Ook Feyenoord sluit Chinees partnership

Ook Feyenoord sluit Chinees partnership
  • Sponsoring
  • 23 jan 2018 @ 13:04
  • 13920 x gelezen
  • Link
  • Redactie Sponsoring
  • SportmarketingPartnershipVoetbal

Na Ajax en PSV slaat ook Feyenoord de vleugels uit naar China. De Rotterdamse club heeft dinsdag in Beijing een strategische partnership gesloten met het bedrijf Viva China voor het opzetten van een ‘Feyenoord Viva Football Academy’ in meerdere steden in het Aziatische land.

Via het partnership met Viva China hoopt Feyenoord een substantiële en structurele bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het voetbal in China, dat momenteel enorm in de lift zit en wordt gestimuleerd door de overheid.

Feyenoord en Viva China hebben een overeenkomst gesloten voor vijf jaar, met een optie voor nog vijf jaar. Namens Feyenoord bezegelde commercieel directeur Mark Koevermans ten overstaan van een omvangrijke hoeveelheid Chinese media de samenwerking, samen met Li Ning, voorzitter en algemeen directeur van Viva China en als voormalig turner één van de succesvolste Chinese Olympiërs aller tijden.

Gezonde levensstijl promoten

De missie van Viva China is om een sportieve en gezonde leefstijl te promoten onder de inwoners van China. Dat doet het bedrijf onder meer door in het hele land grote sportparken aan te leggen en daarmee sport bereikbaar te maken voor alle Chinezen, zowel talentvolle (top)sporters als recreatieve sporters. Door de introductie van Feyenoord Viva Football Academies wordt met ingang van seizoen 2019-2020 ook voetbal aangeboden binnen deze parken.

Feyenoord zal Viva China in eerste instantie adviseren over de aanleg en ontwikkeling van de voetbalfaciliteiten binnen de Li Ning Sports Parks, zoals de sportaccommodaties officieel heten. Op termijn zullen ook meerdere Feyenoord-trainers zich in China vestigen. Zij gaan zich bezighouden met het overbrengen van de voetbalvisie van de succesvolle Feyenoord Academy, het samenstellen van trainingsprogramma’s en als belangrijkste onderdeel: het volgens de Feyenoord-visie opleiden van Chinese voetbalcoaches. De lange-termijnambitie van Feyenoord en Viva China is om in zeven steden een Feyenoord Viva Football Academy te openen.

‘Trainingsprogramma’s van wereldklasse’

‘We zijn verheugd dat we een strategisch partnership met Feyenoord hebben kunnen afsluiten,’ zegt Viva China-directeur Li Ning. ‘Dankzij de inspanningen van de Chinese overheid heeft voetbal de laatste jaren al veel aan populariteit gewonnen in China. De samenwerking met Feyenoord is voor ons weer een belangrijke stap vooruit om het voetbal in ons land verder te ontwikkelen.’

Li Ning: ‘Dankzij de internationale reputatie, kennis en ervaring van Feyenoord kunnen we straks hooggewaardeerde trainingsprogramma’s van wereldklasse aanbieden aan allerlei typen sporters; van talentvolle jongelingen tot recreatieve voetballers. We zijn toegewijd om samen met Feyenoord deelname aan voetbal te promoten en zo een bijdrage te leveren aan de duurzame ontwikkeling van de sportindustrie in China.’

Feyenoords commercieel directeur Mark Koevermans is erg blij met de samenwerking die Feyenoord heeft gesloten met Viva China. ‘Het is altijd het doel geweest van Feyenoord om onze voetbalfilosofie over de hele wereld te delen en coaches op te leiden volgens deze filosofie. Dat doen we al op heel veel plekken in de wereld, van Cuba tot Zuid-Afrika en van Canada tot Egypte, maar een internationale samenwerking van deze orde van grootte is voor ons een primeur. We kijken er erg naar uit om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het voetbal in China, dat hier een heel populaire sport is.’

‘Dit partnership verschaft ons een vaste basis in China en daarmee de kans om hier onze naam en een netwerk op en uit te bouwen. We zijn erg trots dat we in dit enorme land met enorme mogelijkheden zo’n mooie samenwerking hebben kunnen aangaan met een in China gerenommeerde partij. Niet alleen op voetbalgebied is dit een fantastisch partnership, maar ook op financieel vlak,’ zegt Koevermans over de miljoenendeal met Viva China. ‘Uitspraken over bedragen doen we als club nooit, maar met dit partnership zetten we de komende jaren zeker weer een mooie stap in onze begroting. Deze samenwerking biedt op de lange termijn, naast het voetbal, mogelijk ook veel commerciële kansen voor Feyenoord, die we de komende periode gaan onderzoeken en hopelijk op de langere termijn kunnen benutten.’

Feyenoord en Viva China zullen het komende jaar gebruiken om de plannen verder vorm te geven en te bepalen in welke stad de eerste Feyenoord Viva Football Academy zal openen. Het is de bedoeling dat vanaf seizoen 2019-2020 de eerste voetbalfaciliteiten binnen de Li Ning Sports Parks geïntegreerd worden. Vanaf dat moment zullen ook meerdere Feyenoord-trainers zich in China gaan vestigen.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken