Sponsorlessen van Amsterdam City Swim
- Sponsoring
- 3 aug 2017 @ 11:40
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ActivatieMaatschappijEvenementSponsorRing
- 3 aug 2017 @ 11:40
- Jeroen Mirck
Van de successen van prijswinnaars kun je leren, maar dat geldt ook voor de fouten die zij maken - en vakkundig hebben gerepareerd. Succes én fouten stonden onlangs centraal bij een inspiratiesessie van Stichting SponsorRingen. MarketingTribune behandelt ze deze zomer in de serie Sponsorlessen. Vandaag deel 1: Amsterdam City Swim.
In de categorie Gesponsorde won Amsterdam City Swim afgelopen najaar een SponsorRing. De jury roemde vooral de innovaties die aan het concept zijn toegevoegd zoals de Amsterdam Late Night Swim en het verder uitbouwen van de Kidsswim. Uit het juryrapport: ‘Groot respect voor de manier waarop het event in korte tijd is uitgebouwd tot een internationaal evenement met versies in Londen en NY. Dankzij de participatie van grote mediapartijen zoals RTL, de Telegraaf, Veronica en Interbest is het event extreem zichtbaar en top of mind in Nederland.’
Van de City Swim valt veel te leren. Niet omdat het nodige fout ging, maar omdat de organisatie veel dingen voor het eerst durfde te doen. In de prille begintijd waren sportevents voor een ernstige ziekte nog erg ongebruikelijk. Alpe d'HuZes effende die weg. Ook de City Swim vond aanvankelijk ver weg plaats, in Turkije. De keuze voor de Amsterdamse grachten was revolutionair en stuitte aanvankelijk op veel weerstand. Door Waternet mee te krijgen, slaagde uiteindelijk de lobby van ACS en House of Sports. Daarna hielp het natuurlijk dat prinses Maxima meedeed als mystery guest.
Buitenlandse expansie
Nog een ander leerpunt: de buitenlandse expansie van de City Swim stuitte op een onverwacht gebrek aan animo in New York. Hoe kwam dat? Amerikanen bleken niet in donker water te durven zwemmen. Het was bovendien een relatief duur evenement, omdat een kade afhuren in de Big Apple al snel een ton kost. Ter vergelijking: in Amsterdam hoefde City Swim daar niks voor te betalen. Ook met die (zakelijke) cultuurverschillen dien je als organisator rekening te houden.
De Heineken Experience in Amsterdam was eind juni de thuisbasis voor een fraai gezelschap SponsorRing-winnaars dat zichzelf aan een gezelschap vakgenoten presenteerde. De opdracht was helder: vertel niet alleen je bekroonde succesverhaal, maar laat ook zien wat er toch nog beter had gekund. De SponsorRingen krijgen eind dit jaar trouwens een nieuwe prijscategorie, Lang Lopende Sponsorships, voor cases met een langere adem van minstens vijf jaar.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ING en Concertgebouworkest 35 jaar... 18-04-2024
- Heineken hoofdsponsor 10e editie... 16-04-2024
- Atradius shirtsponsor Nederlandse... 11-04-2024
- MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor... 03-04-2024
- Partnership Herbalife met... 27-03-2024
- Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027... 22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing