Heineken verslaat Grolsch als bierpartner in Arena

Heineken verslaat Grolsch als bierpartner in Arena
  • Sponsoring
  • 18 jul 2017 @ 00:27
  • Link
  • Redactie Sponsoring
    Redactie Sponsoring

    Redactie
    MarketingTribune
  • PartnershipMarketingMerkenVoetbal

Heineken heeft eindelijk de Amsterdam Arena veroverd. Na ruim 20 jaar versloeg de Amsterdamse bierbrouwer zijn eeuwige rivaal Grolsch, dat een bod van Heineken niet kon evenaren. Vanaf augustus gaat Heineken bier schenken in het stadion, waar brouwers al jaren met elkaar over steggelen.

De deal loopt door tot 2027 en geldt voor zowel de wedstrijden van Ajax en Oranje als evenementen en concerten, zo meldt Het Parool. Een lucratieve overeenkomst voor alle partijen, want in de Arena worden jaarlijks zeker 1,5 miljoen biertjes getapt.

Heineken deed volgens exploitant Amsterdam Arena het beste bod, zowel financieel als inhoudelijk. Beide partijen doen geen mededelingen over de exacte inhoud en financiën van de deal.

Heineken op 150 tappunten

Vanaf volgende maand gaat Heineken op ruim 150 tappunten in het stadion zowel het eigen bier verkopen als ook de dochtermerken Brand, Desperados en Amstel Radler. Ook het alcoholvrije Heineken 0.0 komt in het assortiment, alsmede vrouwendrankje Apple Bandit.

Heineken gaat met de Arena ook nadenken over hoe bier gemakkelijker bij de bezoekers op de tribunes komt. Er wordt gedacht aan een bierapp en doe-het-zelfbiertaps. Daarnaast zal Heineken Experience de rondleidingen door het stadion stroomlijnen. Zelfs gezamenlijke evenementen zitten in de planning. 

De bierinstallatie, bestaande uit ruim vijftig biertanks en vijf kilometer bierleidingen, wordt overgenomen van Grolsch. De komende tijd worden alle horecapunten verbouwd. 

Strijd tussen Grolsch en Heineken

De winst van Heineken was vooraf geen uitgemaakte zaak. Als huidige partner had Grolsch het recht om het bod van Heineken te evenaren, maar daar zag het Twentse biermerk van af. De brouwer is sinds vorig jaar in Japanse handen en heeft de marketingmiljoenen nar verluidt nodig voor de promotie van diens bieren in Nederland.

Grolsch kaapte de Arena in 1991 weg voor de neus van Heineken door als allereerste bedrijf te tekenen als 'founder' van de toen nog prille stadionplannen. Dat gaf Grolsch in 1996 het eerste recht om ook bier te schenken in de Arena. Menig Ajax-fan nam de brouwer kwalijk dat ook de concurrenten PSV en FC Twente werden gesteund. Toch verlengde Grolsch het contract in 2006.

Toch was het ook op andere fronten een lastige deal. Zo moest Grolsch regelmatig tijdelijk het veld ruimen bij wedstrijden van Oranje, de Champions League en Europa League die door Heienekn worden gesponsord. Datzelfde geldt voor evenementen van ID&T, Alda en Mojo. Heineken op zijn beurt heeft tot 2020 nog last van het veel kleinere Jupiler, dat subsponsor is van Ajax.

Redactie Sponsoring

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken