[Interview] Vitesse-directeur Joost de Wit: 'Hoofdsponsor Swoop durft met ons te ondernemen'

[Interview] Vitesse-directeur Joost de Wit: 'Hoofdsponsor Swoop durft met ons te ondernemen'
  • Sponsoring
  • 18 jul 2017 @ 13:58
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ActivatieSponsorshipInterviewVoetbalE-commerce

Webwinkel Swoop is de nieuwe hoofdsponsor van Eredivisie-subtopper Vitesse. Refurbished elektronica is een enorme groeimarkt, dus wil de specialist in deze markt meer naamsbekendheid opbouwen. MarketingTribune sprak met algemeen directeur Joost de Wit van Vitesse over de gedeelde waarden van sponsor en club: 'We delen de strategie die spreekt uit de slogan van Swoop: quality reborn.'

Vorige week heeft De Wit op Papendal het sponsorcontract ondertekend, samen met Joshua Kappen, directeur/oprichter van Swoop, die zich zegt te herkennen in de ambities van de Arnhemse voetbalclub. Tijdens de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal op zaterdag 5 augustus speelt Vitesse voor het eerst een officieel duel in het nieuwe tricot met de naam 'Swoop' op de borst.

'Swoop is een snel groeiend bedrijf dat goed bij Vitesse past: ambitieus, ondernemend, innovatief en talentvol', zei De Wit tijdens de perspresentatie. 'We werken al een jaar samen en kijk ernaar uit dit te verstevigen en succesvol te maken.' Speciaal voor MarketingTribune gaf de algemeen directeur een nadere toelichting op dit nieuwe sponsorship.

Truphone deed onlangs een stapje terug als hoofdsponsor. Waarom deden zij dat?

Joost de Wit: 'We waren met elkaar een driejarige verbintenis aangegaan en die liep ten einde. Beide partijen kijken terug op een succesvolle samenwerking. Voor Truphone heeft dit hoofdsponsorschap extra naamsbekendheid opgeleverd en zijn veel B2B-klanten binnengehaald. We hebben destijds met Truphone een bewuste keuze gemaakt op basis van gedeelde kernwaarden en ambitieniveau. Daar kijken we allebei positief op terug. Truphone blijft aan Vitesse verbonden, maar we moeten nog even bedenken op welke manier precies.'

Jullie werkten al langer samen met Swoop. Wat voor partnership betrof dat precies?

'We zijn vorig jaar met elkaar in contact gekomen. In eerste instantie ging dat over de aankoop van led-boarding. Daar kwam al snel de afspraak uit naar voren om op de mouw van het Vitesse-shirt te komen staan. Dat had voor Swoop een enorme impact. Ze merkten dat ze als merk ineens heel anders herkenbaar waren. De zichtbaarheid van de naam leverde veel extra traffic naar de website op. Nu de naam op de voorkant van het shirt komt, zal die impact nog veel groter zijn.'

Hebben jullie al creatieve ideeën om het sponsorship van Swoop te activeren?

'We zijn nu met elkaar in gesprek hoe we hier en activatieprogramma omheen kunnen bouwen. Wel hebben we alvast de actie "Swoop Your Shirt", waarbij supporters die een foto van zichzelf in een Vitesse-shirt delen, kans maken om een jubileumshirt te winnen. Vitesse bestaat namelijk alweer 125 jaar.

De verdere activatie wordt ontwikkeld in samenwerking met Triple Double. Voor een hoofdsponsorship praten we natuurlijk over andere bedragen en daarbij hoort ook een activatie op een andere schaal.'

Waarom past Swoop bij Vitesse?

'Een belangrijk aanknopingspunt was de Swoop-slogan "Quality reborn". Daar herkennen wij ons helemaal in. Vitesse heeft ook een deel van zijn strategie op dit credo gebaseerd: zo halen wij goede spelers naar Arnhem die bij andere clubs op de bank terecht zijn gekomen. Wij bieden ze een nieuwe kans.'

Refurbished voetbalspelers dus?

'Haha, zo zou je dat inderdaad kunnen zeggen. Bij ons kunnen ze hun carrière een nieuwe impuls geven.'

Hoe lastig is het zoeken van een voetbalsponsor anno 2017? Hoe is het sponsorklimaat in Nederland?

'Mijn indruk is dat het op dit moment best goed gaat. We hebben veel partijen gesproken die interesse hebben om voetbalsponsor te worden. Het gaat misschien wat ver om te zeggen dat ze in een gespreid bedje terecht komen, maar het sponsorklimaat ziet er momenteel best goed uit.'

Wat voor sponsormodel hanteert Vitesse en in welk opzicht verschilt dat van andere clubs?

'We passen dezelfde strategie toe als de meeste clubs. Dat betekent dat we veel subsponsors aan ons proberen te binden. Zo staat Clean Mat Trucks op de mouw van het Vitesse-shirt, Prins Petfoods siert de rug en DunoAir is broeksponsor. Het verschil in aanpak zit wellicht in de uitvoering. Zo werken wij nauw samen met onze sponsoren. De marketeer van Swoop komt regelmatig bij ons op de marketingafdeling zitten. We zijn echt met elkaar aan het ondernemen. Ook Truphone complimenteert ons met deze werkwijze. Overigens is deze aanpak ook wel echt van deze tijd: vroeger zat een hoofdsponsor echt niet voortdurend bij de club aan tafel. Sponsoring is veel dynamischer geworden, veel meer geïntegreerd.' 

Interview: Jeroen Mirck, contentmanager Sponsoring van MarketingTribune.

Joost de Wit, algemeen directeur van Vitesse Arnhem. (Foto: Vitesse)

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken