ING: 'Vrouwen zijn bindmiddel van Nederlandse voetbal'

ING: 'Vrouwen zijn bindmiddel van Nederlandse voetbal'
  • Sponsoring
  • 4 aug 2017 @ 12:42
  • Link
  • Wout Maas
    Wout Maas

    redacteur MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • SponsoringVoetbal

De Leeuwinnen hebben de finale van WEURO2017 bereikt. Volle stadions, acht wedstrijden live op de NPO met miljoenen kijkers en het goed scorende YouTubekanaal Only Football zijn slechts enkele wapenfeiten uit deze eindronde. Daarom is het toernooi voor hoofdsponsor ING een groot succes. Maar de importantie van vrouwen voor het Nederlandse voetbal is oneindig veel groter volgens Steven Sedee, manager sportsponsoring van ING. ‘Vrouwen zorgen voor een bestendige toekomst van het Nederlandse voetbal.’

Vrouwenvoetbal zit in de lift en is al lang niet meer uitsluitend een aangelegenheid voor het kortgeknipte, robuuste type. De cijfers spreken boekdelen, tussen 1998 en 2017 steeg het aantal meisjes en vrouwen dat voetbalt bij een club van 65.000 naar 153.000 leden. Toch is het volgens Sedee belangrijk om nog meer vrouwen te enthousiasmeren om de kicksen onder te binden. ‘Hoe meer vrouwen lid zijn van een vereniging, hoe beter de sfeer daar is. Dat horen we van de clubs die een vrouwenafdeling hebben. Daarnaast stuwen zij het ledenaantal omhoog. En de goede sfeer die ontstaat, heeft ook een positieve uitwerking op de aanwas van nieuwe mannelijke leden. Dat is van groot belang omdat veel clubs worstelen met het vinden van voldoende nieuwe leden. Wij sponsoren de voetbalsport – een belangrijk bindmiddel in onze samenleving – sowieso in de volle breedte. Daarin is nadrukkelijk ook plaats voor clubs die ruimte geven aan mensen met een beperking, of experimenteren met nieuwe wedstrijdvormen zoals zes tegen zes’, zo stelt Sedee.

Ook het brede publiek omarmt het vrouwenvoetbal in toenemende mate. De poulewedstrijden tegen Noorwegen, Denemarken en België waren uitverkocht. De wedstrijden zijn zacht geprijsd, kaartjes kosten tussen de 5 en de 40 euro. Ter vergelijking, de wedstrijden van de ‘OranjeLeeuwen’ kosten ongeveer het dubbele. Voor hoofdsponsor ING natuurlijk ideaal om onder dit gunstige gesternte zowel in als om het stadion aanwezig te zijn. ‘Dit is het best bekeken eindtoernooi voor vrouwen in de historie van het vrouwenvoetbal. Het is natuurlijk geweldig om daar onderdeel van uit te maken.’
Het local partnership met voetbalbond UEFA blaast extra wind in de zeilen. ‘Door dit partnership hebben we bijvoorbeeld veel extra rechten om te activeren naast de rechten die we hebben als hoofdsponsor van de KNVB. Denk bijvoorbeeld aan het werven van honderden vlaggendragers. Of het massa-mediaal aanbieden van tickets aan fans via bijvoorbeeld prijsvragen. Dat doen we in samenwerking met de Persgroep, maar we bieden ook tickets met 50 procent korting aan via onze eigen ING Rentepuntenwinkel.’

De twee video’s van 15 seconden waarin de Leeuwinnen op ludieke wijze succes wordt gewenst, scoren goed. In het ene filmpje is onder meer te zien hoe het enige meisje van een jongenselftal als aanvoerder een peptalk houdt, in de andere zingt hetzelfde meisje het volkslied uit volle borst mee. Ook de videocontent waarin de Leeuwinnen zelf een boodschap hebben voor hun publiek op het ING YouTube-kanaal Only Football vallen goed in de smaak. Het partnership met De Persgroep – in casu AD – en VI zijn hierin een welkome aanjager. ‘VI en AD besteden veel aandacht aan WEURO2017 in artikelen en video’s. Bij VI hebben de Leeuwinnen bijvoorbeeld voor het eerst in de historie van deze titel op de cover gestaan. Daardoor komt het toernooi natuurlijk veel meer tot leven. Het is verder goed om te zien dat de publieke omroep het vrouwenvoetbal eindelijk meer de aandacht geeft die het verdient. De NPO zendt een aantal wedstrijden live uit. En er wordt uitvoerig bij stilgestaan tijdens de sportjournaals.’

De epics – het agile woord voor kpi’s – stoelen voor de bank op drie peilers: naamsbekendheid, waardering en koppeling. Ook hier zal WEURO2017 voor ING naar de inschatting van Sedee een gouden zet blijken te zijn. ‘Veel mensen weten al dat wij de sponsor van de KNVB zijn en koppelen onze naam dan ook mede aan voetbal. Met alle aandacht die er nu voor dit toernooi is, zal dat alleen maar toenemen. Het spreekt voor zichzelf dat we dit achteraf zullen staven.’

De sponsoring van de Leeuwinnen moet niet alleen in het voordeel zijn van toeschouwers, KNVB en bank, maar zeker ook voor de speelsters zelf. Daarom heeft ING de samenwerking met DeSportmaatschappij in het leven geroepen. ‘Het is belangrijk dat de speelsters bewust zijn van hun carrière naast en na de sport en we stimuleren vooral dat ze hierover nadenken. Samen werken de organisaties hard aan de bewustwording. ING doet dat door zijn communicatie, maar biedt bijvoorbeeld ook stages aan om ervaring binnen een grote organisaties op te doen. Onder andere international Kelly Zeeman heeft hier gebruik van gemaakt. Daarnaast staan de financieel experts uiteraard klaar om de dames te voorzien van advies indien zij dat willen.’

Sedee benadrukt tot slot nogmaals dat de sponsoring van de KNVB vooral een maatschappelijke doelstelling heeft. ‘Natuurlijk hebben we ook onze eigen merk en business doelstellingen, dat zal ik niet ontkennen. Tegelijkertijd hebben we er bewust voor gekozen om voetbal de belangrijkste sport te laten zijn binnen ons sponsorportfolio. Zoals ik al eerder zei, voetbal is een belangrijk bindmiddel in onze samenleving. Daar leveren we uit volle overtuiging en met veel plezier een bijdrage aan.’

Leeuwinnenshirt
De Oranje Leeuwinnen spelen dit EK in een nieuw shirt. Geen leeuw op de borst, maar een leeuwin. Shirtsponsor Nike lanceerde samen met de Oranje Leeuwinnen het nieuwe wapen op het shirt. ‘Het geeft aan hoe volwassen het vrouwenvoetbal nu wordt benaderd. Ik vind de impact van het signaal wat er hiermee afgegeven wordt enorm. Ik vind het echt meesterlijk’, aldus bondscoach Sarina Wiegman.  

Wout Maas

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken