Sponsors lopen warm voor Next Gen ATP Finals

Sponsors lopen warm voor Next Gen ATP Finals
  • Sponsoring
  • 10 nov 2017 @ 10:04
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • SportmarketingEvenementSponsoringSport

Innovaties in grote traditionele sporten zijn altijd lastig, maar de internationale tennisorganisatie ATP durft deze week serieus te experimenten tijdens een nieuw eindtoernooi: de Next Gen ATP Finals, voor toptalenten tot 21 jaar. Wat daarbij opvalt is dat sponsors in de rij staan voor deze vernieuwende aanpak.

Het toernooi in Milan duurt tot zondag en wordt gespeeld met tal van afwijkende spelregels: sets tot 4 in plaats van 6 games, geen deuce maar een winnend punt bij 40-40, geen 'let' (dus services mogen de netrand raken), geen lijnrechters maar een real-time HawkEye en maximaal 25 seconden tussen de punten. Bovendien mag het publiek door de zaal bewegen tijdens de wedstrijden. Dit alles moet ertoe bijdragen dat het tennis als kijksport aantrekkelijker wordt.

Sponsors zien deze vernieuwingen wel zitten, getuige de lijst van bekende merken die zich aan dit nieuwe toernooi hebben verbonden. Nu onbetaalbare toppers als Federer en Nadal het einde van hun carrière zien naderen, verbinden bedrijven zich graag aan de talenten van de toekomst. Het grootste NextGen-talent, Alexander Zverev, doet volgende week al mee met de grote mannen (bij de ATP Finals), maar ook in Milan is er een mooi deelnemersveld: Andrey Rublev, Karen Khachanov, Denis Shapovalov, Borna Coric, Jared Donaldson, Hyeon Chung en Daniil Medvedev. De achtste deelnemer, Gianluigi Quinzi, is de winnaar van het kwalificatietoernooi waar talenten uit gastland Italië aan deelnamen.

Dit zijn de bedrijven die zich aan de Next Gen ATP Finals hebben verbonden:

PEUGEOT

'As Official Car and Platinum Partner of the tournament, PEUGEOT will receive significant on-court brand exposure at the event. The French car manufacturer will provide 20 vehicles as part of the tournament’s official transportation service, including the New Peugeot 3008 SUV model. PEUGEOT became the Official Car of the ATP World Tour at the beginning of 2016, a partnership that delivers today a presence at more than 30 tournaments on the Tour.'

EMIRATES

'As Official Airline and Premier Partner of the ATP World Tour, Emirates in Milan will be present via the iconic net branding, in line with more than 60 events on the Tour. The world-leading airline is also the title sponsor of the season-long Emirates ATP Race to Milan, which determines which players qualify to compete at the Next Gen ATP Finals.'

RADO

'As Official Timekeeper and Gold Partner of the event, RADO-branded clocks will be featured on-site and around the main match court. Additionally, RADO will sponsor the Shot Clock, one of the numerous innovations to be tested at this year’s tournament. A 25-second Shot Clock will feature in between each point during matches, as well as being used for a 5-minute countdown from the beginning of the walk-on to the start of each match. The clocks will also be used for changeovers and Medical Time-Outs. The tournament in Milan marks the first time in history that a Shot Clock will be used at an ATP tournament.'

LOTTO

'As a Silver Partner, Lotto will dress the tournament’s ball kids on court, as well as occupying a booth in the tournament Fan Zone. The famous Italian brand, born in 1973, has a rich history in tennis, currently sponsoring the likes of David Ferrer and Daniil Medvedev.'

HEAD

'As an Official Partner and official Tennis Ball of the ATP World Tour since 1994, HEAD will supply HEAD ATP balls for the tournament. The brand will also be present in the Fan Zone displaying a wide range of Head products in their booth.'

TECNIFIBRE

'The Paris-based Official Stringer of the ATP World Tour will provide the stringing service of the Tournament. Tecnifibre will perform the professional service to players in the Fan Zone, where a wide range of Tecnifibre products will be displayed.'

Angelo Binaghi, president van de Italiaanse tennisbond: 'De missie van ons toernooi om te experimenteren met verandering heeft sterke commerciële steun ontvangen. Dat biedt een krachtig fundament voor dit evenement, direct al in het eerste jaar. We voelen ons gesterkt om naar de toekomst te kijken, met een innovatieve presentatie van de tennissport, niet alleen op de baan maar ook bij alle elementen van dit toernooi.'

Ook de loting vooraf verliep anders dan gebruikelijk, maar dat kwam de ATP op een stroom aan kritiek te staan. In plaats van de gebruikelijke vissenkom met balletjes betraden de deelnemende spelers een podium samen met een sexy model dat ze zelf hadden mogen uitkiezen. Het model haalde vervolgens het poule-nummer onder haar kleding vandaan. Seksistisch, vonden velen. Publicitair was het wel een schot in de roos, want over de loting is vooralsnog door de mondiale pers meer geschreven dan over het evenement zelf. 



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken