Cultureel Sponsorjaar 2017: van Rembrandt tot Underworld

Cultureel Sponsorjaar 2017: van Rembrandt tot Underworld
  • Sponsoring
  • 26 dec 2017 @ 00:54
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • EntertainmentSponsoringKunst & CultuurEvenement

Het Sponsorjaar 2017 zit er bijna op. Een jaar vol sportieve en maatschappelijke activaties, maar laten we vooral ook niet de cultuur vergeten. Ook op dat gebied gebeurde er veel. MarketingTribune belicht vandaag de hoogtepunten in cultuursponsoring van afgelopen jaar, van Rembrandt tot Underworld.

21 maart 2017

Rabobank steunt Lowlands en Kunstbende

Rabobank heeft een compleet vernieuwde sponsorstrategie ingezet. Nauwe partnerships tussen de lokale Rabobanken en de plaatselijke sport- en cultuurverenigingen vormen het hart van deze strategie. Hierbij vormen de ambities van de verenigingen en een duurzame samenwerking om deze te verwezenlijken de kern. Binnen deze aanpak gaat de Rabobank de komende vier jaar intensief samenwerken met NOC*NSF en hockeybond KNHB, maar ook met Kunstbende, Mojo/Lowlands en het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA).

10 mei 2017

Aegon is partner van Fries Museum

Aegon wordt de eerste commerciële partner van het Fries Museum. Beide partijen zijn een meerjarig partnerschap overeengekomen. Dit en komend jaar werken het museum en Aegon nauw samen om met de grote tentoonstellingen over Mata Hari en M.C. Escher een breed publiek te bereiken.

11 juli 2017

KLM sponsort Hollandse meesters in Hermitage

KLM heeft een sponsordeal gesloten met de Hermitage in Amsterdam, waarin de tentoonstelling 'Hollandse Meesters uit de Hermitage' centraal staat. In deze expositie schitteren 63 schilderijen uit de Gouden Eeuw, afkomstig uit de Hermitage in Sint-Petersburg. Als 'Hollandse Meester in de lucht' brengt KLM de topschilderijen voor het eerst weer even naar huis. De meeste doeken zijn na aankoop niet meer in Nederland geweest.

12 juli 2017

AkzoNobel partner van Carré en Concertgebouw

De komende vijf jaar is AkzoNobel de exclusieve verfsponsor van Koninklijk Theater Carré. AkzoNobel is door de kleur- en verfexpertise van Sikkens nauw betrokken bij de renovatie van de Loge Foyer en de verdere instandhouding van het icoon aan de Amstel. De samenwerking van AkzoNobel met Carré past in eerdere samenwerkingen gericht op het behoud van cultureel erfgoed. AkzoNobel verbond zich eerder ook al aan met het Koninklijk Concertgebouw en het Rijkmuseum.

13 juli 2017

ING hoofdsponsor van Leeuwarden-Fryslân 2018

ING heeft zich als hoofdsponsor verbonden aan Leeuwarden-Fryslân 2018. De bank en de stichting Leeuwarden-Fryslân 2018 zijn een contract tot en met de duur van Culturele Hoofdstad van Europa 2018 overeengekomen. In 2018 is Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa. In aanloop naar dat jaar barst het in de provincie van de evenementen.

1 september 2017

Aanhoudende groei voor Robeco SummerNights

De Robeco SummerNights, de zomerprogrammering van Het Koninklijk Concertgebouw, zijn dit jaar door 83.000 mensen bezocht. Dat is ruim 3.000 meer vergeleken met afgelopen editie. De stijgende trend, waarvan al een aantal jaren sprake is, wordt hiermee voortgezet.

4 oktober 2017

Underworld treedt tijdens ADE op onder Rijksmuseum

In navolging van techno-dj Maceo Plex heeft de befaamde electro-act Underworld tijdens het Amsterdam Dance Event een gratis show gegeven in de fietstunnel van het Rijksmuseum. De show moet het Rijksmuseum een platform bieden om op een andere manier in aanraking te komen met publiek. De show wordt mogelijk gemaakt door Audio Obscura, dat zich profileert als bruggenbouwer tussen dancemuziek en klassieke locaties. Daarnaast hebben Heineken en KPN zich wederom als partners verbonden aan het evenement.

12 oktober 2017

Musea verdienen 31 miljoen euro aan sponsoring

Het gaat weer relatief goed met de Nederlandse museumsector. De eigen inkomsten stijgen, de werkgelegenheid groeit en musea werken steeds meer samen met het onderwijs. Toch is de sector nog niet geheel toekomstbestendig, mede door teruglopende overheidssubsidies, aldus Museumcijfers 2016. Goed nieuws is de stijging van het binnengehaalde sponsorgeld naar 31 miljoen euro.

3 november 2017

NN Group titelsponsor North Sea Jazz Festival

North Sea Jazz en NN Group bundelen de krachten en starten een driejarig partnership. Vanaf de komende editie is NN titelsponsor van het festival, waarvan de naam vanaf nu dan ook het NN North Sea Jazz Festival zal zijn. In 2018 wordt het festival gehouden op 13, 14 en 15 juli 2018 in Rotterdam Ahoy.

30 november 2017

NS wint culturele SponsorRing

Bij de SponsorRingen-uitreiking van dit jaar wordt de NS-activatie 'Tijd voor lezen' het hoogst gewaardeerd in de categorie Kunst & Cultuur. Op drie vaste momenten in het jaar activeert NS het partnership met het CPNB: tijdens de Boekenweek, de Kinderboekenweek en als naamgever van de NS Publieksprijs. Nieuw dit jaar zijn de ereprijzen voor zilver en brons. De Nieuwe Kerk Amsterdam wint zilver met 'Looks Like Marilyn'. Brons gaat naar het partnership Audience Development tussen verzekeraar NN Group en het Mauritshuis. Verder is er goud in de nieuwe categorie Langlopende Sponsorships voor het ING-partnership met het Rijksmuseum. 

Samenstelling: Jeroen Mirck, contentmanager Sponsoring van MarketingTribune.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken