuwig aanwezige opportunisme. 

Ik besef overigens dat je een korte termijn oplossing nodig hebt.  Waarom dan niet een Louis van Gaal laten benaderen (door de juiste mensen) en hem verzoeken tijdelijk in te stappen en de basis te leggen voor de toekomst?  Dus hem niet de opdracht geven van "red nog wat er te redden valt".  Dan loopt hij een te groot risico van een afgang.  Want laten we wel zijn, de kansen voor kwalificatie voor het WK 2018 zijn, op zijn minst gezegd, beperkt.  Dus communiceer naar het land dat Louis van Gaal de technische structuur gaat neerzetten en tevens de tijdelijke begeleiding van Oranje op zich neemt. 

Intussen moet de KNVB dus de "juiste mensen" zoeken (en liefst ook vinden) die een top-down aanpak hanteren en nu eindelijk eens een goede structuur neerzetten in het Zeister bos om daar vervolgens de "juiste" poppetjes in aan te stellen.

Voor wat de sponsoring van het Nederlands Elftal betreft (hetgeen je overigens niet los kunt koppelen van het totale Nederlands voetbal: het ING hoofdsponsorschap is voor een belangrijk deel gericht op juist al het andere dan het Nederlands elftal), verwacht ik niet al teveel paniek in de tent.  Allereerst vanwege het gegeven dat het veelal langlopende contracten betreft en ten tweede is en blijft voetbal sport nummer één en is de KNVB, met als vlaggenschip Het Oranje, een aantrekkelijke sponsorpropositie, ondanks de eerder geschetste ongein.'

Ruud van der Knaap, manager voetbal van Triple Double:

'Sportief succes blijft het beste verkoopargument voor sportorganisaties. Natuurlijk heeft het dan invloed als de zaken niet lopen zoals je wilt. De KNVB zal wat harder moeten werken om de gewenste sponsors over de streep te trekken. Aan de andere kant heeft de KNVB de afgelopen jaren naast het vlaggenschip Oranje meer sponsordomeinen ontwikkeld. Denk aan amateurvoetbal, jeugdvoetbal, KNVB-beker en vrouwenvoetbal. Hoofdsponsor ING laat zich ook niet zo snel gek maken. ING toont zich een uitstekende hoofdsponsor door niet weg te stappen als het wat minder gaat, maar juist bij te tekenen tot 2020. Met als gezamenlijk doel om het voetbal juist verder vooruit te helpen. Dat doen ING en de KNVB over de volle breedte van het voetbal, dat maakt de bank een sponsor die elke sportbond in Nederland zich zou wensen.'

Samenstelling: Jeroen Mirck, contentmanager Sponsoring van MarketingTribune.

Morgen verschijnt nog een tweede voetbal-rondvraag op MarketingTribune. In het kader van de naderende ontknoping van de Eredivisie reageren vakgenoten dan op de nieuwe sponsors van de topclubs en de competitie zelf. Hoe staat het Nederlands clubvoetbal er eigenlijk voor?



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken