Duurzame wielerploeg Team Earth benoemt twee RvA-leden

Duurzame wielerploeg Team Earth benoemt twee RvA-leden
  • Sponsoring
  • 17 jul 2017 @ 10:09
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • MVOPersonaliaSport

Team Earth Pro Cycling, het initiatief van Daan Luijkx om de meeste duurzame wielerploeg ter wereld op te zetten, heeft een Raad van Advies opgesteld. De eerste twee leden zijn heren die hun sporen op duurzaamheidsgebied ruimschoots verdiend hebben. Het zijn Hugo von Meijenfeldt, Sustainable Development Goals coördinator voor Nederland en Maurits Groen, oprichter en CEO van social enterprise WakaWaka.

Zij zullen zich als adviseurs inzetten bij de verdere totstandkoming van Team Earth Pro Cycling, een professioneel wielerteam dat zich met haar partners richt op duurzaamheid en welzijn. Tegelijkertijd is het de ambitie om sportief te excelleren. Doel zou zijn om binnen twee jaar met het team deel te nemen aan de wielerrondes op het hoogste niveau, zoals de Tour de France.

Maurits Groen

Het afgelopen half jaar heeft Team Earth de eerste verkennende en concrete gesprekken gevoerd met potentiële partners. Daarnaast is hard gewerkt aan het bouwen van een netwerk. De Raad van Advies wordt in het leven geroepen omdat het DNA van een dergelijke ploeg helemaal juist moet zijn. Daan Luijkx: ‘Hoe ver kunnen en moeten we gaan om een serieus team neer te zetten dat ook impact heeft. De Raad van Advies adviseert ons daarin, bijvoorbeeld op het gebied van gedrag, producten, partners en ethiek.’ Stel dat er zich een potentiële partner meldt uit de petrochemische industrie; bij dit soort vraagstukken speelt de Raad van Advies een prominente rol.

 Hugo von Meijenfeldt

Duurzaamheid

De leden van de Raad van Advies zijn gekozen om hun uitgebreide ervaring op het gebied van duurzaamheid. Ieder vanuit een andere invalshoek. Maurits Groen noemt het concept van Team Earth Pro Cycling veelbelovend. Hij benadrukt: ‘De kracht van Team Earth ligt in het feit dat duurzaamheid van meet af aan in het DNA van de wielerploeg zit. Het team en haar partners zullen de doelstellingen gezamenlijk moeten onderschrijven. Het is sport met een hoger doel. Een revolutie in de wielersport.’

Waar Maurits Groen de materie meer benadert vanuit het bedrijfsleven en als voorvechter voor duurzaamheid, heeft Hugo von Meijenfeldt juist uitermate relevante ervaring vanuit de overheid. Hugo von Meijenfeldt is in zijn huidige functie coördinator bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken en accepteerde de positie met veel enthousiasme. Hugo von Meijenfeldt: ‘Team Earth biedt een uitstekend communicatieplatform om aandacht te vragen voor duurzaamheid en voor de Sustainable Development Goals waaraan ik werk. Het is belangrijk dat niet alleen de voorlopers op het gebied van duurzaamheid, maar ook het grote publiek wordt bereikt. Team Earth kan hier een hele belangrijke rol in spelen.’

 Daan Luijkx

Nieuwe standaard voor wielerploegen

Daan Luijkx is overtuigd van de noodzaak van een verandering in de opzet van de professionele wielersport. Hij investeerde daarom zelf in de ontwikkeling van het nieuwe concept. Daan Luijkx: ‘Team Earth wil de duurzaamste wielerploeg ooit zijn. Dat doen we door de producten die we kiezen, de spreiding van partners - waardoor we het risico verkleinen - en de investering in onze standvastige identiteit. Met deze opzet wil ik graag een nieuwe standaard zetten voor wielerploegen. Ploegen met een eigen identiteit, met maatschappelijke betrokkenheid en meer onafhankelijkheid. Hierbij willen we niets overhaasten, maar gedegen bouwen. Toch kunnen we zeggen dat we de ambitie hebben om binnen afzienbare tijd deel te nemen aan het World Tour circuit.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken