Motivaction en 2Basics gaan samen eSports onderzoeken

Motivaction en 2Basics gaan samen eSports onderzoeken
  • Sponsoring
  • 18 jan 2018 @ 00:09
  • 11683 x gelezen
  • Link
  • Redactie Bureaus
  • DoelgroepOnderzoekeSportsOnline gaming

Motivaction en 2Basics slaan de handen ineen op het gebied van eSports. Smen gaan beide bureaus deze miljoenendoelgroep segmenteren in heldere profielen. De samenwerking is extra bijzonder omdat Fnatic, werelds grootste eSports-team, toegang naar zijn enorme achterban openstelt.

Het eSports-domein heeft een publiek van ruim 400 miljoen mensen, waarvan het overgrote deel zich in de doelgroep van millennials en Generatie Z bevindt. Een interessante maar tegelijkertijd lastig te doorgronden doelgroep. Veel marketeers zien de gamers-community als een onbekende en voor hen gesloten wereld. Daarnaast maakt de veelheid aan type games en bijbehorende type gamers het lastig te bepalen welke game en achterban relevant is voor een merk. Genoeg aanleiding voor Motivaction en 2Basics om deze wereld voor merken te duiden.

'Verschillen tussen gamers zijn enorm'

Ruben Houkes, oprichter 2Basics: 'In de afgelopen jaren zien steeds meer merken dat Esports en gaming een immens grote parallelle wereld is, waar hun doelgroep aanwezig is. De aantallen zijn enorm. Maar ook de verschillen in gamers en games zijn enorm. Ik ben heel trots om met een gerenommeerd bureau als Motivaction op een innovatieve manier deze wereld in kaart te brengen voor een aantal merken.'

Karel Slootman, CEO van Motivaction: 'Met de gebundelde ervaring en expertise van 2Basics en Motivaction bieden we merken houvast en concrete input om duurzame verbinding te maken met een nieuwe wereld die vooral wordt bevolkt door de Generatie Z en millennials.'

Unlocking Esports

Eerste concrete uiting van de samenwerking tussen beide bureaus is Unlocking Esports, waarop merken zich nu op kunnen inschrijven. Deelnemende merken maken kennis met de eSports-wereld en leren over de basistaal, -games, -mogelijkheden, -wensen en –behoeften van de doelgroep. De Esports fanbase van Fnatic (5 miljoen leden) wordt ingezet om diepe insights te achterhalen, ten behoeve van het eerste segmentatiemodel voor eSports. Daarin worden gamers onderscheiden op basis van waarden, motivaties en lifestyle in verschillende archetypes.

Daarnaast wordt de brandfit van die segmenten met de deelnemende merken gemeten en wordt het eSports-medialandschap in kaart gebracht. De uitkomsten van het onderzoek leveren input voor adequaat marketingadvies op zowel strategisch als tactisch niveau. 




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken