Teun van de Keuken fileert 'Holland Heineken Hel'

Teun van de Keuken fileert 'Holland Heineken Hel'
  • Sponsoring
  • 26 feb 2018 @ 11:28
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • Olympische SpelenMerkenActivatieSportmarketing

Een succesvolle sponsorcase kan ook kritiek oproepen. Volkskrant-columnist Teun van de Keuken laat vandaag geen spaan heel van het Holland Heineken House in Pyeongchang. 'Het slechtste van ons land komt samen in de Holland Heineken Hel.'

'Wat een ordinaire bende', zo begint de column van de programmamaker, bekend van De Monitor en Keuringsdienst van Waarde. 'Het slechtste van ons land komt daar samen: André Hazes junior, lallende dronken lui in oranje kleren en, de naam zegt het al, Heineken-bier. Een soort Amsterdamse Koningsdag in een tent, maar dan zonder lieve kindertjes die The Pink Panther op hun viool krassen.'

Van de Keuken ergert zich kapot aan het Holland Heineken House: 'Het vervelendste voor de sporters die daar in het zonnetje worden gezet, is dat het publiek helemaal niet in hen is geïnteresseerd', aldus de tv-maker. 'Toen Sven Kramer op het podium werd geïnterviewd door Mark Tuitert en niet boven het lawaai van het publiek uitkwam, dreigde hij dat hij "ook gewoon kon weggaan. Ik ben hier voor jullie".

Niet veel later moesten Sven en zijn teamgenoten van de ploegenachtervolging een enorme tegel, waarop een bronzen medaille stond afgebeeld, vanaf het podium doorgeven aan het publiek. Van de Keuken: 'Waarschijnlijk uit baldadigheid slingerden ze het gevaarte te wild de menigte in.' Dit incident werd zondag overigens ook kritisch belicht door Arjen Lubach in zijn latenightshow Zondag Met Lubach.

Alcohol en topsport

Van de Keuken trekt zijn kritiek ook breder. 'Wie succesvolle sporters voor zijn karretje weet te spannen, heeft goud in handen. Voor een biermerk is dat lastig.' Sterker nog: 'Alcohol en topsport gaan niet samen.'

Hoe kan je dan toch die sport dichter bij je merk brengen, vraagt Van de Keuken zich af. Met het Holland Heineken House dus. 'Een briljante vondst. Laat het bier rijkelijk vloeien, creëer een Hollandse Holadiejee Hoempapasfeer en zet de medaillewinnaars op het podium voor het sportieve cachet. Hoe meer medailles worden gewonnen, des te vaker de naam Heineken valt (in deze column ook al zes keer) en des te vaker het succes van onze sportmannen en -vrouwen in verband wordt gebracht met het biermerk. Slim, kassa!'

Maar nu valt de brouwer volgens Van de Keuken door de mand. 'Het publiek bij de huldigingen weet geen waardering en respect op te brengen voor de sporters (...). Heineken-publiek geeft niet om sport. Het biermerk is de associatie met sport net zo min waard als Coca-Cola, sponsor van de Olympische Spelen en vele andere sportevenementen, en McDonald's dat EK's en WK's voetbal sponsort.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken