Auto-therapeut Erwin Wijman (De Geluksmachine): 'Wat!?! Dafne Schippers in een Porsche Macan?'

Auto-therapeut Erwin Wijman (De Geluksmachine): 'Wat!?! Dafne Schippers in een Porsche Macan?'
  • Sponsoring
  • 14 jul 2017 @ 11:27
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EndorsementBrandingInterviewMerken

Huh? De frêle Dafne Schippers in een overmaatse Porsche? Filemon Wesselink in een Skoda? Mark Ronson (wie?) in een Lexus? En wedden dat Johnny de Mol dacht dat Kia een merk magnetrons of wasdrogers was. De endorsements en sponsordeals tussen BN’ers en automerken halen je links en rechts in. Maar passen deze mensen wel bij deze auto? MarketingTribune vroeg het aan autotherapeut Erwin Wijman, die deze maand de autobijbel 'De geluksmachine' publiceerde. 'Er is geen vrouw die een Skoda koopt.'

Dafne Schippers en Porsche

Een Dafje. De associatie is even flauw als voor de hand liggend maar Dafne heet ook uitdrukkelijk geen Daphne hè. Dafne heten slechts 255 meisjes in Nederland, terwijl er 11.500 Daphnes rondlopen.

De breedgeschouderde Porsche Macan is het tegenovergestelde van een Daf, het Hollandse kruipautootje dat al geschiedenis was voor het goed en wel op gang kwam.

‘Sprinten met uithoudingsvermogen’ ronkt Porsche Nederland op zijn website boven het persbericht over zijn sponsorship met sprintster Dafne Schippers. Dat is waar, een Macan gaat hard. Maar verder staat er veel onzin in het bericht, zoals ‘Bovendien delen Dafne en de Macan een typisch topsportkenmerk: ze gaan uitermate efficiënt met hun energie om’.

Efficiënt? De Macan zeker niet. De loodzware auto met dieprood milieulabel haalt een rendement van nog geen 30% uit een liter benzine, terwijl lichtgewicht Dafne al aan een slok van haar aardbeien-karnemelk-smoothie genoeg heeft om de 100 meter in 10,8 seconden te rennen.

En dan het voorkomen van de auto: een Macan is Regilio Tuur. Of Yuri van Gelder. Anabolen alom.  Allesbehalve Dafne, Hollands icoon voor atletiek en gezond eten. Dafne hoort op een Gazelle, binnen Pon een zustermerk van Porsche Nederland.

Johnny de Mol en Kia

In de ontroerende documentaire film over Dames 1 van VV Reutum, de ploeg die in 1974 de eerste Nederlandse kampioen vrouwenvoetbal werd, speelt Johnny de Mol een sympathieke en meelevende presentator annex interviewer. De film, een eerbetoon aan de vrouwen die vrouwenvoetbal van de grond tilden, is gefinancierd door UEFA-sponsor Kia. Kia nestelt zich de laatste jaren steeds steviger in de autoverkoop-Top 10 en ontwikkelt zich van een Koreaans B-merk tot een volkswagen met kleine letter v. Dus ook voetballersauto.

Ook al zie je in de film ineens een Kia rijden over een idyllische boslaan (met de haren er bijgesleept is zacht uitgedrukt), de link Johnny de Mol-Kia wordt in de film niet nadrukkelijk gelegd en dat is slim. Want Johnny de Mol is Audi of Porsche. Waarschijnlijk dacht Johnny de Mol dat Kia een merk magnetrons is. En denkt hij dat nog steeds.

Mark Ronson en Lexus

Lexus mist streetcred. Het merk krijgt het maar niet voor elkaar om een plekje te bemachtigen tussen premium merken die wél begerenswaardig zijn, zoals Audi, BMW, Mercedes en - in Nederland althans – Volvo. De reclamecampagne die Lexus op de radio voert is zo kansloos als Ajax in de Champions League. ‘Do you still want to be another German on the road,’ sluit een radiospotje van Lexus af. Op de website van Lexus Nederland gaat die zelfkastijding nog even door, met de openingskop: ‘Rij jij straks de zoveelste Duitse auto.’

Ik ben bang van wel. Met zo’n opzichtig nederige tekst trek je al helemaal niet een potentieel geïnteresseerde Lexus-koper over de streep, vrees ik.

En of dat lukt door muziekproducent Mark Ronson op te laten draven in filmpjes waarin de kijker noch voor hem noch voor het nieuwe model LC maar één moment warm wordt gemaakt. Je ziet de klinisch witte nieuwe Lexus sportcoupé rijden op Ibiza, dat verder helemaal verlaten lijkt. Je ziet geen enkele andere auto. Rijdende auto in een leeg landschap… precies dat wat internationale autocampagnes zo bloedeloos maakt. En Lexus nóg bloedelozer. Ook Mark Ronson blijft even anoniem als een willekeurige acteur of model.

Filemon Wesselink en Skoda

BNN-verslaggever en wielerfanaat Filemon Wesselink verslaat voor RTL7 de Tour in een Škoda Superb Combi Sportline. Het merk sponsort de Tour de France nu alweer een jaar of veertien, als opvolger van langjarig sponsor Fiat. Dat kost een paar centen, maar dan lift je ook mee op de bekendheid van Wesselink. Die overigens niets om auto’s geeft, dus het waarschijnlijk daarom ook geen probleem vindt om met Skoda geassocieerd te worden.

Skoda is dan wel het Lada- en Daf-imago ontstegen, nog steeds maakt het merk nikszeggende modellen die het als Excelsheet-auto goed doen bij mannelijke leaserijders. Er is geen vrouw die een Skoda koopt.

Filemon Wesselink is zoals de meeste journalisten, presentatoren, schrijvers en andere zichzelf boven het plebs verheven voelende intelligentsia: je autoliefde steek je liever onder stoelen of banken, want het komt in je statusgroep niet slim over om trots te zijn op je auto. In het tv-programma Sophie in de kreukels, waarin presentator Sophie Hilbrand mannen het hemd van het lijf vraagt over hun fysieke kenmerken, toont Wesselink met enige schroom zijn vetrollen. ‘Je schaamt je ervoor’, stelt Hilbrand vast. ‘Ja,’ zegt Wesselink dan, ‘ik heb ook een heel lelijke auto maar daar schaam je je dan ook niet voor, het ís nou eenmaal een lelijke auto. Het is dan zoals het is.’

De houding van hoger opgeleiden jegens auto’s is goed te vergelijken met de distinctiedrang die mensen uit hogere sociale klassen aan de dag leggen ten opzichte van mensen met overgewicht. Zij zeggen dan dingen als ‘ik moet nodig twee kilo afvallen’ om te laten zien dat zij zelf beslist niet te dik zijn en vooral dat ze dik zijn en onmatigheid afkeuren. Vergelijkbaar met ‘Ik heb een heel lelijke auto.’

Samenstelling: Jeroen Mirck, contentmanager Sponsoring van MarketingTribune.

Meer informatie over 'De geluksmachine – Zo kies je de auto die je echt wilt' (Uitgeverij Haystack, 240 pagina’s, € 16,50) hier en hier

Erwin Wijman schreef eerder de bestseller Wat je rijdt ben je zelf (2011) en Succes met je grote auto (2013). Foto auteur: Melinda-lu van der Linden (Fotomel.nl).

Sven Budding, componist/producer bij The Media Brothers maakte de soundtrack (plus video) bij het boek De geluksmachine, hier te zien/horen. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken